Hinke Wever 6 maart 2017 0 reacties Print FNV: toenemende veiligheidsrisico’s bij flexwerken FNV waarschuwt dat de veiligheidsrisico’s in onder meer de bouw, de luchtvaart en het streekvervoer groeien door het toenemende gebruik van flexcontracten. Nieuwe uitzendkrachten krijgen volgens de vakbond te weinig tijd krijgen om zich in te werken en zijn daarom onvoldoende op de hoogte van de veiligheidsinstructies. Het zou gaan om honderdduizenden werkenden die meer risico lopen, evenals hun omgeving. Opjaagcultuur Han Busker uit het FNV-bestuur: “Onze leden zien elke keer weer nieuwe onervaren collega’s op de werkvloer. De moordende concurrentie heeft tot gevolg dat er een enorme kostendruk ontstaat. Dat leidt tot een opjaagcultuur, waarbij mensen onvoldoende tijd krijgen zich goed in te werken op veiligheidsinstructies. Dat levert niet alleen risico’s op voor werknemers zelf, maar ook voor hun omgeving: reizigers, patiënten en omwonenden.” Uitzendkrachten vaker ongelukken In de afval-en milieusector zijn uitzendkrachten bovengemiddeld vaak betrokken bij ongevallen. Bij het ophalen van afval gebeuren er soms ongelukken doordat niet goed ingewerkte vuilnismannen niet weten waar zij mogen staan. Dat toont onderzoek van TNO toont aan. Rapportages van Inspectie SZW en RIVM identificeren dezelfde problemen in andere sectoren. Te weinig inwerktijd Op Schiphol leidt de kostendruk er toe, dat inwerken en scholing van elke keer weer nieuwe medewerkers bij de bagage-afhandeling, de beveiliging en luchtvaartpersoneel onder druk staat. Veiligheidsrisico’s nemen daardoor toe, bijvoorbeeld bij het controleren van gevaarlijke stoffen. Oproep aan politiek FNV vindt dat de overheid moet ingrijpen. Volgens de bond moeten zij grenzen stellen aan het aandeel werknemers met onzekere contracten juist ook op plaatsen waar veiligheidskritische taken worden uitgevoerd. Daarnaast pleit FNV voor heldere vestigingseisen. Een luchtvaartmaatschappij zou bijvoorbeeld geen landingsrechten moeten krijgen als zij zich niet aan de sociale- en veiligheidsnormen houdt. Bron: FNV, 6 maart 2017 arbeidsomstandigheden, flexcontracten, FNV, Han Busker Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever
FNV waarschuwt dat de veiligheidsrisico’s in onder meer de bouw, de luchtvaart en het streekvervoer groeien door het toenemende gebruik van flexcontracten. Nieuwe uitzendkrachten krijgen volgens de vakbond te weinig tijd krijgen om zich in te werken en zijn daarom onvoldoende op de hoogte van de veiligheidsinstructies. Het zou gaan om honderdduizenden werkenden die meer risico lopen, evenals hun omgeving. Opjaagcultuur Han Busker uit het FNV-bestuur: “Onze leden zien elke keer weer nieuwe onervaren collega’s op de werkvloer. De moordende concurrentie heeft tot gevolg dat er een enorme kostendruk ontstaat. Dat leidt tot een opjaagcultuur, waarbij mensen onvoldoende tijd krijgen zich goed in te werken op veiligheidsinstructies. Dat levert niet alleen risico’s op voor werknemers zelf, maar ook voor hun omgeving: reizigers, patiënten en omwonenden.” Uitzendkrachten vaker ongelukken In de afval-en milieusector zijn uitzendkrachten bovengemiddeld vaak betrokken bij ongevallen. Bij het ophalen van afval gebeuren er soms ongelukken doordat niet goed ingewerkte vuilnismannen niet weten waar zij mogen staan. Dat toont onderzoek van TNO toont aan. Rapportages van Inspectie SZW en RIVM identificeren dezelfde problemen in andere sectoren. Te weinig inwerktijd Op Schiphol leidt de kostendruk er toe, dat inwerken en scholing van elke keer weer nieuwe medewerkers bij de bagage-afhandeling, de beveiliging en luchtvaartpersoneel onder druk staat. Veiligheidsrisico’s nemen daardoor toe, bijvoorbeeld bij het controleren van gevaarlijke stoffen. Oproep aan politiek FNV vindt dat de overheid moet ingrijpen. Volgens de bond moeten zij grenzen stellen aan het aandeel werknemers met onzekere contracten juist ook op plaatsen waar veiligheidskritische taken worden uitgevoerd. Daarnaast pleit FNV voor heldere vestigingseisen. Een luchtvaartmaatschappij zou bijvoorbeeld geen landingsrechten moeten krijgen als zij zich niet aan de sociale- en veiligheidsnormen houdt. Bron: FNV, 6 maart 2017