loading
views
0 reacties
Filip De Geijter

Mobile Recruitment, onderweg en toch verbonden met de arbeidsmarkt

Filip De Geijter is directeur van Actonomy. Zijn achtergrond is IT-marketing. Actonomy levert een van de meest accurate semantische search en matching-technologie in de wereld, afgestemd op HRM communities en community sites. Actonomy biedt CV Matching en CV Extraction. Recruiters, uitzendorganisaties, vacaturebanken, corporate recruiters en community sites hebben allemaal hetzelfde doel: het vinden van de beste cv’s of profielen die in de behoeften van een functiebeschrijving te passen. Voor hen zijn de tools van Actonomy onmisbaar. In zijn columns schrijft hij over jobboards en jobsearch. X

18 januari 2012

Column Filip De Geijter, Actonomy

Mobile Recruitment, onderweg en toch verbonden met de arbeidsmarkt

Met de wetenschap dat nagenoeg 40% van de mobile gebruikers over één of andere vorm van smartphone (zelfs 65% in USA) beschikken, lijkt het logisch dat ook recruitment hiervan gebruik zal maken. En dat dit zelfs nog efficiënter kan gebeuren. Mobile recruitment is dan ook – zonder het te beseffen – deel gaan uitmaken van recrutering in zijn ruime vorm. Als we kijken naar de statistieken van het aantal mobiele gebruikers en van het stijgend aandeel mobiel internet wordt het plaatje compleet: we kunnen er niet om heen, ook recrutering gaat mobiel.

De algemene toepassingen waarvoor we nu onze smartphone gebruiken, hebben dan ook een equivalent voor recruteringstoepassingen:

  • Eenvoudigweg internet surfen wat dus ook toelaat om jobsites te bezoeken.
  • webforms invullen en dus ook een CV aanmaken en/of reageren op een vacature.
  • Twitteren en dus ook het kenbaar maken van vacatures via Twitter.
  • Facebooken en dus ook aangeven dat ik beschikbaar ben voor een job, een job plaatsen op mijn corporate facebook pagina, mijn netwerk informeren.
  • Mijn social media updaten met vacatures of met mijn status van jobseeker activeren.
  • SMS als medium voor snelle en korte berichtgeving: feedback na een afspraak, peilen naar interesse.
  • Branding en arbeidsmarketcommunicatie: met de stijgende populatie van mobiele gebruikers opent dit alleen maar meer mogelijkheden.

Onze smartphone of tablet laat dus nu al toe om elke toepassing mobiel te gebruiken. Dus ook elke toepassing gerelateerd aan recruitment. Dit is echter geen mobile recruitment… mobile recruitment wordt het pas echt als we ook rekening houden met de specifieke eigenschappen van mobile devices of meer nog met het feit dat gebruikers vanuit hun mobiliteit behoefte hebben om te reageren op recruteringsprocessen.

Er zijn namelijk enkele kritische kanttekeningen te maken:

  • Vacatures zijn niet altijd duidelijk opgesteld en het lezen via een mobile device vraagt tijd en inspanning van de kandidaat. Is het vaak te kleine scherm hiervoor wel geschikt? Een kandidaat dient vaak heel wat extra onderzoek te verrichten om de vacature juist te kunnen plaatsen (kritische noot en oproep tot het plaatsen van betere vacature beschrijvingen zodat de kandidaat zich ook sneller een beeld kan vormen van de functie!)
  • Met de vaak honderden Twitter feeds wordt het moeilijk om nog de juiste vacature te vinden. Moeilijker dan op een jobsite waar het maken van selecties en het screenen heel wat eenvoudiger is.
  • Snelheid is belangrijk, maar is dat ook zo bij het solliciteren? In veel gevallen wel – zeker bij uitzendarbeid, waar het snel kunnen reageren van belang is. Is dat echter ook zo bij de meer ‘klassieke’ werving & selectie?
  • Neemt een recruiter genoegen met berichtjes/sollicitaties van pakweg 100 characters?

Leuk voorbeeld hoe Twitter het sollicitatieproces kan sturen: Northcliffe’s South East lanceerde vorig jaar een campagne en geïnteresseerde kandidaten werden verzocht om enkel via Twitter te reageren met 140 characters. Geen sollicitatiebrieven meer om te lezen. Efficiënt, maar hoe kan je jezelf als kandidaat in 140 characters omschrijven en hoe kan je als recruiter met zo weinig info een goede indruk krijgen?

