loading
views

Dutch Assets Group ondersteunt ondernemers uitzendbranche

Dutch Assets Group ondersteunt ondernemers uitzendbranche

Dutch Assets Group ondersteunt ondernemers in uitzendbranche

Interview met Mickel Voois, IT-adviseur
Dutch Assets Group
DAG helpt ondernemers bij het vinden van een goede balans in automatisering, financiële middelen en de inzet van personeel.

Financiering voor groei was lange tijd de core business van DAG, aangevuld met expertise in risicomanagement, verzekeringen, verzuimrisico en kostprijsberekeningen.

Digitalisering versnelt groei
Automatisering is cruciaal geworden voor de snelheid in de markt en de concurrentiepositie van ondernemers. Daarom heeft DAG die expertise aangetrokken. Sinds 1 januari 2018 is Mickel Voois toegetreden tot de organisatie als mede-eigenaar van DAG. Hij is verantwoordelijk voor het vinden of creëren van de IT-oplossingen, die bijdragen aan efficiency, hogere marges en lagere kostprijs.

Mickel Voois
Mickel heeft een interessante mix van kennis en werkervaring in zijn rugzak. Hij startte zijn loopbaan bij Defensie, waar hij tien jaar werkte en afscheid nam als officier technische dienst, verantwoordelijk voor de communicatietechnologie.

“In die periode heb ik de studie Management, Economie en Recht gevolgd in Groningen. Vervolgens werkte ik als zelfstandig ondernemer aan businessprojecten voor onder meer Nike, Ziggo; ik realiseerde er broadcast op de iPad. Aansluitend werd ik IT-verantwoordelijke voor OTTO Workforce. Dit vormde mijn springplank naar de uitzendwereld.

Bij OTTO heb ik big data operationeel inzetbaar gemaakt. Data krijgt immers pas meerwaarde als het de organisatie ondersteunt in de dagelijkse werkprocessen en operationele keuzes mogelijk maakt. Ik begrijp de business en kan daarom de juiste mogelijkheden en IT-oplossingen aandragen.”

Mickel Voois

Bloeiende markt
“Voor uitzendondernemers zijn dit gouden tijden. De flexbranche ziet een enorme vraag naar personeel op de arbeidsmarkt. Tegelijk kent groei de nodige risico’s. Er is beleid nodig. Uitstroom van medewerkers is nu riskant. Onze klanten leveren personeel in de technische, administratieve en schoonmaaksector. Hoe divers hun aandachtsgebied ook is, een ding hebben ze allemaal gemeen: het vinden van de juiste mensen is lastig.”

Behoud van medewerkers
“De nieuwe generatie medewerkers wil wel werken, maar verwacht dat administratieve processen online geregeld worden. Daar nemen wij onze klanten in mee. Om medewerkers te behouden moeten ondernemers steeds meerwaarde laten zien, bijvoorbeeld via een intranetsite of een portal, waarin direct uren of verlof aangevraagd kan worden. Ook het digitaal ondertekenen van contracten zorgt ervoor dat er sneller zaken kunnen worden gedaan.”

Assets inzetten
“Als een klant tegen ons zegt dat hij werkkapitaal nodig heeft, draaien wij de vraag om: waarom heb je dat nodig? Voor welk doel? Is het omdat je een manager wilt uitkopen of een nieuwe markt wilt aanspreken? Wil je groeien binnen je bestaande portfolio, maar kun je de (betaaltermijn van de) facturatie niet opvangen? Of heb je kapitaal nodig om te kunnen segmenteren, kleinere BV’s te maken. Uit die vragen komt zoveel informatie naar voren, dat wij als team op al die facetten kunnen helpen om te komen tot een strategische planning voor groei. Met de juiste strategie is 70 tot 80% groei mogelijk.

Elke onderneming heeft immers waardevolle assets die de ondernemer wellicht nog niet als zodanig heeft onderkend. Wij hebben toegang tot traditionele geldverstrekkers, maar verkennen allereerst met onze klanten op welke assets zij aanspraak kunnen maken vanuit het bestaande om zo gunstig mogelijk tot werkkapitaal te komen. Debiteurenbeheer en factoring is een voorbeeld van een asset die waarde vertegenwoordigt en kapitaal vrij maakt.”

Privacy
“In alles kijken wij naar het optimaliseren van de werkprocessen en hebben uiteraard ook kennis van de wet- en regelgeving waar automatisering aan moet voldoen. Wij maken bijvoorbeeld het invoeren van de AVG voor onze klanten hanteerbaar en overzichtelijk.”

Klant staat centraal
“Onze strategische IT-partners brengen ons heel veel expertise, maar wij gaan niet mee in de vraag naar preferred suppliership, omdat voor ons de klant centraal staat. Wij zoeken naar de juiste pakketten voor de juiste klant.”

Blockchain
“Het fenomeen blockchain en cryptocoin vinden wij interessant vanwege de verschuivingen die wij zien in de opslag van data. Daarom hebben wij ook kennis van blockchain in huis. Het dataproces vindt momenteel vooral plaats in de cloud, maar dat verschuift, want het werken in de cloud wordt duur; er moet steeds meer data worden opgeslagen, en dat neemt toe bij digitalisering van processen.”

Shared service center
“Daarom zijn wij in ontwikkeling van een shared service center, waar onze klanten in collectief gebruik maken van ICT dienstverlening. Nieuwe technieken zorgen voor controle, managementinformatie en kwalitatief gecontroleerde backoffice systemen.”

Alles begint met een plan
“Wat is de stip aan de horizon? Waar wil de ondernemer naar toe? Soms moeten er bepaalde paden worden bewandeld om de stip te bereiken. Wij denken als team procesmatig en strategisch, we combineren diverse expertises in onze organisatie en werken goed samen. Het effect is fantastisch. Het is ons nog nooit gelukt om de stip niet te halen, zelfs als daarvoor een meerjarenplan nodig mocht zijn.

Wij zijn nu met zestien collega’s, maar het plan is nog dit jaar flink te groeien.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek