loading
views

Adecco over recruitment via Facebook en Twitter

Adecco over recruitment via Facebook en Twitter

Na de opmars van het zakelijke online netwerk LinkedIn, beginnen ook Facebook en Twitter hun plaats op te eisen in de werving en selectie van personeel.

Vooral Twitter blijkt een effectief en goedkoop kanaal te zijn om aandacht te vragen voor vacatures. Allround banensites als monsterboard.nl en nationalevacaturebank.nl lijken terrein te verliezen. Veel jongere werkzoekenden kijken trouwens niet veel verder dan wat het intikken van een specifieke functie in Google oplevert.

> Adecco Recruitment Update

Dit zijn enkele feiten uit veldonderzoek dat Adecco Group Nederland (Adecco en Ajilon) heeft laten verrichten naar de huidige werving- en selectiepraktijk. Ze staan vermeld in een net verschenen verkenning, getiteld Recruitment Update 2013.

Monster idea
Internet heeft de werving- en selectiepraktijk danig opgeschud. De omwenteling begon in 1994 met het voor dat moment revolutionaire idee van de Amerikaanse ondernemer Jeff Taylor om online op zoek te gaan naar talent voor zijn eigen ondernemingen. Dit ‘monster idea’ luidde het wereldwijde succes in van Monsterboard. Deze en andere vacaturesites worden nog steeds op grote schaal ingezet, maar ze verliezen terrein aan gespecialiseerde jobsites en de social media. De grootste verliezers echter zijn de dag- en vakbladen. Volgens cijfers van onderzoekbureau Nielsen moeten zij zich vandaag tevreden stellen met nog geen 18% van het totale advertentiepotentieel rond vacatures. De rest (82%) gebeurt online.

Specialistische discipline
De invloed van deze verschuiving op de operationele werving- en selectiepraktijk is enorm. Om die reden heeft Adecco Group Nederland besloten een inventarisatie te maken. Een indrukwekkende reeks interviews met werving- en selectie-experts, zowel aan bureaukant als aan de kant van bedrijfsorganisaties, geeft een gevarieerd beeld van de vele mogelijkheden die vandaag de dag bestaan om met potentiële medewerkers in contact te komen.

Recruitment schuurt tegen sales en marketing aan
Door het sterk gegroeide aantal voor iedereen toegankelijke communicatie- en contactkanalen zijn de processen weliswaar laagdrempeliger geworden, maar niet gemakkelijker. Werving en selectie (vakkringen spreken van ‘recruitment’) heeft zich ontwikkeld tot een specialistische discipline, die zich los lijkt te weken van HRM en steeds meer tegen sales en marketing aanschuurt. De keus van zelf doen of uitbesteden, hangt dan ook nauw samen met de aanwezige expertise en capaciteit binnen organisaties en met de soort vacatures. Kleinere organisaties zullen over het algemeen gespecialiseerde bureaus blijven inschakelen. Grotere organisaties kiezen in toenemende mate voor de mogelijkheid om delen van het recruitmentproces uit te besteden en de strategische taken zelf uit te voeren.

Kaartenbak of porseleinkast
De vraag die het bedrijfsleven het meest bezighoudt, is: hoe kunnen we de social media effectief in het totale proces van werving & selectie en werkgeverschap inzetten. Iedereen is het eens over de enorme waarde van het professionele online netwerk LinkedIn, ook wel omschreven als ‘één grote, nog steeds uitdijende kaartenbak’. Maar zelfs binnen dit netwerk is het voor werkgevers onverstandig om zich als olifant door de porseleinkast te bewegen. Eventuele kandidaten ‘stalken’ met vacatures kan behoorlijk schadelijk zijn voor je werkgeversimago. Er bestaat een zekere mores over hoe je elkaar benadert en jezelf als werkgever profileert. Ervaren professionals geven in de Adecco Group Nederland Recruitment Update 2013 praktijkvoorbeelden en tips.

Twitter is effectief
Over de inzet van Twitter is iedereen het eens: vrijwel alles kan, het kost weinig en het is effectief. Ten aanzien van Facebook en YouTube bestaan nog twijfels. Adverteren is prima, maar in het direct benaderen van leden zijn de beroepsrecruiters nog terughoudend.

Bron: Adecco.nl, 8 april 2013

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek