loading
views

Software is eating the world

Software is eating the world

Dat klinkt als een soundbite ;) daarom maar even vertaald in YouTube, beeld met geluid…

Stel je voor, je loopt in een vertrouwd landschap en terwijl je loopt valt de wereld om je heen uiteen in heel veel pixels of bites die beginnen te schuiven en zich opnieuw rangschikken, waardoor het landschap waarin je loopt voortdurend verandert en met je meebeweegt.

Zoiets is er aan de hand met de digitalisering van productieprocessen in de wereld.
Door digitalisering worden dingen ‘vloeibaar’, is er veel meer maatwerk voor producten en processen mogelijk.

Bedrijven en diensten passen hier hun fabricage-, distributie- en verkoopprocessen op aan, want wij, als consumenten, vinden het tegenwoordig gewoon dat je elke maaltijd, elk kledingstuk, elke film, elke tune, wat dan ook 24/7 kan kijken, horen, bestellen, tot je nemen en verorberen.
(Mmm, lekker, mag ik volgende keer een beetje meer van dit en wat minder van dat? Kan je dat leveren? Tuurlijk.)

De individualisering van consumentengedrag heeft ook gevolgen voor de manier waarop personeel werkt en wordt aangestuurd. Dat leidt tot de vraag: stuurt de personeelsplanner van een bedrijf nog steeds zijn personeel aan? Of stuurt het personeel aan hoe er gepland wordt? Of begint dat langzamerhand een mix van mogelijkheden te worden, die instelbaar zijn per situatie? Workforce planning…

Om antwoord te kunnen geven op dit soort strategische vragen, moet je informatie hebben en die informatie kunnen interpreteren. Meten is weten. Hoe meer er gedigitaliseerd wordt, hoe meer details je kunt meten. Vervolgens kun je die gegevens opnieuw combineren met slimme berekeningen en algoritmes. Daarmee kun je je werkplanning en je processen anders inrichten.

Begin van deze week was ik in Londen bij het Europese congres van Cornerstone. Leuk uitje en ladingen informatie over software voor hr- en recruitmentprocessen.

Er zijn veel uitdagingen voor grote corporates in het kader van de digitalisering en individualisering van consumentenbehoeften. Hoe kunnen zij wereldwijd snel en effectief medewerkers binnenhalen in hun organisaties. Wat is de snelste manier om mensen uit te leggen hoe er gewerkt wordt, wat de bedrijfscultuur is enzovoort.

En wat te doen met loopbaanplanning in zo’n snel veranderende wereld van werk. Hoe ‘scan’ je mensen, hoe weet je wie wat leuk vindt en wie waar naar toe wil groeien, welke functies er zullen gaan ontstaan? Hoe train je mensen, hoe leer je ze nieuwe dingen? Hoe kun je ze laten voorsorteren op volgende projecten?

Je kunt ze natuurlijk een dag in een klaslokaal zetten en vol stoppen met informatie. Maar het kan ook anders. Hoe? Wat zeggen corporate klanten van Cornerstone daarover?

Kijk gewoon eens hoe Netflix en Spotify het doen, zeggen ze. Zij schotelen mensen voor wat ze lusten en lekker vinden. Dring niks op, maar biedt veel aan… Als je het keuzegedrag van mensen weet, dan herken je daarin patronen, dat kun je meten en in kaart brengen, dan weet je veel van hun karakter en persoonlijkheid. Dan kun je voorspellen in welke omgevingen, banen en functies ze zich vast wel prettig zullen voelen. Zo kun je ook trainingsfaciliteiten aanbieden, grote of kleine-leermomentjes in allerlei vormen, YouTube, pdf, Excel .gifjes. Informatie hoeft niet meer voor elk vak gestandaardiseerd te zijn, het ‘format’ doet er niet toe. Zolang je maar weet/meet wat welke mensen leuk vinden, kun je ze gepersonaliseerd begeleiden en klaarstomen voor een loopbaanswitch.

Bied online instructielijsten die (lijn)managers op de werkvloer zelf inrichten en aanvullen met informatie die begrepen wordt door hun eigen mensen. Dat maakt het inwerkproces veel makkelijker. Je kunt wereldwijd mensen instructies geven vanuit een centraal punt, maar het kan net zo handig zijn om ter plekke ergens op de wereld een manager op een zelfgekozen manier zijn mensen instructies te geven in een vorm waarvan hij weet dat die het best aanslaat. Denk dus heel praktisch, denk ‘on demand’, adviseerden klanten.

Daar heeft Cornerstone nu de ‘Content On Demand’ tool voor bedacht.

Want software is eating the world.
Of eten wij software?

Ja, de wereld verandert, maar sommige dingen blijven hetzelfde. Iedereen wil in the end nog steeds hetzelfde: lekker eten, een bed om in te slapen, een dak boven het hoofd, familie, lachen/huilen met vrienden, leuke collega’s, een nieuwe uitdaging op z’n tijd. Biertje, lekker onderuit na een dag hard werken.

En wat op de werkvloer natuurlijk ook nog altijd werkt: intelligente recruiters, intercedenten, managers met gevoel en oog voor medewerkers, die zien waar iemand warm voor loopt, op welke momenten iemand een klopje op z’n schouder nodig heeft of juist een schop onder z’n kont. Kijk, daar heb je geen big data voor nodig. Wel sociale vaardigheden.

Some things never change, even though software is eating the world.

Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek