SLUIT MENU

Voorkeur studenten voor ‘relevante’ bijbaan biedt kansen voor bedrijven

Studenten geven de voorkeur aan een bijbaan die aansluit op hun studie of bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Dit blijkt uit de Bijbanen Barometer 2024, een onderzoek in opdracht van NOWJOBS.

Met de start van het nieuwe collegejaar gaan grote groepen studenten op zoek naar een nieuwe bijbaan. Hun voorkeur gaat daarbij uit naar bijbanen die studiegerelateerd zijn of op een andere manier bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling, zo blijkt uit de Bijbanen Barometer 2024. Dit biedt kansen voor bedrijven in sectoren waarin sprake is van grote personeelstekorten. Door slim gebruik te maken van getalenteerde werkstudenten kunnen zij hun vaste kern namelijk veel efficiënter inzetten.  

De Bijbanen Barometer 2024 geeft inzicht in de motivaties, keuzes en wensen van Nederlandse jongeren die een bijbaan hebben of actief zoeken. Alle respondenten wonen in een straal van 10 km in en rond de populaire studentensteden Utrecht, Rotterdam, Amsterdam of Den Haag.

Voorbereiding op carrière

Volgens Denise Geurtsen, Country Manager Nederland van NOWJOBS, biedt de trend dat studenten steeds vaker kiezen voor een studiegerelateerde bijbaan nieuwe kansen voor bedrijven. “Het lijkt erop dat jongeren op een steeds jongere leeftijd bezig zijn met de voorbereidingen voor een succesvolle carrière. Natuurlijk draagt een cv met relevante bijbanen daaraan bij. Bedrijven die daar slim op inspelen, kunnen daarvan veel profijt hebben.”

“Getalenteerde werkstudenten kunnen namelijk veel terugkerende taken overnemen van de vaste teams, die nu vaak volledig overbelast zijn. Een goede werkstudent is ook veel goedkoper dan een dure freelancer, en vraagt – eenmaal ingewerkt – veel minder begeleiding dan een stagiair. Dit is de toekomst van werken.”

De top 3 van meest populaire bijbanen

Uit het onderzoek komt onder meer naar voren dat maar liefst 94 procent van de respondenten let op een match tussen bijbaan en studie. Ruim een derde (36 procent) heeft daarbij een uitgesproken voorkeur voor een bijbaan die aansluit bij de studie; ruim de helft (58 procent) voor een bijbaan die bijdraagt aan de ontwikkeling van persoonlijke of sociale vaardigheden, zoals werken op evenementen en festivals, of op een afdeling klantenservice of customer support. Bijbanen die niet aan dit profiel voldoen, zoals promotiemedewerker, callcenter medewerker, taxichauffeur of verhuizer, zijn duidelijk minder populair.

Stabiliteit en zekerheid

Volgens Geurtsen komt daar nog bij dat de meeste jongeren zoeken naar werkgevers waar ze zoveel mogelijk én zo lang mogelijk kunnen werken. Uit de Bijbanen Barometer blijkt dat 68 procent van de ondervraagde jongeren graag langer dan een jaar bij dezelfde werkgever wil werken. En bijna een derde (29 procent) werkt het liefst twintig uur of meer per week. “Jongeren willen aan het begin van het collegejaar zekerheid hebben over hun bijbaan”, aldus Geurtsen. 

“Ze zijn op zoek naar stabiliteit in hun drukke studentenleven. Binnen die bijbaan willen ze graag flexibiliteit in dagen en tijden, maar dat neemt niet weg dat ze loyaal zijn aan de bedrijven waarvoor ze werken. Kortom, als bedrijven werken met een vaste poule studenten met een relevante studieachtergrond kunnen die niet alleen tijdens ‘ziek en piek’, maar ook prima meer structureel ingezet worden. Dat is gewoon een heel slimme zet.”

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *