loading
views

Interview met Hendrik Witteveen, directeur Pompkracht


 
| FlexNieuws » |
 

29 juni 2010

Pompkracht – Het uitzendbureau voor tankstations

Ervaren, betrouwbaar en veilig

Pompkracht Power
Spoedje? Gegarandeerd binnen 2 uur een ervaren pompkracht achter de kassa

Bekend met de werkvloer van A tot Z
“We leveren personeel voor tankstations via uitzenden, werving & selectie en detachering.
Inmiddels zijn wij voor deze doelgroep een bekende naam met een goede reputatie. We kennen het proces van pompstations van begin tot eind. Pompkracht is gestart in januari 2003. Inmiddels zijn we 7 ½ jaar bezig. Onze interne medewerkers kennen het reilen en zeilen van een pompstation. Zelf ben ik jaren toeleverancier geweest voor ik met dit bureau begon. Ik werkte in de automatisering van tankstations. Andere interne medewerkers van ons hebben gewerkt als bedrijfsleider en service-medewerker bij tankstations.”

Zo werkt het
“Inmiddels hebben wij vaak meer begrip en verstand van het proces van een pompstation dan de eigenaar zelf heeft. We selecteren onze uitzendkrachten dan ook vanuit onze ervaring met de bedrijfsvoering. Wij proberen problemen voor de klant te voorkomen door in zijn schoenen te gaan staan. Wij weten hoe de processen lopen en wat de valkuilen zijn.”

Hendrik Witteveen
directeur Pompkracht

Contact met klanten
Hoe houd je de contacten met opdrachtgevers warm? “Onze naamsbekendheid bij beslissingnemers is groot. Daar is weinig verloop. Maar het verloop onder managers op vestigingniveau is wel hoog. We steken er veel energie in om het contact met die mensen te onderhouden. Als je op tankstationniveau praat, merk je dat je soms zomaar twintig tankstations kunt bellen, waarvan de bedrijfsleider nog nooit van Pompkracht heeft gehoord. Je ziet ook een flinke in- en uitstroom van kandidaten. Wij onderscheiden ons van het reguliere uitzendbureau door onze praktische kennis van de tankstationbranche samen met onze grondige check van de kandidaat; we willen precies weten hoe die kandidaat in elkaar steekt om te zien of die geschikt is voor een bepaald tankstation. We kijken vooral of iemand betrouwbaar is.”

Betrouwbaarheid en veiligheid
“Bij de personeelsvoorziening in tankstationland spelen bepaalde issues: medewerkers gaan met veel contant geld om. Betrouwbaarheid is daarom voor ons van groot belang. We kunnen niet zomaar iemand achter een kassa zetten en zeggen: regel het maar. Ook de veiligheid is van belang.”

Omgaan met hectiek
“Het werk op een tankstation is hectisch. Afzonderlijk zijn de taken niet ingewikkeld maar samen zijn ze complex. Er komen vaak vijf dingen tegelijk op je af. Medewerkers moeten het overzicht houden en de drukte kunnen verwerken. Actieve verkoop in het station is steeds belangrijker geworden bij een aantal van onze klanten. Terwijl er ook klanten zijn die daar niets van willen weten. Wat dit betreft zien we een tweestroming in de tankstationbranche.”
 

“Medewerkers die goed kunnen verkopen zijn goud waard. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het beheer van de winkel. Dat vraagt om strakke planning. In de spits hoeven ze geen vakken te vullen of schoon te maken en winkelbeheer of bestellingen te doen. Maar als de instroom van klanten even zakt, moeten ze de winkel weer op orde krijgen voor de volgende klantenstroom.”

Steeds vaker vrouwen op pompstation
“Onze pompkrachten vormen een dwarsdoorsnede van de samenleving. De verhouding man/vrouw is nu fifty/fifty, al zijn er al iets meer vrouwen dan mannen. Vroeger was een pompbediende een man, een automonteur, die ook kostwinnaar was. We zitten nu halverwege de trend. Straks is de medewerker een parttime vrouw die verkoopster is.”

“Ook de variatie in leeftijd van onze pompkrachten is breed. We hebben, zeg maar, mensen van 65 tot 18 jaar. Hoewel… zie je iemand van 18 jaar al die taken tegelijk doen? Het is leuk om de verkoop te onderhouden als je er geen andere taken bij hebt. Maar het hele spectrum overzien en de bijbehorende autoriteit hebben, dat presteer je doorgaans pas als je 25 of 28 jaar bent.”

Flexibilisering
“De tankstationbranche is voorzichtig met flexibilisering. We zien nog vaak dat mensen in dienstverband werken. Het aantal bepaalde-tijd-overeenkomsten neemt iets toe. De tankstationbranche wil ook meer flexibele overeenkomsten, maar loopt daarin niet voorop, in tegenstelling tot de schoonmaakbranche. Toch is er landelijk voldoende vraag naar flexibel personeel.”

“Voor de flexibilisering garanderen wij de klant: als hij 0900-PKSPOED belt, staat er twee uur later gewoon een ervaren kracht op het tankstation. Dit is een uitstekende voorziening bij ziekte of ongelukjes. We zijn met deze actie nu een half jaar dekkend in Nederland. We zijn natuurlijk al eerder begonnen met de implementatie.”

“Wij hebben klanten die 100 stations in eigen beheer hebben met zo’n 1000 man personeel, maar we hebben ook klanten die een tankstation hebben en die ons bellen. Binnen de klanten die veel tankstations beheren, zijn er die ‘één kleur’ (merk) hebben. Die werken in dienst van de oliemaatschappij.”

“En we hebben klanten die veel stations hebben, met verschillende kleuren, denk aan Shell, BP, Texaco, enzovoort. Die laatsten zijn dan ook onafhankelijk van een oliemaatschappij.”

Waarom deze formule?
Waarom is Witteveen gestart met deze formule? “Ik heb automatisering van tankstations gedaan. In de jaren ‘98, ’99, ’00 was internet nog booming. Ik werkte in die periode op tankstations en ik vond dat mijn klanten regelmatig mensen achter de kassa hadden gezet, waarvan ik niet begreep dat ze die hadden aangenomen. Als ik er naar vroeg, zeiden ze: “ja, maar ik kan geen betere of andere mensen krijgen.” Ik zei dan: “Bel gewoon een uitzendbureau.” Vervolgens kwamen zij met allerlei bezwaren waarom dat dan niet kon. Toen ben ik gaan bedenken hoe ik daarmee kon helpen. In augustus 2002 heb ik ontslag genomen en ben me daar verder in gaan verdiepen. Ik heb veel mensen gesproken over hoe dat probleem kon worden opgelost. Daar is Pompkracht uit ontstaan.”

Vanaf het begin online inschrijving
“We gebruiken de FlexService front-, mid- backoffice-faciliteiten met nog een financieel pakket daarachter. Wij hebben een werving- en selectieproces met een aantal vaste stappen, waarvoor wij wel ondersteuning in de automatisering nodig hadden. En – heel belangrijk – wij wilden vanaf het begin geen boekenkasten vol met cv’s.”

“Toen ik pas begon met Pompkracht wilde ik het van de grond af aan goed geregeld hebben. Ik besloot: vanaf dag 1 kun je alleen via internet bij ons solliciteren. Dus geen brieven sturen, je loopt bij ons niet binnen om te solliciteren. We willen alleen online sollicitaties. In 2003 was dat met deze doelgroep nog spannend en uniek. Nu vindt iedereen het logisch. Sommige bureaus willen het niet, om het contact met uitzendkrachten niet te verliezen. Maar voor ons was het een bewuste keuze.”

Geen inloop, wel contact met uitzendkrachten
“Wij houden contact met uitzendkrachten door dingen voor en met hen te organiseren. Of we gaan gewoon langs bij de opdrachtgever als de kandidaat er werkt. We houden ook telefonisch contact met de mensen die voor ons werken.”

Detachering
“Toen we begonnen lag het accent op werving & selectie, dat was 80% van ons werk. Nu is het heel veel detachering, waarbij we eigenlijk een externe planning zijn geworden voor onze klanten. De verhouding is nu 60% detachering en 40% werving & selectie. Dat is dus enorm verschoven. 

W & S
“Het is voortdurend in beweging. Leuk is de aanleiding waardoor we een speciale spoedservice zijn gaan ontwikkelen. We deden vooral werven & selectie. En heel af en toe werden wij gebeld voor een spoedaanvraag: “ik heb vanmiddag iemand nodig voor alleen vanmiddag.”

“Dan waren vier matchmakers bezig met het oplossen van die vraag. Maar dat verdien je op die marge nooit terug. Terwijl we de klant natuurlijk wel wilden bedienen. Toen kregen we er een grote landelijke klant bij die alleen maar spoedservice wilde. En ja, op dat moment kregen de spoedaanvraagjes de overhand, terwijl we met werving & selectie ons geld verdienen. In theorie kan werving & selectie natuurlijk best een dag wachten. Maar als je dat voortdurend doet, druk je de W&S-klussen weg en doe je alleen maar spoed, wat je geld kost.”

Matchmaker met spoedjespet
“Dat zijn we dus anders gaan doen: een van onze matchmakers kreeg voortaan een week lang de spoedjespet op en de rest kon door gaan met werven en selecteren. Op die manier liep de spoedservice als een speer. Een van onze matchmakers bleek die spoedopdrachten heel graag te doen. Hij is er ook succesvol in. Hij kan iemand midden in de nacht lachend uit bed bellen en zeggen: “Hallo, jij komt nu uit je bed, je stapt in de auto en je gaat naar die en die klant – daar en daar. Over een uur ben je er. Ik bel ze alvast dat je onderweg bent.” Hij wel.”

Winstgevend
“We wisten dat de spoedopdrachten belangrijk voor ons waren, maar als we ze winstgevend wilden maken, moesten we deze service apart zetten en groot maken. Daar hebben we deze aanbieding voor bedacht. En dat werkt.”

“We merken weer opleving in de business. Twee weken geleden werden we bijvoorbeeld door een grote klant gebeld, die eerder had gezegd: we lenen nooit meer in, niet alleen bij Pompkracht, bij niemand. Dat was al een paar jaren het beleid van die klant. Maar die begint nu dus weer te bellen. Daardoor schiet de omzet weer omhoog.”

Flexibele werkplekken beschikbaar
Pompkracht is gevestigd in het hart van Amersfoort met goede parkeergelegenheid. Daar zijn nu enkele flexplekken vrij in volledig geoutilleerde werkkamers. Witteveen stelt die ruimte ter beschikking aan collega-ondernemers, voorzover het niet direct concurrenten zijn.
“De locatie is prima; er is een ruime vergaderkamer met een prachtig uitzicht waar we klanten ontvangen. Als we met collega’s kunnen sparren, geeft dat ook weer dynamiek. Zo inspireer je elkaar,” zegt Witteveen.

Tekst en foto’s: Hinke Wever

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek