loading
views

Recruitment via sociale netwerken – LinkedIn en Twitter steeds belangrijker (2)

11 augustus 2010

LinkedIn en Twitter steeds belangrijker

door Derk Ederveen


Na print, beurzen, websites en jobboards zijn sociale netwerken de nieuwste loot aan de recruitmentkanalenboom. Werkzoekenden, bedrijven en wervingsbureaus ontdekken massaal de mogelijkheden van LinkedIn, Facebook en Twitter. Maar niet iedereen springt er gedachteloos in. De meesten zetten een weloverwogen stap in de juiste richting.

Analyseren en brainstormen
In de vorige aflevering zagen we dat YER, Unique en Vitae de sociale media intensief gebruiken. Hans Hagenzieker, senior beleidsmedewerker HRM van de Universiteit Leiden legt uit waarom sociale netwerken in zijn organisatie nog niet worden ingezet. “We zijn geen voorstander van informele werving. Alle vacatures worden centraal aangemeld en gekanaliseerd via Academic Transfer, Intermediair en Monsterboard. Dat willen we graag zo houden; als je vacaturehouders de vrije hand geeft verlies je grip en bestaat de kans op inconsistente uitingen.”

De universiteit wacht de ontwikkelingen bewust af. “We zitten nog in de brainstormfase. We willen eerst een duidelijk beeld hebben van de bezoekers en de resultaten van Academic Transfer. Een nieuwe webredacteur gaat dat via Google Analytics analyseren. Pas als we weten hoe dat zit gaan we kijken of er nieuw beleid nodig is. Sociale netwerken zoals LinkedIn of Twitter kunnen daar dan misschien een onderdeel van vormen, maar het staat nu niet hoog op de agenda. Eerst goed nadenken, zodat we in tweede instantie met een beter plan kunnen komen. Facebook, MySpace en Hyves komen op dit moment in ieder geval niet in aanmerking.”

Toch hebben er wel vacatures op LinkedIn gestaan. “Het is geen beleid en we propageren het niet, maar als iemand van de faculteit dat incidenteel doet zullen we niet meteen een belerende vinger heffen. We volgen het met interesse en bekijken de reacties. Er is bovendien geen risico op inconsistentie zolang er een link staat naar onze eigen vacaturesite, want daar willen we de mensen graag hebben.”

Niet in drijfzand springen
Ook een gespecialiseerde machinefabrikant in het zuiden, die niet met name wil worden genoemd, stelt zich terughoudend op. Volgens de medewerker arbeidsmarktcommunicatie kijkt het bedrijf verder vooruit om de sociale netwerken van nu goed in te zetten. “Je ziet bedrijven met twee benen in elke hype springen: ‘gaan jullie maar twitteren’. Pas als ze er tot hun neus in staan komen ze erachter dat het drijfzand is. Er zijn geen doelstellingen, het overzicht ontbreekt en het is niet beheersbaar. Je krijgt kromme tenen van de boodschappen die via sociale netwerken de wereld ingeslingerd worden. Wij doen ons best om een strakke reputatie te managen, terwijl één ontevreden medewerker dat via de media kapot kan maken.”

Wat doet het bedrijf als een medewerker iets vervelends roept op een site als Hyves? “Dat is eigen verantwoordelijkheid, mensen mogen kritisch zijn. Wij moeten er gewoon voor zorgen dat medewerkers tevreden zijn. Als we toevallig zien dat iemand klaagt over een sollicitatieprocedure dan zullen we gepast reageren. We maken er afspraken over, maar het is ondoenlijk om voortdurend alle netwerken te monitoren. Als je wilt dat je bedrijf goed in beeld komt moet je zelf de juiste boodschap initiëren, een helder en authentiek verhaal. Op de langere termijn zien we graag dat medewerkers vanuit zichzelf over hun ervaringen vertellen op sociale netwerken, maar uiteraard zonder concurrentiegevoelige informatie te geven.”

Lange bewustwordingsweg
Ze vindt dat iedereen binnen het bedrijf zich bewust moet zijn van de impact van sociale netwerken, voordat ze effectief voor werving en employer branding kunnen worden ingezet. “We zijn intern langs de afdelingen gegaan, en zelfs na alle rijkscampagnes weet een meerderheid nog niet hoe het werkt. Ze gaan pas nadenken als je ze laat zien dat proactieve recruiters hun twijfelachtige feestfoto’s of intieme blogteksten vinden. Hetzelfde geldt voor het management. Laatst stelde iemand voor om onszelf hoge punten te geven op een company recruitment rating site. Zoiets wordt keihard afgestraft door de doelgroep, net als een bedrijfsleider die zijn eigen restaurant ‘anoniem’ op IENS aanprijst. We hebben nog een lange bewustwordingsweg te gaan voordat we ons via sociale netwerken goed kunnen presenteren.”

Welke netwerken worden daarbij overwogen? “Onze doelgroep bestaat uit senior techneuten en we hebben laten onderzoeken waar die actief zijn. In ieder geval niet op Facebook en Hyves, dus die vallen af. Ze hebben vaak wel een profiel op LinkedIn, maar doen er weinig mee. Vandaar ook dat bij ons de urgentie laag is. Je moet er niet te snel bij zijn. Vier jaar geleden zijn we een blog op de site gestart, maar na drie afleveringen was de lol er voor de blogger af en inmiddels is het achterhaald. We zien wel toegevoegde waarde voor een inhoudelijke verticale site waar mensen van ons bedrijf bloggen, maar dat is eerder een suggestie of ambitie, en zeker nog geen strategie.”

Benaderen vanuit communicatie
Wat zijn de toekomstplannen? “Op dit moment gebruiken wel alleen LinkedIn om naar kandidaten te zoeken, dat is een succesvol kanaal maar nog geen structurele werkwijze. We willen er het onderste uit de kan halen. Verder hebben we pilots op YouTube en Twitter. We onderdrukken de neiging om in de hype te springen, we willen het strategisch inzetten en het in één keer goed doen. We denken er nu vanuit alle communicatiedisciplines over na: corporate, arbeidsmarkt en PR. Wat willen we bereiken en hoe kunnen we dat meten? Welke boodschap via welk kanaal biedt toegevoegde waarde?”

Zijn er concrete plannen op de kortere termijn? “Twitter is alleen een zoekmiddel, maar we denken onder andere aan betaalde job postings op LinkedIn. Het grote voordeel van LinkedIn is bovendien dat het goed inzetbaar is voor corporate communicatie. Het heeft een inhoudelijk aspect, we kunnen er deelnemen aan discussies en topics posten. Je bent zichtbaar voor je doelgroep en kunt zo een reputatie opbouwen, aan branding doen. Maar voordat we dat starten zoeken we eerst uit waar voor ons de relevantie en de waarde zit.”

Integratie met Hyves, Facebook en Twitter
Toch zijn er ook bedrijven die de sociale netwerken al helemaal hebben omarmd. Recruitmentspecialist Renske Stol is enthousiast over de nieuwe website van de Luchtverkeersleiding Nederland, die eind juli is gelanceerd en meer mogelijkheden biedt voor sociale netwerken: interactiever en meer gericht op de doelgroep. Op de voorpagina staan zorgvuldig geselecteerde visitekaartjes van luchtverkeersleiders. “Dertien jonge luchtverkeersleiders vormen het ‘blogteam’. Zij kunnen nog veel vertellen over hun recente opleidingservaring en hebben de meeste affiniteit met onze doelgroep. Via een link naar een blogpagina op Facebook kan een geïnteresseerde dan met hen praten of vragen stellen over hun dagelijks werk en de opleiding. Op Hyves werkt dat hetzelfde; posts worden automatisch doorgeplaatst via Facebook naar de blog op Hyves. Bovendien wordt alles ook doorgetweet via ons Twitter-kanaal, maar vanwege de lengtebeperking worden de berichten afgebroken en teruggelinkt naar Facebook.”

Via al die kanalen kan LVNL mensen informeren, bijvoorbeeld over acties, voorlichtingsdagen en evenementen. “Facebook gebruiken we al langer. Wie zich opgeeft voor een voorlichtingsdag krijgt een programmabevestiging met een link naar Facebook. Als men lid wordt van die pagina zien gelinkte vrienden en vriendinnen dat ook. Voor de arbeidsmarktcommunicatie hopen we dat dit effect zichzelf gaat versterken: ‘bloemkolen’. Voorlopig doen we niet actief aan publiciteit rond de nieuwe site, we kijken hoe het loopt en of het aanslaat.”

Met doelgroep meegroeien
De LVNL wil uiteindelijk minder adverteren. “Dit is voor ons zeker geen zijsprong. Het grootste deel van onze mediamix zit al op internet en dit krijgt een nog prominentere plaats, vooral in de branding. Onze doelgroep zit nu eenmaal op het web. Veel jongeren willen piloot worden of bij de politie, maar luchtverkeersleider zit nog niet ‘tussen de oren’. Laatst nog: een dochter van vrienden was cum laude voor het gymnasium geslaagd en had nog nooit van het beroep gehoord! Via Hyves en Facebook kunnen we meer naamsbekendheid realiseren, bijvoorbeeld door spreekbeurtpakketten aan te bieden, zodat we op het moment van beroepskeuze in de lijst staan.”

Wordt LinkedIn niet ingezet? “In eerste instantie hebben we de netwerken gekozen waar onze doelgroep zit. LinkedIn is vooral voor mensen die al werkervaring hebben en aan hun netwerk bouwen. Maar we blijven de vinger aan de pols houden en met de doelgroep meegroeien, want het sociale netwerklandschap verandert voortdurend. Jongeren vluchten nu bijvoorbeeld van Hyves naar Facebook.”

Driekwart van HBO+ op LinkedIn
Terwijl de luchtverkeersleiding zijn pijlen op Facebook en Hyves richt, zet Stork Technical Services alle kaarten op LinkedIn. Jurrens Broekhuijsen is er sinds kort manager recruitment. “Voor een deel heeft het te maken met eigen voorkeur: ik ben minder handig met Hyves en Facebook. Maar de belangrijkste reden is onze doelgroep. Hyves en Facebook zijn vrienden- en kennissennetwerken. Iemand met een LinkedIn-profiel begrijpt het beter als je hem of haar voor een baan benadert. Driekwart van de 2,4 miljoen mensen met HBO+ heeft een profiel op LinkedIn! Op dit moment zoeken we binnen de database en benaderen we mogelijke kandidaten. Met wat creativiteit kom je met de gratis mogelijkheden een heel eind. In de toekomst zullen we waarschijnlijk de commerciële tool afnemen, zodat we job postings kunnen plaatsen en mensen nog actiever kunnen selecteren en benaderen.” Hoe groot is het aandeel van LinkedIn in de werving? “Dan moet ik het even beperken tot HBO+, anders vergelijken we appels met peren. In dat geval vervullen we nu 10%-15% van de vacatures via LinkedIn als eerste contact.”

Wat Broekhuijsen betreft zou dat percentage nog een stuk groter kunnen zijn. Hij gelooft heilig in LinkedIn. “We moeten er als organisatie naartoe werken. Ik ga intern workshops en trainingen geven om meer gebruik te maken van het eigen netwerk. Daar zit nog heel veel potentie.” Hij vindt Twitter ook een prima medium. “Onbekend maakt onbemind wat mijzelf betreft, maar ik geloof er wel in als profilerings- en wervingstool. Een collega bij het AMC in Amsterdam maakt er voor werving en selectie dankbaar gebruik van, en met succes. Een adviesorganisatie als Netwerven loopt voorop in sociale netwerken en inspireert ons om dat creatiever op te zetten. Maar eerst moeten we werken aan de basis: onze corporate website is op orde maar onze wervingssite heeft een update nodig.”

Stork heeft nog geen beleid voor de profilering van eigen medewerkers op sociale netwerken. “In principe gelden dezelfde regels als voor andere externe partijen of de pers. We hoeven dat niet aan te scherpen, je kunt iemand altijd aanspreken op zijn professionaliteit. Maar ik weet bijvoorbeeld dat de Rabobank daar veel actiever mee omgaat.”

Passieve banenmarkt
LinkedIn heeft sinds 2005 een apart vacaturegedeelte en sinds 2010 een kantoor in Nederland onder leiding van country manager Eugenie van Wiechen. Zij kon ons helaas niet te woord staan, maar European PR manager Richard George legt het belang van het vacaturegedeelte uit. “Het businessmodel van LinkedIn steunt op drie gelijkwaardige pijlers: premium accounts voor leden, advertenties en softwarelicenties. De vacatures vallen onder die derde pijler: we ontwikkelen tools waarmee recruiters hun kandidaten efficiënt kunnen zoeken.”

George ziet de bestaand jobboards zoals Monsterboard niet als rechtstreekse concurrenten. “Hooguit één op de vijf professionals oriënteert zich actief op jobsites. Wij bieden toegang tot de volledige ‘passieve’ banenmarkt, omdat mensen niet naar LinkedIn gaan om een baan te zoeken. Recruiters kunnen er bovendien uitgebreid zoeken op vaardigheden, ervaring, locatie en senioriteit. Gebruik van het netwerk blijft gratis, maar we werken hard aan tools om het recruitmentproces efficiënter te maken.”

Eerste indruk online
Niet alleen LinkedIn, maar ook het vacaturegedeelte daarbinnen groeit snel. Volgens George gebruikt een kwart van de FTSE 100 en 60% van de Fortune 100 de Talent Advantage tools van LinkedIn. “Het aantal vacatures en sollicitaties is het afgelopen jaar wereldwijd verdrievoudigd. Nederland, met 2 van de 16 miljoen leden in Europa, is een van de meest dynamische markten voor LinkedIn.”

Heeft de wereldwijde crisis meegespeeld in die groei? “In onzekere tijden realiseren professionals zich de waarde van hun netwerk. En tegenwoordig wordt de eerste indruk eerder online gevormd dan in een gesprek: LinkedIn-profielen scoren hoog in zoekmachines. Mensen proberen zich dus goed te presenteren, niet alleen voor klanten en partners, maar ook voor een mogelijk toekomstige werkgever.”

Doelgroep bepaalt netwerk
Het is opvallend op hoeveel verschillende manieren de netwerken worden ingezet: vacatures plaatsen, kandidaten zoeken, latente zoekers vinden, de eigen database actualiseren, de band tussen medewerkers onderling versterken, klanten binden, contactfrequentie vergroten en arbeidsmarktcommunicatie. De keuze voor een bepaald netwerk wordt vooral bepaald door de doelgroep. LinkedIn en Twitter zijn populair, maar wie schoolverlaters of jongeren zoekt gebruikt vaak Facebook en Hyves.

De discrepantie tussen onze steekproef en de uitspraken van Richard George is merkwaardig. De indrukwekkende gebruikscijfers van LinkedIn-tools hebben vooral betrekking op de grote wereldwijde ondernemingen. George stelt dat dit zich ook vertaalt in de richting van het MKB, maar dat blijkt niet uit onze gesprekken. Integendeel, ook de grotere organisaties gebruiken de betaalde tools niet of nauwelijks, en lijken er voorlopig ook weinig behoefte aan te hebben.

Dit artikel is het zesde in een serie over recruitment sites.

Derk Ederveen
www.skribo.nl


Lees ook
> Recruitment via sociale netwerken 1: LinkedIn en Twitter steeds belangrijker
> Interimvacaturesites van bedrijven
> De positie van corporate recruitmentsites
> Bureaus investeren in eigen jobsites
> Alternatieven bedreigen vacaturesites


Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek