loading
views

ZZP Barometer: opdrachtgever kan tarief zzp’er beïnvloeden

ZZP Barometer: opdrachtgever kan tarief zzp’er beïnvloeden

De lengte en inhoud van de opdracht, en of de opdrachtgever goed is voor het portfolio, zijn de belangrijkste redenen voor zzp’ers om een lager tarief te hanteren.

De opdrachtgever kan daardoor invloed uitoefenen op het tarief van de zzp’er. Dit blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer, in samenwerking met FastFlex.

Lengte en inhoud
De lengte en inhoud van de opdracht vormen al drie jaar belangrijke criteria voor de zzp’er om een lager uurtarief te rekenen, blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer.

Opdrachtgever
Ook blijkt dat zzp’ers het steeds belangrijker vinden dat de opdrachtgever goed is voor het portfolio. “Voor organisaties is het daarom cruciaal om een duidelijk beleid te voeren op Employer Branding, om op deze manier een interessante speler te blijven voor talent,” aldus Marc Loo van FastFlex.

Tarief
Terwijl de opdrachtgever een lager uurtarief in de hand kan werken, vinden zzp’ers een goed uurtarief wel één van de belangrijkste aspecten van goed opdrachtgeverschap. Zij vinden het belangrijk dat de opdrachtgever het tarief bespreekbaar maakt. Ook blijkt dat zzp’ers communicatie (62%) het belangrijkste vinden voor goed opdrachtgeverschap.

Startende zzp’er verlaagt uurtarief minder snel
Zzp’ers die minder dan twee jaar actief zijn, zijn minder snel bereid een lager tarief te rekenen. Vergeleken met gevestigde collega’s, die langer dan twee jaar actief zijn, rekenen zij bovendien een relatief hoog uurtarief. Zo rekent 31% van de startende zzp’ers een uurtarief tussen 80 en 100 euro, tegenover 19% van de zzp’ers die langer dan vijf jaar actief is. Daarentegen blijkt dat startende zzp’ers minder declarabele uren hebben dan hun gevestigde collega’s.

De resultaten zijn gebaseerd op een online enquête onder 642 zzp’ers in Nederland.

Bron: ZZP Barometer, 3 oktober 2017

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek