loading
views

Advertorial – deze informatie is gesponsord

Ga de strijd om Brutomarge aan met ‘Flex Analytics’

De marges staan altijd onder druk in de Flex branche. Door toenemende concurrentie, zowel online als offline, en het groeiende aantal jobhoppers wordt het steeds lastiger om te overleven in deze sector. Hoe blijf je ondanks deze druk dan toch boven je minimale brutomarge? Het antwoord hierop schuilt in je eigen data.

De strijd om bruto marge

geüpload_op_20-3-2017_om_16_06_45Met de komst van het internet is veel veranderd, zo ook voor de Flex branche. Prijzen voor ingeleend personeel zijn makkelijk online in te zien en het plaatsen van vacatures wordt ook steeds makkelijker voor bedrijven. Dit leidt ertoe dat opdrachtgevers zo dicht mogelijk bij de kostprijs willen zitten wanneer het gaat om de prijs voor het inlenen van personeel. Zo wordt er steeds meer over de brutomarge onderhandeld. Dit drukt vervolgens enorm op de tarieven die gevraagd kunnen worden. Het gevolg is dat Flex organisaties zich gaan specialiseren om ook op andere manieren toegevoegde waarde te kunnen bieden (ten opzichte van de concurrentie). Maar hoe meet je de successen van deze specialisaties? En ontvang je wel echt de intern afgesproken brutomarge voor deze sectoren?

De Data-driven Flex branche

Elke Flex organisatie registreert grote hoeveelheden data. Dit gebeurt in verschillende systemen zoals Applicant Tracking Systemen (ATS), CRM systemen en ERP systemen. Door deze data slim in te zetten kun je nieuwe inzichten opdoen en sneller bijsturen. Business Intelligence (BI) software verandert kale bedrijfsdata in KPI’s en dynamische datavisualisaties waar je echt iets mee kunt. Dit stelt je in staat om bijvoorbeeld de brutomarge te monitoren. BI software leest data uit van verschillende bronnen zoals ATS, CRM, ERP, Talentsoft, Connexys, JobsRepublic, Taleo, Oracle, Exact, AFAS, Flexservice, Easyflex of FMS. Door deze data met BI software te analyseren kun je bijvoorbeeld zien in welke sectoren de meeste bruto marge te behalen valt en kun je de bruto marge van verschillende labels, rayons, opdrachtgevers en flexkrachten vergelijken. Je kunt zo diep in de details treden als je zelf wilt. Met BI wordt de organisatie ‘data-driven’; dit houdt in dat de organisatie besluiten neemt gebaseerd op bruikbare en actuele data. Zo krijg je bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen:

  • Bij welke vacatures en sectoren behaal ik de hoogste brutomarge?
  • Waar wordt de laagste brutomarge behaald?
  • Welke vacatures en/of sectoren leveren boven de minimale brutomarge?
  • Wat is de profitability van elke opdracht?
  • Hoe vergelijk ik de afgesproken brutomarge van opdrachten met elkaar?
  • Hoeveel contracten behalen minder dan de minimale brutomarge van deze vestiging?
  • Hoe vergelijk ik rayons en labels om zo het rendement van opdrachtgevers te vergelijken?
  • Hoe analyseer ik het rendement van een klant/opdrachtgever die binnen de organisatie bij diverse labels actief is?
  • Wat zijn de verschillen in omrekenfactoren?

Bekijk (en klik rond in) een Brutomarge Dashboard!

E-mergo heeft met Qlik Business Intelligence software een brutomarge dashboard ontwikkeld voor demo doeleinden. Open de demo via onderstaande link en ontdek welke informatie inzichtelijk kan worden gemaakt. Het demo dashboard geeft je een (fictieve) weergave van de mogelijkheden om het verhaal achter de data te ontdekken.

flexnieuws-advertorial

Bekijk het dashboard!

Dit blog is geschreven door Saskia Koehler, Accountmanager bij E-mergo gespecialiseerd in de Flex branche. Onder het motto “Combineer, analyseer en verbeter” helpt E-mergo organisaties om het meeste uit hun data te halen. Voor de Flex branche hebben wij verschillende ‘Flex Analytics’ oplossingen gecreëerd op basis van Qlik BI software. Denk hierbij aan oplossingen om online wervingskanalen te monitoren, de effectiviteit van intercedenten te optimaliseren en het monitoren van bruto marge op label, rayon, vestiging en opdrachtniveau. Wil je meer weten over onze Flex Analytics oplossingen? Neem dan contact op of neem een kijkje op onze website.