loading
views
0 reacties
Ed van Viegen

Debiteurenrisico + Het Nieuwe Fatsoen

Ed van Viegen is verbonden aan Greyt, netwerk van branche gespecialiseerde controllers en financieel directeuren. Opgeleid als registeraccountant, richt hij zich op bedrijven in de flexmarkt. Hier kan hij zijn passie voor klantgerichtheid, efficiënte bedrijfsvoering en cijfers kwijt. Van Viegen werkte eerder onder andere bij PwC, Vitae, Manpower en FSGroep. In zijn blogs bekijkt hij cijfers van uitzenders op een andere manier en schrijft hij over het MKB vanuit de actualiteit. X

Debiteurenrisico + Het Nieuwe Fatsoen
Debiteurenrisico’s zijn in de uitzendbranche en ook voor leveranciers van backoffice diensten een voortdurend punt van aandacht. Die risico’s nemen hand over hand toe. Als het gaat om het betalen van rekeningen is het MKB een kwetsbare klantengroep. De banken houden de deur voor hen nog altijd potdicht, dus als ze ruimte nodig hebben in hun cash, dan wordt die ruimte gezocht door zo lang mogelijk de betaling van de facturen uit te stellen. Veel van deze MKB-ers doen dit uit nood. Ze worstelen zelf met hun klanten, zeker als die in het grootbedrijf zitten. Daar kennen ze het kunstje van laat betalen namelijk nog veel beter. Al dan niet opgelegd vanuit (internationale) hoofdkantoren hebben CFO’s jarenlang hun best gedaan om hun betaaltermijnen bij leveranciers zo ver mogelijk op te rekken. Ja, ze betalen wel volgens afspraak, maar die afspraak is er met het mes op de keel gekomen. Business doen kan, maar alleen met betaaltermijnen van 60, 90, 120 en soms zelfs 150 dagen.

Hoe zou dit proces kunnen worden omgedraaid?

Een week of 6 geleden stonden hierover een aantal artikelen in het FD, Betere moraal zo nodig afdwingen, en het bericht Topberaad over trage betaling van grote ondernemingen, met aansluitend een interview met Jan Peter Schmittmann, oud-bestuurder van ABN AMRO. Schmittmann ijvert voor het herstel van de fatsoensnorm om elkaar stipt op tijd te betalen. In het kort zijn verhaal. Multinationals kunnen op basis van hun rating ook in tijden van crisis financiering bij banken krijgen. Als ze dat geld zouden gebruiken om hun MKB leveranciers sneller te betalen dan ze nu doen, dan kunnen ze de kosten van die financiering terugvragen in de vorm van een korting op geleverde diensten. De MKB leverancier op zijn beurt ontvangt zijn geld eerder. Zijn vorderingen nemen af, zijn solvabiliteit neemt toe, zijn kansen op financiering bij banken of andere financiers nemen toe. Schmitmann: “Dat is de waterval die vanaf het hoogste punt begint: de concerns stoppen meer liquiditeit in het systeem, de onderliggende toeleveranciers komen in een betere financiële positie en kunnen zelf hun zzp’ers weer op tijd betalen. In alle relaties nemen de kredietrisico’s af.”

Opmerkelijk dat een oud-bankier ons nu een oplossing voor de crisis aanreikt. Wie had dat gedacht. Toch geloof ik in de basisgedachte. De vraag is alleen wie van de grootbedrijven hier nu stappen in gaat zetten.

Hoezeer ik zijn suggesties ook toejuich, voorlopig heb ik de door Schmittmann gewenste maatschappelijke ‘wave’ nog niet waargenomen. Sterker nog, het is oorverdovend stil gebleven. En we zijn toch al 6 weken verder. Deze cure voor de crisis heeft blijkbaar tijd nodig. Zonde, want het is zo’n goed idee.

In de tussentijd is het een kwestie van waakzaam blijven – keep learning on the job.

Tips vanuit PSC | platform voor beperking van debiteurenrisico’s

  • Toets alle nieuwe klanten die intermediairs aandragen, wees streng aan de poort
  • Maak glasheldere afspraken, zorg dat intermediairs bij de eerste plaatsing bij een nieuwe klant onderhandelen over de betaalcondities
  • Blijf alert. Intermediairs genereren met hun uitzendkrachten een wekelijkse factuurstroom, die wekelijks door de klanten moet worden betaald. De openstaande posten moeten binnen de kredietlimieten per klant blijven.
  • Incasso is een vak. Zet de beste mensen met passie voor het ambacht op debiteurenbewaking. Dit is geen taak voor ‘er bij’.
  • Overblijvende risico’s: mocht het uiteindelijk toch misgaan dan moet je op een kredietverzekering terug kunnen vallen.
  • De ultieme uitdaging: geef de bovenstaande goede raad zo vorm dat je aan het ondernemen blijft!

Maar heel eerlijk, tips of geen tips, ik hoop dat Schmittmann zijn maatschappelijke ‘wave’ op gang brengt en Het Nieuwe Fatsoen tot stand komt. Daar zal het ondernemen zoveel leuker van worden.

Ed van Viegen

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek