loading
views
0 reacties
Britt van Smeerdijk

Werkgever? Benut YouTube om jezelf te laten zien

Britt van Smeerdijk is oprichter en creative director van Booming Productions, een productiehuis gespecialiseerd in het creëren en produceren van online videocontent. X

Employer branding is belangrijk in een krappe arbeidsmarkt. Werkgevers zien de kracht van YouTube over het hoofd.

Dat het voor een werkgever belangrijk is hoe een werknemer zich online profileert, wisten we natuurlijk al lang. Omgekeerd verdiepen werkzoekenden zich natuurlijk ook in de online profilering van hun toekomstige werkgever. Kandidaten voor een job willen weten in wat voor bedrijf ze terecht komen en gaan daarvoor snel het internet op.

Opvallend is dat 95% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar naar YouTube gaat om iets meer over een bedrijf te weten te komen. Alles wat je moet weten over Generatie Z, bron Monsterboard
Niet Facebook, niet Instagram, maar YouTube. Dat meldt Monsterboard in een persbericht.

De potentie van dit platform is enorm en toch wordt YouTube door bedrijven nog vaak gebruikt als dumpplek. Mijn advies is om hier direct mee te stoppen. Neem YouTube serieus en ga aan de slag met je kanaal zodat je niet alleen toekomstige werknemers aan je weet te binden maar ook potentiële klanten.

Ik geef je een paar handige tips.

1. Maak een videostrategie

Bedenk eerst wat je als bedrijf graag wil uitstralen. Welke USP’s vind je belangrijk om uit te lichten, wat voor type content past bij je bedrijf en welke doelgroep wil je bereiken? Bedenk vervolgens wat voor videoconcepten bij deze doelstellingen passen. Vind je het lastig om tot sterke concepten te komen? Schroom dan niet om een videostrateeg in te schakelen. Zij weten als de beste hoe je doelen kan vertalen naar creatieve videoconcepten.

2. Content produceren volgens het 3H-model

Mijn advies is om goed te kijken naar het 3H-model voor contentstrategie van Google. De drie H’s staan voor hygiene/help, hub en hero. Hygiene content is bedoeld om het publiek te lokken, dit kunnen korte video’s zijn met tips, tutorials en reviews of FAQ. Hub content zorgt ervoor dat jouw doelgroep zich verbonden voelt met je merk, denk hierbij aan webseries bestaande uit meerdere afleveringen. Waar veel meer tijd in zit is hero content, dit is steengoede content die iedereen móet zien. Deze afwisseling is heel belangrijk en zorgt ervoor dat je je video’s meer kan categoriseren en je een goede basis hebt voor je kanaal.

3. Schakel professionals in

Als je nog nooit video’s hebt geproduceerd, is het onverstandig om direct de eerste video zelf te gaan produceren. Vaak weet de professional precies wat wel en niet werkt op beeld en welke elementen je nodig hebt om een mooie video te schieten. Ga dus niet te veel zelf doen als je hier nog weinig ervaring mee hebt.

4. Zorg dat je kanaal er professioneel en verzorgd uitziet

Kleine handelingen kunnen je YouTube-kanaal al veel professioneler laten ogen. Trek de huisstijl van je bedrijf door in je kanaal. Bijvoorbeeld in de thumbnails en de header. Ook een kanaal-trailer en het hebben van verschillende afspeellijsten straalt professionaliteit uit. Een potentiële kijker komt dan op je kanaal en ziet dat je alles goed op orde hebt en je kanaal serieus neemt. Deze kijker is dan sneller geneigd om te abonneren.

5. Wees consistent in het uploaden

Het heeft geen zin om de ene week drie video’s online te zetten om dan vervolgens twee maanden niets te publiceren. Zorg dat je elke week een video hebt om op het kanaal te zetten. YouTube houdt ervan als je regelmatig nieuwe video’s post en zal daardoor jouw video’s ook eerder in de zoekresultaten tonen.

6. Begin!

Sommige bedrijven stellen het opbouwen van hun YouTube kanaal echt veel te lang uit. Ze zijn onzeker; denken dat ze nog niet het juiste plan hebben, ga zo maar door. Wacht niet te lang en leer ook gaandeweg. Bekijk je eigen video’s, sta open voor feedback van anderen, verbeter jezelf en groei.

Ik geef tot slot een paar tips, waarmee je veel gemaakte fouten kunt vermijden:

  1.  Zet niet teveel video’s in een keer op je YouTube-kanaal. Verdeel ze over de tijd.
  2. Kies een aansprekende titel voor je video.
  3. Zet er een aantrekkelijke omschrijving bij, die de inhoud dekt.
  4. Kies een leuke thumbnail (een fragment uit de video, dat kijkers trekt).

Veel succes!
Britt van Smeerdijk, oprichter en creative director van Booming Productions
Britt van Smeerdijk
Booming Productions

Videocontent, ontwikkeling van videostrategieën en YouTube Channel Management

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek