"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Generatieve AI in recruitment is veelbelovend en divers

In de wereld van recruitment is de interesse in generatieve kunstmatige intelligentie (AI) enorm. De daadwerkelijke adoptie ervan verkeert echter nog in de beginfase, constateert Ron Bosma van TalentIn. Veel aanbieders zijn bezig met het evalueren van toepassingsmogelijkheden en zetten operationele pilots op.

Hoewel de operationalisering langzaam gaat, zijn de potentiële toepassingen van generatieve AI binnen het hele werkveld van recruitment veelbelovend en divers. Ter illustratie hebben we een aantal voorbeelden op een rij gezet die illustreren hoe generatieve AI kan worden ingezet om de werving van vast en flex personeel te innoveren.

  1. Creëren van functiebeschrijvingen
    Generatieve AI kan helpen bij het automatiseren en optimaliseren van het proces voor het creëren van functiebeschrijvingen. Door gebruik te maken van AI kunnen bedrijven snel aantrekkelijke functieomschrijvingen genereren die zijn afgestemd op specifieke vereisten en de specifieke bedrijfscultuur. Voorbeeld is bijvoorbeeld de nieuwste release van SAP Fieldglas (VMS) die ondersteund bij de werving van inhuur door middel van het opstellen van functieprofielen in alle gewenste talen.
  2. Kandidaat engagement
    AI-technologieën kunnen de interactie met kandidaten die geïnteresseerd zijn personaliseren en efficiënter maken. Dit kan variëren van het automatisch beantwoorden van veelgestelde vragen tot het leveren van gepersonaliseerde updates over het sollicitatieproces, wat de kandidaatervaring aanzienlijk kan verbeteren.
  3. Wervings bots
    Chatbots aangedreven door generatieve AI kunnen 24/7 ondersteuning bieden aan kandidaten. Ze kunnen vragen beantwoorden, feedback verzamelen en zelfs helpen bij het plannen van sollicitatiegesprekken, wat het wervingsproces stroomlijnt en de werkdruk van recruiters vermindert
  4. Creatie van onboarding documenten
    Het genereren van gepersonaliseerde onboarding documenten zoals bijvoorbeeld contracten en screeningsdocumenten kunnen geautomatiseerd worden met AI. Dit zorgt voor consistentie en vermindert de tijd die nodig is om deze documenten op te stellen, waardoor het proces sneller en minder foutgevoelig wordt.
  5. Arbeidsmarkt data en -inzichten
    Generatieve AI kan snel en goed data analyseren om inzichten te verschaffen die helpen bij het nemen van betere sourcing strategien. Dit kan variëren van het identificeren van trends in kandidaat voorkeuren tot het voorspellen van de optimale media strategie. Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de recent gelanceerde versie van Recruitagent.ai die je ondersteund met het maken van de vacaturetekst, gebaseerd op arbeidsmarkt data en daarnaast de vacature voorziet van een passend wervingsadvies en een mediaplan, allemaal gericht op de specifieke doelgroep.

Conclusie

Hoewel de implementatie van generatieve AI binnen recruitment nog in de kinderschoenen staat, zijn de potentiële voordelen niet te onderschatten. Van het stroomlijnen van administratieve processen tot het verbeteren van de kandidaat-ervaring, de toepassingen van AI kunnen een revolutie teweegbrengen in hoe organisaties vast en tijdelijk talent aantrekken en behouden. Recruitment zal snel veranderen met deze toepassingen en de integratie daarvan binnen het gehele proces.

Ron Bosma is arbeidsmarktspecialist met een duidelijke passie voor techniek en innovatie.

Eén reactie op dit bericht

  1. Mooie voorbeelden van toepassing van AI in Recruitment. En er zijn er nog meer. Juridische documenten, vacatures, search & match tooling, forecast modellen. En dat is nog maar het begin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *