loading
views
2 reacties
Ed van Viegen

Randstad, Adecco, Manpower: veel cijfers, weinig verhaal

Ed van Viegen is verbonden aan Greyt, netwerk van branche gespecialiseerde controllers en financieel directeuren. Opgeleid als registeraccountant, richt hij zich op bedrijven in de flexmarkt. Hier kan hij zijn passie voor klantgerichtheid, efficiënte bedrijfsvoering en cijfers kwijt. Van Viegen werkte eerder onder andere bij PwC, Vitae, Manpower en FSGroep. In zijn blogs bekijkt hij cijfers van uitzenders op een andere manier en schrijft hij over het MKB vanuit de actualiteit. X

Veel cijfers en weinig verhaal
De gemiddelde bemiddelingsprofessional is een uiterst commercieel ingesteld mensen-mens. Gericht op actie, gericht op resultaat en gericht op mensen. Die gerichtheid moet zich liefst vertalen naar succes, want wie wil dat niet. Maar uiteindelijk draait het voor deze professional om de bemiddeling. En afgeleid daarvan om het geld dat daarmee valt te verdienen. Dat die verdiensten zich uitdrukken in cijfers snapt hij/zij ook. Na een blik op de omzet, marge en winst is de aandacht wel zo’n beetje op. Een beetje cijfers dat gaat nog, maar uiteindelijk spreekt een beeldend verhaal meer tot de verbeelding.

Tijd om die behoefte te honoreren en eens te kijken naar het verhaal achter de cijfers van de Grote Drie in de “world of work”, zoals zij dat zelf noemen. Als uitgangspunt nemen we de persberichten van Randstad, Adecco en Manpower, die zijn uitgebracht bij het naar buiten brengen van de 4e kwartaalcijfers over 2012. Een speciaal kwartaal – want het laatste van het jaar – waarbij ook het hele jaar 2012 wordt geanalyseerd. Die persberichten staan bol van de cijfers en financiële hocuspocus. Interessant om die cijfermist eens te bezweren en het verhaal of in elk geval de woorden erachter in beeld te krijgen.

Ik gebruik hiervoor een simpele woordgrafiek en dan wordt snel duidelijk waar de focus en aandacht van het topmanagement ligt. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de overvloedig in de tekst aanwezige cijfers vakkundig heb genegeerd. Dat zal de bemiddelingsprofessional aanspreken. Daarnaast heb ik het woord “million” uit de analyse weggelaten. Dit is overigens met afstand het meest voorkomende woord, maar wat wil je, de Grote Drie, die denken in millions zoals wij in kwartjes denken. Allereerst onze nationale flex trots: Randstad.

Randstad persbericht kwartaalcijfers 'wordle'

Er vallen meteen dingen op. Het woord “EBITA” scoort het meest. EBITA, dat is een duur woord voor winst. Overigens een begrip dat in vele soorten en maten wordt gebruikt, dus als je WEL naar de cijfers kijkt, check dan vooral de definitie van dat woord. Winst blijkt dus het belangrijkste woord. Logisch, zo’n kwartaalbericht wordt natuurlijk vooral voor aandeelhouders geschreven. Die houden wel van winst. Vooruit, snap ik. Als goede tweede het woord “costs”. Ja, het is tenslotte crisis. Ook wel logisch. Maar ook wel makkelijk. Het slagersmes hanteren om de crisis te bestrijden. Waarom niet proberen meer te verdienen? Nou vooruit, het woord “revenue” komt ook regelmatig voor. Met kleine “r” en met grote “R” (@wordle, kunnen jullie daar even wat aan doen?). En ook het woord “income”. Vervolgens allerhande woorden die betrekking hebben op de periode waarover wordt gerapporteerd, die zijn niet spannend. En dan een heel scala aan technische woorden waar een gemiddelde registeraccountant heel opgewonden van raakt, maar die geen verhaal vertellen. Woorden als “goodwill”, “impairment”, “integration”, “acquisition”, “controlling”, ….., ik weet het niet, gaan er daardoor nu meer verkoopfacturen worden verstuurd? Pas na heel goed zoeken (midden, rechts, in het groen) is nog het woord “growth” te vinden. Als een lichtpuntje in de duisternis. Maar een weg uit de duisternis via innovation (ik heb ‘m niet gevonden!!) dat zit er voorlopig niet in volgens Diemen HQ.
Eens kijken of onze Zwitserse vrienden van Adecco dat anders doen.

Adecco persbericht kwartaalcijfers 'wordle'

Hmm, er zijn toch wel de nodige verschillen met Randstad te zien. Zo op het eerste oog lijkt Adecco veel meer nadruk te leggen op een tiental woorden die erg veel voorkomen. Ook hier “EBITA”, winst dus, als winnaar. Maar opvallend, “revenue” komt aanzienlijk vaker voor dan “costs”. Zou Adecco zich dan meer op opbrengstverhoging dan op kostenverlaging focussen? Een stiekem cijferuitstapje: over 2012 doet Randstad gemiddeld een EBITA marge van 3,3%, terwijl die van Adecco 3,5% is. Een hoger cijfer is hier een indicatie dat de kostenstructuur van Adecco beter op orde is. Dus daarvoor is blijkbaar iets minder aandacht en meer voor opbrengsten. Bij Adecco zie ik opmerkelijk veel scores voor “currency” en “constant”. Beide woorden hebben te maken met omrekenkoersen van vreemde valuta. Vreemd, dit verschil met Randstad. Immers beide ondernemingen opereren wereldwijd en rapporteren in euro. Ook hier: geen “innovation” te zien! Hoe zou dat er uit zien bij nummer 3 (dit is slechts een willekeurige volgorde!), Manpower?

Manpower persbericht kwartaalcijfers 'wordle'

Tja, heb ik het fenomeen bij Adecco nog genegeerd, bij Manpower kun je er niet om heen: interne gerichtheid. Het woord ManpowerGroup scoort met afstand het meest. Laten we het maar houden op het feit dat deze “brandname” voor de groep nog wat nieuw is en dat overenthousiaste medewerkers van de PR afdeling nog erg hun best doen deze te pluggen. Daar door heen gekeken op naar de volgende. Waar is EBITA? O, dat noemt Manpower anders (kan dat veranderd worden?). Ze spreken van “net earnings”. Twee losse woorden, verdikkie, daar houdt wordle geen rekening mee. In elk geval komt “net earnings” ook hier veel voor. Evenals enkele andere aandeelhouderswoorden: “share” en “dilution”. Ofwel “aandeel” en “verwatering”. Geen begrippen waar je heel warm van wordt, tenzij je een flinke stapel Manpower aandelen in de kluis hebt liggen. Opvallend: het woord “cents” doet het goed. Er wordt in Milwaukee dus op de kleintjes gelet. Kijkend naar de winstgevendheid van 2% gemiddeld over 2012 is dat in vergelijking met de concurrentie beslist geen overbodige luxe. Verder veel aandacht voor regio’s in de wereld. Manpower doet overduidelijk haar best om de cijfers netjes aan de regio’s toe te rekenen. Zo ook te zien aan het woord “per”. Per regio, per aandeel, per businessline, per periode. Kortom, analyse te over, maar geen verhaal. En ook hier: niets maar dan ook helemaal niets over innovatie.

Conclusie: Als je geen professionele cijferfreak bent, dan kun je de sectie investor relations op de corporate websites rustig overslaan. Ondanks de overvloed aan cijfers is het lastig om het verhaal er achter te doorgronden. Tegelijkertijd zie ik een beetje de bevestiging van wat al langer rond zingt: de Grote Drie moeten het niet van innoverend vermogen hebben. Een toegankelijker verhaal communiceren, zou in die zin al een innovatie zijn. Als er meer innovatie gewenst is:
vertegenwoordigers van de Grote Drie in de Nederlandse flexmarkt nodig ik van harte uit voor de eerstvolgende editie van het FlexInnovatieFonds, een initiatief van PSC | platform. Check www.flexinnovatiefonds.nl.

Ed van Viegen

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek