"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

34% dertigers bluft bij zakelijk netwerken

Bluffen tijdens het netwerken, zichzelf wat beter voordoen, is populair onder dertigers, blijkt uit onderzoek in opdracht van Yacht.

34% van de ondervraagden geeft aan dit wel eens te doen, in tegenstelling tot 40-49 jarigen (16%). Mannen laten vaker zien (86%) waar ze goed in zijn dan vrouwen (77%). 32% van de jonge werknemers mist een coach die hen wegwijs maakt in hun carrière. Het ontbreekt starters vooral aan kennis, ervaring en zelfvertrouwen bij het ontwikkelen van een zakelijk netwerk. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Raphaels in opdracht van Yacht onder 644 hoogopgeleide professionals.

Dat is een gemis, want juist dat netwerk benoemen starters als belangrijk bij het vinden van een baan. Starters vinden het moeilijk zakelijke relaties op te bouwen en te onderhouden. 35% van de ondervraagden ziet een afstand tussen jong en oud bij netwerken. Ton Hopmans, Algemeen Directeur Yacht: “Starters hebben relatief vaker dan (mid)career werknemers ‘zelfontplooiing’ en ‘het vinden van een baan in het vakgebied’ als motivatie om te netwerken. Ervaren werknemers kunnen starters helpen door hen te introduceren in hun netwerk en zich als coach opstellen. We vragen ervaren professionals binnen het Yacht netwerk die rol op zich te nemen.” Steven Schreuder, werkzaam als Yacht Trainee herkent de behoefte aan coaching: “Als startende professional kun je nog alle kanten op. De keuze maken voor wat echt bij je past qua werk, specialisme en organisatie is lastig. Het helpt als iemand met je meedenkt en zijn ervaring deelt over het vakgebied.”

Starters: netwerk bestaat vooral uit vrienden, ooms, tantes en oud-docenten
Starters geven aan dat relaties aan het begin van hun carrière vooral bestaan uit familie/vrienden, (oud)studenten en docenten, maar niet of nauwelijks uit professionals uit het vakgebied. Gemiddeld besteden professionals 77 minuten per week aan netwerken. Hoe jonger en minder werkervaring des te meer tijd wekelijks wordt geïnvesteerd. Ondanks het feit dat jongeren de meeste tijd (98 minuten) per week besteden aan netwerken, is het ontwikkelen van een netwerk moeilijk. Ook zijn het de jongeren die tijdens het netwerken de meeste ambitie tonen (87%). Opvallend is dat vrouwen minder actief zijn (64 minuten) dan mannen (88 minuten).

Bron: Yacht, 1 augustus 2016

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.