loading
views

Pakketbezorgers worden structureel onderbetaald

Pakketbezorgers lopen honderden euro’s loon per maand mis. Dit blijkt uit onderzoek van FNV. In geen enkel geval werd de cao nageleefd.

Egon Groen (FNV Transport & Logistiek): “We hebben claims uitstaan bij tientallen onderaannemers van grote opdrachtgevers als PostNL, DPD en GLS. Als de onderaannemers niet nabetalen kunnen we het geld, dankzij nieuwe wetgeving, verhalen op de opdrachtgevers zelf.”

Moordende concurrentie
Door de populariteit van internetwinkelen is er veel vraag naar pakketbezorging aan huis. PostNL heeft driekwart van de markt in handen, maar ondervindt veel concurrentie. Grote opdrachtgevers als Bol.com en Coolblue willen steeds snellere levertijden voor lagere prijzen. Om zijn marktleiderschap te behouden oefent PostNL grote druk uit op onderaannemers om te werken tegen prijzen die onder de cao liggen.

Onderaannemers van PostNL, DPD en GLS
De vakbond ontving van pakketbezorgers signalen dat zij niet correct betaald krijgen. Hierop besloot Stichting VNB, de cao-waakhond van de FNV in de transportsector, een cao-nalevingscampagne te starten. Zij bezochten depots en deelden enquêtes uit onder pakketbezorgers. Kaderleden benaderden de pakketbezorgers onderweg tijdens hun werkzaamheden en tijdens een speciale belactie.

Cao wordt niet nageleefd
De uitkomsten zijn schokkend. FNV spreekt van systematische overtreding, op alle terreinen. Zonder uitzondering bleek dat de onderaannemers de cao niet naleven, waardoor pakketbezorgers soms honderden euro’s per maand te weinig ontvangen. Kirsten Zwakman, Stichting VNB: “Uit onze controles blijkt dat er talloze fouten worden gemaakt. Werkgevers betalen een te laag loon, passen geen jaarlijkse loontredeverhoging toe, maken fouten in de urenberekening en rommelen met toeslagen en vergoedingen. Ook gaat het vaak mis bij vakantietoeslagen, vakantiedagen en atv-dagen.”

Honderdduizenden euro’s
De FNV heeft nu tientallen onderaannemers van grote pakketbedrijven voor honderdduizenden euro’s aan nabetalingen opgelegd. De naheffingen zijn voor hun werknemers en volgen uit het niet naleven van de cao.

Wet Ketenaansprakelijkheid
Sinds 1 januari 2017 geldt ook in de transportsector de Wet Ketenaansprakelijkheid. De wet houdt in dat de opdrachtgever uiteindelijk aansprakelijk gesteld kan worden als haar onderaannemer niet het cao-loon betaalt. Groen: “DPD, GLS en PostNL hebben inmiddels een brief van ons ontvangen. Het is nu aan deze grote bedrijven om hun verantwoordelijkheid te nemen”.

De campagne van de FNV is op dit moment nog in volle gang. Ook andere onderaannemers van de grote pakketdiensten kunnen een controle op naleving van de cao verwachten.

Bron: FD en FNV, 11 juli 2017

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek