SLUIT MENU

Randstad-groep Nederland blijft hard krimpen, ManpowerGroup Nederland nog een beetje

Over het tweede kwartaal van 2024 rapporteert Randstad alweer de zesde achtereenvolgende stevige omzetdaling in Nederland. ManpowerGroup is nog maar een beetje gekrompen.

Vanochtend publiceerde Randstad de cijfers over het tweede kwartaal, en die waren ook nu weer stevig rood gekleurd. Zo is de omzet van de groep in Nederland gekrompen met -9% (ten opzichte van een jaar eerder, na correctie voor werkbare dagen, eventuele overnames en wisselkoersverschillen). Dat was al de zesde stevige kwartaalkrimp op rij, en zelfs weer meer dan in het vorige kwartaal, toen de omzet van de Randstad-groep in Nederland met -7% afnam.

Eind vorige week meldde ManpowerGroup een omzetkrimp van -3% in Nederland. Aanzienlijk minder dus dan de Randstad-groep, maar ook wel een beetje meer krimp dan in het eerste kwartaal (-2%). Twee weken geleden bleek al dat het herstel van de ABU Marktmonitor stagneerde: na een omzetkrimp van -0,9% in het eerste kwartaal volgde een krimp van -2,3% in het tweede kwartaal. Alleen de Indu-omzet onttrok zich met +1,5% enigszins aan dat nogal lusteloze beeld.

Mondiaal

Wereldwijd zag Randstad de omzet in het tweede kwartaal met -8% ten opzichte van vorig jaar afnemen, naar 6,1 miljard euro (na correctie voor werkbare dagen, eventuele overnames en wisselkoersverschillen). Die omzetkrimp is dezelfde als in het eerste kwartaal van dit jaar.

De brutomarge van het totale concern zakte naar 19,8% van de omzet (20,7% een jaar eerder) en de winstmarge (voor rente, belastingen en goodwill-afschrijvingen, EBITA) zakte sterk van 4,2% in Q1 2023 naar 3,0% van de omzet. Het viel de aandelenbeurs blijkbaar allemaal helemaal niet tegen: aan het begin van de middag stond het aandeel Randstad (RAND.AS) +2,3% hoger dan gistermiddag bij sluiting, terwijl de beurs (AEX) op een kleine plus van +0,3% stond.

De wereldwijde omzet van ManpowerGroup nam in het tweede kwartaal met -3% ten opzichte van vorig jaar af naar 4,5 miljard US dollar, ofwel zo’n 4,1 miljard euro (na correctie voor werkbare dagen, eventuele overnames en wisselkoersverschillen). Die omzetkrimp was weer wat kleiner dan in het voorgaande kwartaal (-5%), en viel mee, gegeven een outlook van -2 tot -6%.

De brutomarge van het totale concern zakte naar 17,4% van de omzet en de winstmarge (voor rente, belastingen en afschrijvingen) zakte naar een lage 2,5% van de omzet. De aandelenbeurs reageerde aanvankelijk zeer enthousiast, maar verloor dat weer gedeeltelijk – momenteel staat het aandeel ManpowerGroup (MAN) 2,2% hoger dan een week geleden (Randstad +3,1%), terwijl de beurs (S&P 500) met -1,5% is gedaald in de afgelopen week.

Inzoomen op segmenten in de wereld

Binnen de ManpowerGroup was de omzetdaling (net als in de vorige kwartalen) met -2% het kleinst bij Manpower (de operating unit die zich richt op uitzenden) en aanzienlijk groter bij Experis (professionals, -7%) en Talent Solutions (RPO, MSP en Talentontwikkeling, -9%). Manpower is goed voor 60% van de totale bruto marge van de groep, Experis voor 24% en Talent Solutions voor 16% – uitzenden blijft daarmee vooralsnog veruit het belangrijkste segment voor de groep. ManpowerGroup Zuid-Europa is met 46% van de totale mondiale omzet veruit de belangrijkste regio voor de groep. 

Daarbinnen is Frankrijk met 56% van de regio-omzet (dus 25% van de hele groep) van enorm belang voor het concern. In Frankrijk daalde de omzet van ManpowerGroup met -6% (dat was nog -5% in het kwartaal daarvoor), in de hele regio daalde de omzet met -4% (was -5%). ManpowerGroup Noord-Europa (inmiddels nog goed voor 18% van de omzet van de totale groep) zag de omzet wederom stevig dalen met -12% (-12% in het vorige kwartaal). Vooral in het Verenigd Koninkrijk (-12%), Duitsland (-17%) en Scandinavië (-19%) kreeg de groep harde klappen. Met de winstgevendheid van deze regio, waar ook Nederland in valt, gaat het al een paar jaar niet goed, en in dit kwartaal was de zo door de groep genoemde Operating Unit Profit Margin een uiterst magere +0,1%.

Noord-Amerika en Duitsland gaan nog steeds niet lekker

In de Randstad-groep was Operational (vooral grootschalig uitzenden) in het eerste kwartaal goed voor 66% van de totale concern-omzet, Professional (onder andere detacheren) voor 16%. De rest van de omzet komt voor twee derde van Digital en voor een derde van Enterprise (onder andere MSP en RPO). Operational boekte in het tweede kwartaal met -4% de kleinste omzetkrimp, Professional werd -7% kleiner. Digital deed -14% en Enterprise -8%. 

Ook geografisch waren de verschillen binnen het Randstad-concern groot. In Noord-Amerika, goed voor net geen 20% van de mondiale concern-omzet, realiseerde Randstad een omzetkrimp van liefst -13% (was -15% in het eerste kwartaal). De winst (EBITA) zakte er met bijna de helft naar een winstmarge van 3,4% (was 2,3% in het eerste kwartaal). De omzet in Noord-Europa (goed voor 31%) daalde met -10%, en de winstmarge ging van 4,3% naar 2,7% (was 3,4%). Zuid-Europa (plus Groot-Brittannië en Latijns-Amerika) is met 40% de grootste Randstad-regio en zag de omzet met nog maar -2% kleiner worden (was -3%). De winstmarge zakte er relatief weinig, van 5,1% naar 4,8%. Frankrijk, in z’n eentje goed voor 15% van de concern-omzet, beleefde een krimp van -7%. De winstmarge zakte er van 5,0% naar 4,3%. De kleinste Randstad-regio tot slot is Asia-Pacific, goed voor 10% van de totale omzet; daar zakte de omzet met -8% en de winstmarge van 4,9% naar 3,8%.

In Noord-Europa kreeg Duitsland ook dit kwartaal met -16% de sterkste omzetdaling te verwerken (was -15%), terwijl België/Luxemburg juist wisten te stabiliseren (was -4%). De winstmarge in Duitsland is omgeslagen naar een verlies -1,6% (was 1,2%), in België/Luxemburg is die vrij stabiel op 4,4% uitgekomen.

Gemêleerd beeld in Nederland, herstel lijkt nog steeds niet nabij

Nederland is qua omzet het grootste land in de regio Noord-Europa, en goed voor ruim 12% van de omzet van het totale Randstad-concern. Met de krimp van -9% in het tweede kwartaal kwam de omzet van de Randstad-groep in ons land uit op 753 miljoen euro. De Nederlandse Operational-omzet daalde met een heel stevige -10% (was -7%), terwijl de Professional-omzet in ons land net als in het vorige kwartaal met +1% groeide. De winstmarge zakte van 5,7% in Q1 2023 naar 4,6%.

Verwachtingen

Randstad zag de mondiale omzet in de eerste weken van juli stabiliseren op het niveau van het tweede kwartaal, maar verwacht in de loop van dit kwartaal wat minder krimp (vooral omdat het derde kwartaal een jaar geleden minder goed was).

De omzet-outlook van het ManpowerGroup-concern in het derde kwartaal is met 0 tot -4% ten opzichte van vorig jaar een paar procentpunten beter dan van het afgelopen kwartaal. Voor Noord-Europa is de verwachting gezet op ergens tussen de -6 en -10%. In Nederland gaat het eindelijk wat minder moeizaam, maar de lekken in onze buurlanden zijn nog niet gedicht.

Wim Davidse is director Trends & Insights bij ZiPmedia en toekomstverteller en strategisch prestatie-adviseur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *