loading
views

ABU congres ‘Let the future in’

ABU congres ‘Let the future in’

Op maandagmiddag 6 november opende de Philharmonie in Haarlem haar deuren voor het ABU-congres ‘Let the future in’.

Tijdens het congres konden genodigden kennismaken met ontwikkelingen in automatisering en robotisering. Hoe is dat van invloed op HRM en de uitzendbranche?

Angst voor robotisering is onnodig, volgens de sprekers op het congres.
Op een sympathieke en ludieke manier werd dat duidelijk in de presentatie van HUBOT, het eerste uitzendbureau voor mens en robot, bedacht door design academie Eindhoven. Diverse beroepen waarin mens en robot elkaar op een goede manier aanvullen, zijn als een technisch design-product bedacht. Denk bijvoorbeeld aan een stratenmaker, die niet meer zijn knieën hoeft te verslijten op de straat, maar met virtual reality een robot aanstuurt, die het zware werk met de stenen uitvoert.

ABU-voorzitter Sieto de Leeuw opende het congres, waarna een panel van experts onder leiding van Ben van der Burg in een relatief lange zit met elkaar discussieerde over de uitdagingen van automatisering. Werkelijke doorkijkjes naar de toekomst ontstonden hier niet echt. Toch was de strekking: bedrijven en ook uitzendorganisaties zouden meer jonge mensen naar hun business model moeten laten kijken en meer kunnen profiteren van de kracht van artificial intelligence (AI) en big data.

Vanuit het publiek werd de vraag gesteld in hoeverre de uitzendbranche en ook vacaturesites zoals Indeed de opkomst van techreuzen zoals Google Jobs op het terrein van recruitment moeten vrezen. Sander Poos, Managing Director Benelux van Indeed maakte zich nog geen zorgen. ‘Een gespecialiseerde site biedt uiteindelijk meer toegevoegde waarde. Een techreus mist de expertise en finetuning die nodig is voor recruitment,’ vond hij.

In verschillende learning labs werden de bezoekers diepgaander bijgespijkerd over trucs van hackers, het benutten van big data voor werving van personeel en de vindbaarheid van jobs in vacaturesite Indeed, ontwikkelingen in gamification voor begeleiding/training van personeel, wetenschappelijke modellen voor HR-tools en personeelsbeleid en de samenwerking tussen mens en machine.

Enkele conclusies uit de workshops:
– Kennis van je doelgroep in combinatie met bewust gebruik van data en het begrijpen van online zoekgedrag maakt recruitment effectiever. Veel budget is niet maatgevend; ook als kleinere organisatie kun je met een doelgericht geformuleerde vacaturetekst nog steeds goed vindbaar zijn.
– Diversiteit in teams geeft een voorsprong, maar wel op voorwaarde dat er empathisch/inspirerend leiderschap is.
– Bewust HRM-beleid en bevlogenheid in teams geeft meetbaar 10% tot 20% meer resultaat in omzet of winst. Er zijn modellen die actief personeelsbeleid met cijfers onderbouwen. Wanneer de parameters echter te divers zijn, is er geen vergelijking mogelijk. Het formuleren van parameters en het consequent bijhouden van de gegevens is een voorwaarde voor meetbaar beleid.
– Het automatisch voorspellen van wie past binnen een personeelsteam op basis van algoritmes lijkt handig, maar kan op termijn ook rigide werken. Algoritmes zijn immers meestal ingericht op basis van ervaringen uit het verleden. Hoe vooruitstrevend de techniek ook is (denk bijvoorbeeld aan selectie van sollicitanten op basis van videoanalyse van hun mimiek of analyse van hun stem en taalgebruik), er zal altijd tussentijds moeten worden gekeken of de inrichting van de meting en de selectie (nog) wel past bij de gewenste situatie. Bij het verzamelen van gegevens komen bovendien tal van privacy issues om de hoek kijken. Hoe je het wendt of keert, het toepassen van techniek blijft mensenwerk.

Het congres bood, kortom, informatie, inspiratie, bewustzijn en relativering.

De ABU heeft de impressies van het congres in beeld gebracht.

Impressie: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek