loading
views
0 reacties
Marc Drees

Jobboard landschap verandert snel, kansen voor recruiters

Als zelfstandig adviseur adviseert Marc Drees bedrijven over de inzet van nieuwe technologie en nieuwe media. Voor FlexNieuws schrijft hij columns over het nut van technische ontwikkelingen voor de dagelijkse praktijk van recruiters. X

23 januari 2012

Column Marc Drees

Vacaturesites
Het nieuws van mijn dood is enigszins overdreven. Deze zin is uitstekend van toepassing op vacaturesites. Die sinds de opkomst van social media voor recruitment doeleinden met enige regelmaat dood worden verklaard. Maar die nog altijd, en ook in de voorzienbare toekomst, een rol van betekenis spelen bij de werving van kandidaten.
Dat laat onverlet dat het aantal online alternatieven voor vacaturesites in de afgelopen jaren sterk is gegroeid. En dat vacaturesites zich een weinig innovatieve tak van sport hebben getoond waardoor ze zeker aan concurrentiekracht hebben verloren. Maar tegelijkertijd hebben ze hun waarde gedurende langere tijd bewezen; een prestatie die de verschillende nieuwe initiatieven nog maar moeten zien te herhalen.

Groeiende concurrentie
Tegelijkertijd is het succes van de vacaturesites voor een deel ook hun kruis als we naar de nabije toekomst kijken. Want het aantal vacaturesites is in de afgelopen jaren enorm gegroeid (er zijn op dit moment meer dan 600 vacaturesites in Nederland…). En dat zijn er natuurlijk veel teveel om al deze sites een boterham te laten verdienen. De concurrentiestrijd zorgt er niet slechts voor dat de prijzen dalen, maar ook dat andere verdienmodellen worden geïntroduceerd.
Wat in het afgelopen jaar heeft geresulteerd in de sterk groeiende populariteit van de freemium vacaturesites onder (vooral) de intermediaire wereld. Waar je gratis vacatures kan plaatsen maar ook kan betalen om hiermee meer bezoekers/sollicitanten op jouw vacatures te krijgen. Een vorm van pay-for-performance die in eerste aanleg een stuk aantrekkelijker klinkt dan het traditionele model waar je op voorhand moet betalen voor het plaatsen van een vacature; ongeacht het aantal bezoekers/sollicitanten. Met als concreet risico een vacature waar geen enkele reactie op is ontvangen.

Meten is weten
De belangrijkste vraag is natuurlijk of de conversie van die freemium vacaturesites voldoende is (in zowel aantal reacties als de kwaliteit van die reacties) om het gebruik van dit type vacaturesites serieus te overwegen. De enige manier om deze vraag echt te kunnen beantwoorden is door een vergelijkende test te doen. En vacatures zowel op een freemium vacaturesite als op een zogenaamde pay-to-post vacaturesite (zoals Nationale Vacaturebank, Monsterboard) te plaatsen. En vervolgens de resultaten te vergelijken.
Wie zijn die freemium vacaturesites eigenlijk? Het model van gratis vacatureplaatsingen bestaat overigens al jaren, maar tot voor kort waren dit vacaturesites die in de marge een rol speelden. Maar sinds vorig jaar hebben we een aantal serieuze spelers op de markt gekregen. Waarbij vooral de reclamecampagnes van Jobbird voor een veel hogere bekendheid hebben gezorgd. Maar Jobbird was zeker niet de eerste van die serieuze spelers. Want voordat Jobbird lanceerde hadden Jobselectie en Banenmatch al aangetoond dat het freemium model een toekomst had. En ondertussen is Banenmatch zelfs groter dan Werk.nl als je naar het aantal vacatures kijkt.
Maar hoewel het aantal vacatures natuurlijk een belangrijke factor is, gaat het vanuit het perspectief van de vacaturehouder maar om één ding: krijg ik voldoende reacties binnen van de juiste kwaliteit? En dat is alleen maar vast te stellen door te testen.

De nabije toekomst
Betekent het nu dat de pay-to-post vacaturesites gedoemd zijn uit te sterven? Alleen als blijkt dat er te weinig (of geen) verschil zit tussen de response van freemium en pay-to-post vacaturesites. En zelfs dan kunnen pay-to-post vacaturesites overleven. Maar dan zullen ze hun klantenservice dienen te verbeteren tot een niveau wat niet haalbaar is voor freemium vacaturesites. Het zal ongetwijfeld marge gaan kosten, maar het is de enige manier om een verschil te maken. En ook dan zullen de nodige klanten voor een freemium vacaturesite kiezen. De pay-to-post vacaturesites zullen dus een moeilijker toekomst tegemoet gaan.
Zeker omdat freemium vacaturesites niet de enige aanslag op omzet en winstgevendheid zijn. Want hoewel de hype rondom social media aanzienlijk hoger is dan de werkelijke impact op dit moment zal ook hier sprake zijn van een groeiend gebruik dat ten koste kan gaan van traditionele vacaturesites. Dit is natuurlijk al deels het geval als je kijkt naar het gebruik van cv-databases. LinkedIn is in het segment van hoger opgeleiden de dominante cv-database geworden. En je kan er zelfs gratis gebruik van maken! Voor vacaturesites die zich speciaal richten op hoger opgeleiden zal dit pijn doen. Het zal me niets verbazen als de omzet uit de cv-database bij Intermediair een sterk dalende lijn laat zien…
Voor wat zich aandient als een moeilijk jaar voor intermediairs lijkt 2012 een uitgelezen kans om te onderzoeken of freemium vacaturesites een goed alternatief vormen voor pay-to-post vacaturesites. Om hiermee de kosten zo laag mogelijk te houden en op die manier de broekriem iets minder strak aan te hoeven halen. En werkt het niet naar tevredenheid? Dan zijn er altijd nog de bekende pay-to-post vacaturesites. Die ongetwijfeld heel blij zullen zijn met elke vacature en daarmee zelfs bereid zijn om een betere prijs te bieden. Of meer service. Of misschien wel allebei…

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek