"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Van F-jes naar A-players in recruitment

Van F-jes naar A-players
Hoe leuk! Zaterdag op het voetbal- en hockeyveld je kroost aanmoedigen. Jonge hondjes die dapper heen en weer rennen en in iedere bal een unieke kans zien. Soms heb ik het idee dat we binnen recruitment ons gedragen als jonge honden met een bal. Is het Tech? Iedereen naar rechts! Is het een nieuwe app? Nu meteen er achteraan! De War for Talent? Iedereen naar voren! Customer Intimacy? Allemaal verzamelen!

Rondrennen of focussen?
We maken elkaar allemaal gek en jutten onszelf en onze collega’s op. Een paar weken geleden was ik op SOSU Europe en heb daar mogen kennismaken met recruitmentguru’s uit de hele wereld. The future of sourcing, hacking humans, the future of work, next level data source, tactics and statistics zijn onderwerpen die je daar om de oren vliegen. En in 1 van de sessies heb ik kennisgemaakt met minimaal 15 nieuwe app’s.

Recruitment of relaties?
Al die nieuwe kennis en kunde maakt hongerig en hebberig. Je wil het liefst alles downloaden en uitproberen. Maar, is dit het ei van Columbus? Wordt straks niet alles geautomatiseerd en krijgen we op basis van onze zoekopdracht niet automatisch de juiste tools aangeleverd? Kortom: waar moet je in investeren? Voor mij was een van de meest interessante sessies Relationship Sourcing. De belofte en inspiratie die Matej Matolin, van STRV, ons bracht was dat zij niet aan recruitment doen. Ja, je leest het goed, NIET. De hypercompetatieve markt waar zij in opereren vraagt niet om hunting, maar om relaties.

Onderscheidend
Zijn boodschap is, wees ECHT onderscheidend! Gebruik alle tools die er zijn en stel één ding centraal in al je activiteiten en dat is de relatie. Het gaat immers om mensen. Binnen de Academy for Recruitment draait het om Tech and Touch. Maar nog veel belangrijker om jou. Hoe ben jij in staat om relaties op te bouwen en te onderhouden? Waarom willen mensen voor jou werken en hoe blijf je in contact. Van transactie naar relatie. Van hunten naar interesse. Daadwerkelijke interesse.

Van F-jes naar A-players
In het F-jes-team draait het om experimenteren en lol. Je hebt zowel de regels als de techniek nog niet door. Waar het echter altijd om draait, is of je elkaar weet te vinden, of je in staat bent om vertrouwen op te bouwen en of mensen op jou kunnen bouwen. Of je die dingen doet die kandidaten en organisaties echt aanspreken. Op deze wijze ontwikkel je A-players die kiezen voor jullie organisatie en bouwen aan een sterk merk.

Ellen van Hierden, ARTRA en Academy for Recruitment

Ellen van Hierden, directeur en eigenaar van artra en de Academy for Recruitment en initiatiefnemer van keesz en de Stichting TELT.