loading
views
0 reacties
Rinske Koning

Uitzendbranche op weg naar specialisatie

Rinske Koning is directeur en eigenaar van Glued Services BV, dienstverlener voor het implementeren van GluedSourcing. Met deze recent ontwikkelde cloud oplossing kunnen inleners hun eigen online community van flexibele arbeid realiseren. X

Uitzendbranche op weg naar specialisatie

Bestaat de uitzendbranche straks nog? Natuurlijk! Alleen in een hele andere vorm dan we nu kennen. Welke type bedrijven nu al opduikt, en straks waarschijnlijk de vorm van de branche bepaalt, beschrijf ik in een reeks van artikelen.

Uitzendbranche op weg naar specialisatie, schematisch overzicht

Wat is er namelijk aan de hand? Uitzendbureaus hebben twee core competenties: werving & selectie en verlonen. Op beide terreinen is er een verandering te bespeuren. Inleners gaan meer en meer zelf de werving & selectie doen, en de verloning van uitzendkrachten wordt overgenomen door super efficiënte backoffice services bedrijven. Dit eerste artikel gaat in op de competentie ‘verlonen’, en uitzendbedrijven die daar hun core competentie van maken. Mijn volgende artikel gaat in op de competentie ‘werving & selectie’, en de opkomst van brokers.

Specialisatie op de core competentie ‘verlonen’
De eerste in verloning gespecialiseerde uitzendbureaus (later payrollbedrijven genoemd) ontstonden zo’n tien jaar geleden in de horeca. De horecabranche is niet afhankelijk van het uitzendbureau voor de werving & selectie van uitzendkrachten. De ondernemer hoeft maar een briefje op te hangen op z’n voordeur, en de nieuwe tijdelijke medewerker meldde zich wel aan de bar. De horecaondernemer was echter nog wel afhankelijk van het uitzendbureau voor de verloning van deze uitzendkracht. En omdat de ondernemer niet wilde betalen voor de werving en selectie – dat deed hij immers zelf – maar wel voor de verloning, ontstonden er in verloning gespecialiseerde uitzendbedrijven zoals Kolibrie, Connexie en later Prokx. Gespecialieerde bedrijven die de door de horeca-ondernemer zelf geworven uitzendkrachten verloonden volgens de CAO voor Uitzendkrachten.

Uitzendbranche op weg naar specialisatie, schematisch overzicht

De tweede generatie payrollbedrijven richt zich niet alleen op de horeca, maar ook op andere sectoren, zoals de callcenters. Payroll Select en Randstad Payroll (voorheen P-Flex) zijn voorbeelden van deze tweede generatie payrollbedrijven, of loon gespecialiseerde uitzendbedrijven.
Uitzendbureaus hebben een hekel aan payrollers. Want inleners krijgen hierdoor immers een alternatief. Als de inlener namelijk zelf de uitzendkracht kan vinden – door simpelweg een briefje op de deur te plakken – kan er significant geld bespaard worden. De standaard omrekenfactor van uitzendbureaus kan zo worden ingeruild door een veel lagere omrekenfactor van de payroller. Ofwel een reductie van de prijs van circa 25% (van omrekenfactor 2.0 naar 1.65). Een hoop geld.

Het effect van payrolling – of beter, loon gespecialiseerde uitzendbureaus – op de uitzendbranche is dan ook enorm. Het effect is niet alleen een grote druk op de tarieven. Het effect is ook het kwijt raken van het monopolie op het gebied van het leveren van flexkrachten aan inleners.
Het gevolg van deze ontwikkeling is dat tegenwoordig bijna alle inleners zaken doen met zowel uitzendbureaus als payrollbedrijven.

Uitzendbranche op weg naar specialisatie. Schematisch overzicht
Verdere specialisatie: backoffice service bureaus
De eerste en tweede generatie payrollbedrijven heeft twee competenties: verkoop van hun dienstverlening aan inleners en verloning. Er is echter de laatste jaren een derde generatie ontstaan: backoffice service bedrijven, die de verloning overnemen van uitzendbureaus en payrollbedrijven. De focus van deze backoffice service bedrijven ligt niet meer op de sales aan inleners, maar op sales aan uitzendbureaus en natuurlijk op de verloning. Daar waar de eerste en tweede generatie payrollbedrijven voor 90% sales gedreven waren, zijn de backoffice service bedrijven 90% verloning gedreven.

Voorbeelden van deze derde generatie payroll bedrijven zijn Payper, DIRECT Payrolling, PSC | platform, en ONE Payroll.
Deze backoffice service bedrijven zijn straks zo efficiënt dat het niet meer verstandig is om als uitzendbureau, en zelfs als payrollbedrijf, nog zelf te verlonen. Het gaat niet alleen om efficiency.

Het gaat steeds meer om de combinatie efficiency en kwaliteit, met name het goed toepassing van de steeds complexer wordende wet- en regelgeving, zoals de inlenersbeloning. Als deze trend doorzet heeft straks geen enkel uitzendbureau of payrollbedrijf meer de schaalgrootte om te concurreren met deze backoffice service providers (behalve natuurlijk Randstad, die 50% van de uitzendkrachten in Nederland levert).
GluedServices.com
Nawoord
Mijn volgende artikel zal gaan over de trends bij inleners van flexibele arbeid en de invloed daarvan op de uitzendbranche. Ik zal dan ingaan op het steeds transparanter worden van de kostprijs (van een uitzendkracht), de effecten daarvan, en de gevolgen van het beschikbaar komen van online inleen communities en de brokers die dit faciliteren.

Rinske Koning

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek