loading
views

Kandidaten online testen via gezichtsexpressieherkenning

Kandidaten online testen via gezichtsexpressieherkenning

Kandidaten online testen via gezichtsexpressieherkenning

Interview met Ben Greeven, CEO van Thalento

Thalento is een Belgische HR-softwareleverancier van voornamelijk online assessments en talent solutions. Via hun online platform brengen ze een heel assortiment van assessment testen wereldwijd op de markt. Door middel van data analyses kan de software voorspellingen doen over de inzetbaarheid of mate van succes van een kandidaat of medewerker. Bekende klanten zoals McDonalds en MediaMarkt maken gebruik van hun tools. Tegenwoordig zijn ze zelfs bezig met gezichtsexpressieherkenning om kandidaten te beoordelen. Ben Greeven, CEO van Thalento, vertelt mij hier meer over.

Wat doet Thalento?
“Wij bieden testen aan met betrekking tot vaardigheid en persoonlijkheid, maar ook burn-out testen, loopbaan analyses, en 360 graden feedback. Deze testen bieden wij aan in 25 talen en via distributiepartners zijn we nu actief in 20 landen.

Onze testen zijn ook geschikt voor de kleinere bedrijven. Juist bij een bedrijf met tien werknemers is de elfde en twaalfde werknemer veel belangrijker dan bij een bedrijf waar 500 mensen werken. De keuze voor een nieuwe manager bij een bedrijf van 30 mensen is ook heel bepalend. Wij testen onder meer of een medewerker in de cultuur of het DNA van het bedrijf past. In sommige gevallen kan je zelfs beter iemand aannemen die minder competent is, maar wel heel goed in de bedrijfscultuur past. Wij noemen het ook geen testen meer maar ‘Workforce optimization’. Het gaat veel meer om de juiste mensen bij elkaar krijgen in een bedrijf.

Regelmatig bieden wij onze testen gratis aan Startups die het aannemen van personeel uit niet-westerse landen faciliteren. Dit zijn bijvoorbeeld ingenieurs uit Syrië of Pakistan. Zo kunnen wij jonge ondernemers en werkzoekenden ondersteunen en onze data verrijken en meten we niet alleen de prestaties van Belgische ingenieurs.”

Toekomst van assessments
“Ik ben er van overtuigd dat de traditionele online assessments voor de generatie, geboren na het jaar 2000, binnen vijf jaar niet meer opgaan. Deze mensen gaan echt niet een half uur achter een computer of tablet zitten om een paar vragen in te vullen. Zij willen op een dynamische manier te werk gaan. Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van gezichtsexpressieherkenning via video’s.

Voor deze technologie hebben wij anderhalf jaar geleden een aparte venture opgericht die zich bezig houdt met ‘facial recognition’. Via gezichtsexpressieherkenning kunnen we de micro-expressies van het gezicht van de kandidaat aflezen. Onze algoritmes proberen dan verbanden te ontdekken tussen micro-expressies en persoonlijkheid. In juni 2018 willen wij de bèta versie klaar hebben en vanaf het najaar commercieel van start gaan.”

Data transparant maken
“Wij willen kandidaten toegang geven tot hun eigen data. Wij noemen hen ook geen kandidaten meer maar ‘career owners’ omdat zij eigenaar zijn van hun eigen loopbaan. Ik vind dat je de sollicitanten toegang moet geven tot de testen die ze hebben afgelegd. Zo kunnen zij precies zien hoe ver ze staan ten opzichte van andere sollicitanten met hetzelfde opleidingsniveau. Dan kunnen wij ook advies geven waarin zij zich moeten ontwikkelen om voor bepaalde functies in aanmerking te komen.”

Interview: Dion Metz, werkzaam bij SharpMinds

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek