loading
views

Je klant is on the move. Beweeg je mee?

Je klant is on the move. Beweeg je mee?

Je klant is on the move. Beweeg je mee?

Roel van den Berg (55), Access to Quality gaf een workshop tijdens het Flexcongres op 4 april.

“De uitzendbranche is ingeslapen, blijkbaar wordt er nog te makkelijk geld verdiend? Hoe lang duurt het voordat klanten weglopen?”

Van den Berg heeft jarenlang gewerkt in de retailindustrie. Hij is de bedenker van onder andere AH to Go. Hij is sinds 10 jaar zelfstandig professional, een ‘nomade’ in de wereld van werk. Hij werkt voor heel grote en voor kleine opdrachtgevers.
A2Q beeld
Flexcongres
In zijn workshop liet hij zien hoe trends in de samenleving van invloed zijn op de vraag naar producten en diensten. Wie zich niet snel aanpast aan nieuwe behoeftes in de markt, vist achter het net.

Van den Berg: “Op dit moment zou elke intermediair moeten barsten van de adrenaline. Er is zoveel gaande. De alertheid om alles te willen weten zou van de gezichten van de aanwezigen af moeten spatten. Zag ik dat terug? Nee.”

Waar gaat het mis? Hij citeert de ‘oude’ Albert Heijn: “Vergeet nooit voor wie je werkt.
Wat wil je klant, wie is je klant? Hoe ‘beweegt’ hij? Waar gaat hij naar toe en waarom?
Vertaald naar de flex- en payrollbranche: je kijkt als ondernemer eerst naar de klantbehoefte. Waar is die? Waarom bestaat die? Op basis van welke ontwikkelingen? Dat is de bakermat voor je businessmodel en de inrichting van je product. Daarna kijk je naar je distributiekanalen. En die pas je daar op aan.”

“De bekende structuren waarmee men werkt zijn in 50 jaar nauwelijks veranderd. Uitzenders praten vooral over hoe ze werken en geld verdienen. De vragen naar ‘wat, voor wie en waarom’ staan niet centraal. Dat is zorgelijk. Ik zie weinig kennis van kandidaten en weinig kennis van inleners. Wat voeg je dan toe? Als je je belangrijkste leveranciers niet begrijpt, is je rol binnen enkele jaren uitgespeeld.”

Focus nodig op kandidaten / flexkrachten
Van den Berg adviseert intermediairs om de focus te veranderen. “Traditioneel kijken ze naar hun opdrachtgevers. Maar de situatie in de markt is gedraaid. Wie op dit moment flexkrachten goed snapt, hun behoefte en vragen faciliteert, die heeft de toekomst. Die kan op termijn nog altijd leveren waar de inlener behoefte aan heeft.”

Tussen de deelnemers aan zijn workshop ontstonden levendige discussies.
Van den Berg: “Dat was mooi om te zien. Toch moet ik constateren dat ze met hun reacties op mijn stellingen in het algemeen niet verder kwamen dan de vier trends in consumentenbehoeften die Albert Heijn 18 jaar geleden al had bedacht. Ik heb geen nieuwe woorden en geen nieuw besef gehoord die passen bij actuele trends en positionering. Er is nog veel bewustwording nodig. De tijd dringt.”

Interview: Hinke Wever

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek