loading
views

Interview winnaar Freelancer of the Year – Dag van de ZZP’er

Interview winnaar Freelancer of the Year – Dag van de ZZP’er

Dag van de ZZP’er – impressie

Interview met Britt van Smeerdijk, winnaar FOTY Awards 2018

Ze managet YouTube kanalen voor bedrijven met haar bedrijf Booming Productions. Nogal wiedes dat Britt zelf met haar camera druk bezig was tijdens de Dag van de ZZP’er om een leuke vlog te maken van het event. Het scenario liep even anders.

Wat??!!…riep ze, toen zij haar naam hoorde en als winnaar van de hoofdprijs naar het podium werd geroepen. Ze gaf haar camera af aan haar vriend en ouders die mee waren gekomen om haar aan te moedigen.

“Ik was helemaal overdonderd, maar het is zo gaaf!” zegt ze. Als geboren ondernemer stuurde ze vandaag zelf een persbericht uit: “Kijk wat mij is gebeurd. Leuk als je hier aandacht aan besteedt!”

“Weet je dat jij de eerste winnaar bent van deze prijs die zelf een persbericht stuurt?” zeg ik tegen haar.
“Is dat zo? Nou, ik weet in ieder geval dat ik er bovenop moet zitten als ik succesvol wil zijn met mijn bedrijf. Ik ben heel actief in sales. Het lukt niet altijd, maar ik houd vol.”

Het werkt, want zij maakte al online videocontent voor toonaangevende merken als NOC*NSF, Beachmasters, Heineken en Makro.

‘Iedereen kan lukraak wat beelden schieten maar niet iedereen kan een boodschap goed overbrengen. En daar ligt mijn kracht. Storytelling,’ zegt ze op haar site.

Britt van Smeerdijk

YouTube Channel Management
Hoe kwam je op het idee voor YouTube Channel Management?
“Ik volgde de opleiding Journalistiek, want ik wilde goed en inhoudelijk leren schrijven. Ik volgde de major Programmamaker en maakte een eigen documentaire. Tijdens mijn stage bij BNN raakte ik vertrouwd met de mogelijkheden van nieuwe media. Ik merkte dat ik de online kant van video leuker vond dan het werken voor tv. Tijdens mijn eerste baan bij Social 1nfluencers ontstond mijn interesse voor YouTubers. De mogelijkheden zijn groot en ik vind dat bedrijven dat onvoldoende benutten. Vervolgens heb ik de term YouTube Channel Management bedacht en daar mijn bedrijf omheen gebouwd. Ik maak inhoudelijk sterke video’s met een vlotte uitstraling, die past bij de branding van de organisaties.”

Lees het FOTY Awards persbericht, waarin de jury uitlegt waarom Britt eruit sprong tussen 10.000 zzp’ers en freelancers die meedongen naar de prijs.

Levendige sfeer tijdens 5e editie Dag van de ZZP’ers
Als we even verder uitzoomen, zien we alle andere bezoekers op deze 5e editie van de Dag van de ZZP’er. Verspreid over de dag kwamen er zo’n 2.000 mensen naar De Rijtuigenloods in Amersfoort. De dag werd mede mogelijk gemaakt door veel sponsors. Voor wie graag rondkijkt is het interessant om die enorm diverse groep zzp’ers en freelancers te zien, mensen van alle leeftijden en achtergronden.

Zij volgden een grote variatie aan workshops op het grote podium, in kleinere zalen of in rijtuigen, terwijl Jörgen Raymann de presentaties op het hoofdpodium met flair en humor aan elkaar praatte.

Bij de bezoekers was de behoefte zichtbaar om informatie op te zuigen en zich te laten inspireren door allerlei leveranciers, al of niet zelfstandig, die hun expertise delen, zodat elke freelancer er zijn voordeel mee kan doen. Een dag van informeel leren, tips krijgen, netwerken en afkijken hoe anderen zich presenteren.

Het event ondersteunt op die manier alle competitieve aspecten van beginnend en ervaren zelfstandig ondernemerschap. Hoe zet je jezelf in de spotlights? Hoe werk je samen, hoe beperk je risico’s, hoe bereik je omzetgroei, enzovoort.

De Awards worden uitgereikt in diverse categorieën zoals de hoofdprijs, de publieksprijs, de beste starter, de aanmoedigingsprijs, de beste kleurrijke ondernemer en de inspiratieprijs.

Natuurlijk was er ook voor iedereen catering, een gratis retour treinreis met de NS businesscard. Voldoende ruimte om te parkeren. Een professionele foto van jezelf, aangeboden door de KvK Connect app en veel meer goodies. Als uitsmijter kregen de bezoekers naast alle indrukken en informatie een door de sponsors goed gevulde tas mee naar huis. Van blauw katoen.

Zie je het intussen voor je? Nee? Ga dan naar Britt, die maakt er een booming video van.

Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek