"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Crisis voorbij? Het blijft opletten

Het gaat weer beter met de Nederlandse economie
Het aantal faillissementen van rechtspersonen is een betrouwbare indicator voor het antwoord op de vraag of het nu beter of slechter gaat met de Nederlandse economie. Gelukkig houdt het CBS die gegevens al jarenlang bij.

Om de trend goed te kunnen bekijken heb ik aan die gegevens het voortschrijdend 12-maands gemiddelde (VSG) toegevoegd. Grafisch komt dan het volgende beeld naar voren, wat reden geeft tot voorzichtig optimisme.

voortschrijdend gemiddelde faillissementen rechtspersonen

In de grafiek zijn de crisispieken uit de mindere jaren (met een korter wordende tussenperiode) duidelijk herkenbaar:

Begin jaren ’80 Oliecrisis
Begin jaren ’90 Golfcrisis
Begin van de 21e eeuw Internetzeepbel
2008 – heden (?) Kredietcrisis

Hoe gaat 2016 eruit zien?
Sinds 2014 is er een duidelijke trend neerwaarts te zien; we zitten echter nog steeds op een fors niveau van gemiddeld ruim 400 faillissementen per maand en dat is gelijk aan de piek van 2004.
Om een voorspelling te doen waar 2016 op eindigt is de groeivoet van het VSG een prima indicator.

Groeivoet voortschrijdend gemiddelde faillissementen rechtspersonen

Rekening houdend met de knik in de laatst bekende maand (maart 2016) is mijn verwachting voor 2016 een daling van het totaal aantal faillissementen van zo’n 20%, waarmee er nog steeds dik 4.000 organisaties omvallen!
Het gaat beter, maar waakzaamheid blijft geboden.

Van een gemiddelde kun je niet leven
Het nadeel van gemiddelden is dat je er niet van kan leven. Wanneer je als bedrijf / ZZP’er uitgerekend zaken doet met een van de bedrijven die failliet gaan, heb je (grote) buffers nodig om een enkel faillissement op te vangen en niet meegesleept te worden in de val van je klant.
Deze misère trof immers niet alleen V&D en Imtech weten we uit een recent verleden.

Is het risico te verminderen?
(Preventief) opvangen van risico’s is mogelijk met verschillende technieken:

    1. Verzekeren bij een kredietverzekeraar
    2. Zorgen voor een scherp debiteurenbeheer
      – Klanten vooraf laten betalen
      – Kortere betaaltermijnen
      – Actief beheer
      – Bedrijfs- en sectorspecifieke aanpak
    3. Factoring: overdragen beheer & risico in combinatie met directe betaling van je factuur
    4. Klantanalyse voorafgaand aan het zakendoen ter risicoreductie
    5. Uitbesteden van debiteurenbeheer

Er zijn vele mogelijkheden om uit te kiezen die naast geld ook tijd opleveren, wat dan weer ten goede komt aan activiteiten die opbrengst genereren.

Bedenk hierbij dat bezuinigen – ‘geen cent teveel hè’, de leus van Zeeuws meisje uit de bekende margarine reclame – niet in alle situaties de beste tactiek is. Soms word je daarmee dief van je eigen portemonnee, omdat je het grotere plaatje met kansen over het hoofd ziet. ‘Penny wise and pound foolish’, zoals de Britten zeggen.

Wil je hierover van gedachten wisselen, neem dan contact met mij op via www.finanZZP.com.

Marcel Ooteman

Flexnieuws geeft ruimte aan auteurs die een artikel willen plaatsen op Flexnieuws.