loading
views
0 reacties
Laurina de Vries

Lekker in je vel door voeding

Laurina de Vries werkt als vitaliteitsspecialist bij het Instituut Voor Vitaal Ondernemen, oftewel IVVO. IVVO: 'Het is onze droom om werkend Nederland gelukkig te maken! Dit doen wij door onze vitaliteitsprogramma’s voor organisaties, waarbij energie, geluk en gezondheid centraal staan. Wij willen graag vitale organisaties creëren, waarin vitaal leiderschap medewerkers in staat stelt de beste versie van zichzelf te worden, zowel zakelijk als privé.' X

Lekker in je vel door voeding

Heb je vakantie of ben je aan het werk in deze warme zomerweken? In beide situaties wil je graag fit blijven. Voeding heeft invloed op hoe je je voelt! Ik geef je graag een paar tips over voeding waarmee je het hele jaar zo vitaal mogelijk blijft en goed in je vel zit én vol energie kunt genieten van de zomer!

Eet regelmatig
Begin de dag met een gezond ontbijt, zonder veel toegevoegde suikers. Een goed begin is het halve werk. Als je je dag gezond begint is het makkelijker om dit vol te houden, én voorkom je dat je vroeg op de ochtend gaat snoepen. Probeer ook je lunch en avondeten op regelmatige tijden te eten.

Eet rustig en met aandacht
Wist je dat je hersenen pas na ongeveer 20 minuten het seintje krijgen dat je vol zit? Probeer daarom rustig te eten, je eet hierdoor echt minder. Daarnaast is het ook belangrijk om écht met aandacht te eten, niet achter de tv of met je telefoon.

Ga voor voldoende fruit en groenten
Neem elke dag 2 stuks fruit. Dit kun je bijvoorbeeld als tussendoortje na je ontbijt eten. Zorg dat je daarnaast voldoende groente binnenkrijgt, 200 gram is de richtlijn.

Kies voor gezond beleg
Kies in plaats van kaas, vleeswaren of zoet beleg ook eens voor humus, tapenade of een notenpasta. Je brood beleggen met rauwkost en avocado is ook erg lekker, en je krijgt ook nog eens extra groenten binnen.

Ga voor gezonde tussendoortjes en kies je ‘guilty pleasures’ bewust
Hoe vaak eet je een ongezond tussendoortje en geniet je er echt van? Kies zoveel mogelijk voor gezonde tussendoortjes als noten, tomaten, komkommer en rijstwafels. Neem op bijzondere momenten, of momenten waarop je er echt zin in hebt een minder gezond tussendoortje.

Drink water
Ben je je ervan bewust hoeveel suiker er in frisdrank zit? Probeer vooral water, koffie (kruiden)thee of spa rood te drinken. Zo krijg je minder suiker en calorieën binnen.

Zorg dat je genoeg vezels binnenkrijgt
Eet voldoende vezels! Dit dat je een verzadigd gevoel hebt en je minder zin hebt om te snacken.
Vezels zitten in volkorenproducten, noten, zaden, peulvruchten, groente en fruit.

Zoek afleiding
Als je zin hebt om te snaaien, probeer dan eens vaker om eerst wat afleiding te zoeken. Soms eten we ook omdat we ons vervelen. Als je eerst een rondje loopt of een telefoontje doet, kan het zijn dat je behoefte om te snaaien al veel minder is.

Laurina de Vries, IVVO.nl

IVVO.nl

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek