"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

68% werkenden loopt niet warm voor baan bij überhip digitaal bedrijf

Hoe populair techbedrijven ook zijn, lang niet iedereen zou direct bij een ‘uber-innovatief’ bedrijf willen werken.

Dat geldt voor maar liefst 68 procent van de werkenden in Nederland. 83 procent verwacht dat werken in een digitale innovatieve omgeving niet bij hem of haar past. Veel werkenden denken dat hun vaardigheden niet aansluiten (68 procent) en volgens 67 procent zou er in zulke bedrijven een harde bedrijfscultuur bestaan en is er een hoge werkdruk (52 procent) met weinig zekerheid (45 procent).

Dit zijn enkele van de Nederlandse uitkomsten van het Randstad Employer Brand Research naar de aantrekkelijkheid van bedrijven. Het onderzoek, gehouden onder 160.000 respondenten in 26 landen (waaronder 13.080 in Nederland) geeft een gedetailleerd overzicht van bedrijven, sectoren en kenmerken die in trek zijn – en waarom. De onderzoeksresultaten staan centraal tijdens het Randstad Employer Brand Event op donderdag 13 april in Diemen. Daar worden ook de meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland bekend gemaakt, de winnaars van de Randstad Award.

Employer branding en innovatie
Het onderzoek richt zich voor een deel op het thema ‘technologische innovatie’ als factor in employer branding. Maar weinig werkenden geloven dat ontwikkelingen als robotisering, artificial intelligence en machine learning ten koste kunnen gaan van de werkgelegenheid. Slechts 9 procent van de werknemers maakt zich zorgen over het verlies van zijn baan als gevolg van automatisering. 38 procent van werkend Nederland denkt dat automatisering het werk juist beter en interessanter maakt. Opvallend: volgens werkend Nederland hebben niet de start-ups, maar de grote corporates de beste kansen om de digitale omslag te maken.

Werkgevers schieten te kort: drie ‘gaps’
In het onderzoek is aan werknemers gevraagd 453 bekende en minder bekende werkgevers in Nederland te scoren op een aantal aspecten. Hieruit komen drie opvallende punten naar voren waarop veel werkgevers te kort lijken te schieten.

Gap #1: werknemers geven aan dat ze een plezierige werksfeer heel belangrijk vinden, maar organisatie blijken hierin dikwijls te kort te schieten.
Gap # 2: het werk moet interessant en stimulerend zijn. Werknemers hechten veel waarde aan dit aspect van een goede werkgever. De perceptie van de invulling van dit aspect bij werkgevers matcht niet met de wens van de deelnemers.
Gap # 3: werkenden willen graag werken bij organisaties die actief bezig zijn met het realiseren van een goede werk/privé balans. Veel organisaties voldoen hier in de ogen van werknemers niet aan.

Het onderzoek kent een voor velen wellicht geruststellende eindconclusie: uiteindelijk zijn het ‘ouderwetse’ waarden die voor veel werkenden de doorslag geven om een organisatie aantrekkelijk te vinden: een fijne organisatiecultuur en een prettige sfeer zijn pas echt belangrijk. Slechts 14 procent van de ondervraagden – een zeer kleine minderheid dus – vindt dat vooroplopen in technologie belangrijker is dan een warme en menselijke cultuur binnen een bedrijf.

Werk maken van employer branding
Volgens Marjolein ten Hoonte directeur Arbeidsmarkt en MVO Randstad Groep Nederland, moeten bedrijven meer werk maken van employer branding. ‘Er zijn tal van goede redenen om nu met employer branding te beginnen of om er meer werk van te maken. Onderzoek toont aan dat bedrijven beter presteren als ze in staat zijn talent aan te trekken én te behouden. En klanten zijn er vervolgens blij mee: talent dat kwaliteit levert, betrokken en gemotiveerd is, zorgt voor een hoge klanttevredenheid. Het levert dus uiteindelijk ook concurrentievoordeel op.’

Bron: Randstad, 11 april 2017

Zie het volledige rapport van het onderzoek.

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.