Mobile apps
Mobile apps zijn de uitgelezen manier om de tekortkomingen – kleine schermen – van smartphones bij het lezen van websites (in dit geval jobsites) op te lossen. De mobile app laat immers toe om de informatie op een snelle en gebruiksvriendelijke manier ter beschikking te stellen. Heel wat jobsites hebben inmiddels hun app. Aggregators zoals Indeed, allthetopbananas waren pioneers op dat vlak. De meeste zijn echter vrij eenvoudig qua functionaliteit: als kandidaat browse je door een lijst van vacatures en selecteer je de interessante. Je zoekcriteria kan je opslaan en automatisch krijg je de volgende keer de nieuwe vacatures aangeboden.

De meeste apps richten zich echter ook meer op de kandidaat en beperken zich doorgaans tot het browsen door vacatures. Er kan echter meer, ook voor de recruiter kunnen apps een belangrijke meerwaarde betekenen.

Mobile apps als verlengstuk van de ATS
Mobile apps zijn echter geen alleenstaande toepassingen. Recruitment is een proces en alle aspecten dienen op elkaar afgestemd te worden. Apps vormen enkel een interface om dit allemaal sneller en efficiënter toegankelijk te maken. De ‘glue’ achter dit alles vormen natuurlijk de ATS systemen. De traditionele interactie via interface, websites voor zowel de recruiter als de kandidaat kunnen daarbij aangevuld worden met apps.

Dit opent de weg naar ‘echt mobile recruitment’: de mogelijkheid voor zowel de recruiter als de kandidaat te reageren op elkaar en dat als onderdeel van een volledig recruitment proces. Apps vormen de toegang tot het systeem en het proces en bieden dus meer dan alleen de ‘klassieke’ mogelijkheid om informatie te raadplegen. Otys’ One Touch Recruitment is een mooi voorbeeld van hoe het anders en beter kan door gebruik te maken van mobiele technologie.

Push diensten
Apps kunnen dan wel een belangrijke bouwsteen vormen in het opzetten van een mobile recruitment proces, de gebruiker – recruiter en kandidaat – blijft natuurlijk wel essentieel en dient ‘actie’ te ondernemen. Push diensten kunnen daarbij belangrijk zijn om het geheel sneller en efficiënter te laten verlopen:

  • Recruiters worden geïnformeerd over nieuwe kandidaten.
  • Kandidaten worden geïnformeerd over nieuwe vacatures.
  • Intelligentie matching en screening laat toe om betere shortlists op te stellen en door te sturen.
  • Feedback mechanismen/processen sturen zowel kandidaat als recruiter.

Mobile recruitment is dus meer dan alleen maar het toegankelijk maken via een smartphone of tablet van wat we al jaren doen. Willen we echt een doorbraak (tot nu toe eerder een evolutie maar geen echte doorbraak), dan moeten we ook nu het geheel bekijken: processen, systemen en daarin de nieuwe mogelijkheden vanuit een vernieuwde aanpak toevoegen. Of beter nog: alle processen herbekijken vanuit de wetenschap dat iedereen meer mobiel is, dat onze smartphone het medium is om te communiceren en dat we op elk moment in control willen zijn, ook van onze relatie met de arbeidsmarkt.

De smartphone als het ultieme sollicitatiemedium?
De smartphone heeft het dus allemaal: apps, connectiviteit, business toepassingen en audio/video communicatiemogelijkheden.

Denk dus aan volgend scenario voor de kandidaat die op zoek is naar een interim opdracht:

  • Via de app worden zijn/haar interesses en ervaringen opgeslagen. Push diensten zorgen voor de juiste vacatures die matchen met het profiel en vooral de voorkeur van de kandidaat.
  • Op elk moment krijgt de kandidaat geschikte vacatures toegestuurd (hij/zij hoeft niet meer te browsen) en kan daarop reageren.
  • Bij interesse kan de recruiter onmiddellijk een afspraak regelen met de klant.
  • De kandidaat activeert zijn video conferentie (zoals via Skype) en gaat meteen een video interview aan (of stuurt zijn video CV door).
  • Enkele ogenblikken later volgt de SMS met de vermelding van de aanstelling.
  • Twitter, Facebook, LinkedIN zorgen voor de verspreiding van het nieuws binnen het network.

Droom of werkelijkheid? Misschien, technologie maakt het nu reeds mogelijk maar of dit dan ook de grote doorbraak is van mobile recruitment, blijft maar de vraag.

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek