"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

‘Deliveroo onttrekt zich aan verantwoordelijkheid als werkgever’

De 2.000 fietskoeriers (‘riders’) van maaltijdbezorger Deliveroo moeten kunnen rekenen op eerlijke arbeidsvoorwaarden en collectieve regelingen, bijvoorbeeld voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensioen, vindt vakbond CNV Vakmensen.

De vakbond ziet niets in de plannen van Deliveroo om de koeriers in een zzp-constructie te duwen. “Dat is volstrekte onzin en daar zitten de riders ook helemaal niet op te wachten. Ze doen hun werk met veel plezier, maar willen wél een eerlijk en solidair vangnet”, zegt Tjitze van Rijssel, onderhandelaar van CNV Vakmensen. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd op een verzoek om hierover in gesprek te gaan. “We blijven het proberen, maar intussen bereiden we ook juridische stappen voor.”

De CNV-onderhandelaar veegt de vloer aan met de uitspraak van Deliveroo-directeur Philip Padberg dat de koeriers zelf graag als zelfstandige willen werken, omdat ze dan flexibeler kunnen werken en er ook meer aan overhouden. “Deliveroo zet deze stap echt niet uit liefde voor de riders. Hier zit een keihard zakelijk verdienmodel achter, waarbij alle risico’s bij de bezorgers worden gelegd. Ze zullen uiteindelijk juist mínder gaan verdienen. De riders die wij spreken zien dat helemaal niet zitten, ze verzetten zich juist tegen dat gepush richting schijnzelfstandige. Ze willen leuk werk, maar wel in loondienst.”

In het nieuwe model staan de maaltijdbezorgers niet meer op de loonlijst bij Deliveroo, maar werken ze als zelfstandige en zijn ze zelf verantwoordelijk voor financiële keuzes, bijvoorbeeld als het gaat om ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Van Rijssel: “De koeriers krijgen 5 euro voor een ritje van gemiddeld 20 minuten. Dat is dus maximaal 15 euro per uur, als je een vol uur draait.” Daarmee kunnen ze nooit zelf een dure arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten of voor hun pensioen sparen, concludeert de vakbond.

CNV Vakmensen is in gesprek met riders en onderzoekt nu de mogelijkheden van juridische stappen. Van Rijssel: “Belangrijk is wat de riders zèlf willen. En hoe we met hen kunnen zorgen voor eerlijke arbeidsvoorwaarden en een goed collectief vangnet. Een cao is daarvoor een goed instrument. We onderzoeken de juridische mogelijkheden hoe we die kunnen afdwingen bij Deliveroo.” Lees meer

Bron: CNV Vakmensen, 4 september 2017

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.