loading
views

Tamara Donkervoort operationeel verantwoordelijk voor ARTRA

Tamara Donkervoort operationeel verantwoordelijk voor ARTRA

Tamara Donkervoort is sinds 1 juli jl. operationeel verantwoordelijk voor ARTRA

Interview met ARTRA’s leading ladies, Tamara Donkervoort en Ellen van Hierden, directeur van ARTRA, over de nieuwe stap

Consolidatie van de groei
ARTRA is vier keer zo groot geworden sinds ik het bedrijf heb overgenomen,” vertelt Ellen. “De consolidatie van de groei vraagt inmiddels zoveel aandacht en tijd, dat ik me afvroeg: ben ik hiervoor de aangewezen persoon? Nee, was mijn eerlijke antwoord.

Ellen van Hierden, ARTRA

Ellen van Hierden

ARTRA heeft mijn hart, maar ik ben vooral gelukkig als ik nieuwe concepten kan ontwikkelen. Ik houd van pionieren en risico’s nemen. Toch moet ARTRA eerst en vooral organisatorisch naar een volgende fase worden gebracht. Tamara is daar met haar ervaring, haar organisatietalent en persoonlijkheid de juiste persoon voor.”

Groei!
ARTRA werkt momenteel met 16 vaste medewerkers en 40 freelancers. Het aantal diensten, opleidingen en klanten is in de afgelopen jaren enorm gegroeid. De klanttevredenheid is goed. Momenteel vindt er een automatiseringsslag plaats. Dat vraagt een frisse blik en heel veel (interne) communicatie en afstemming.

Werving COO
In haar terugblik op het wervingsproces vertelt Ellen: “Als eerste ben ik goed en kritisch gaan nadenken over wat ik verwacht van mijn opvolger. Vervolgens heb ik een recruitmentbureau in de arm genomen, om mee te klankborden en het profiel spot-on te krijgen. Zij hebben uiteindelijk mijn wensen fantastisch vertaald in een campagne die zowel kwalitatief als kwantitatief zeer goede reacties heeft opgeleverd. Uiteindelijk zijn er vijf kandidaten geselecteerd. Toen stond ik voor de finale keuze en dacht: hoe ga ik dat aanpakken? Al deze kandidaten zijn gekwalificeerd, hoe kom ik er het best achter met wie ik graag wil werken? Ik blijf natuurlijk inhoudelijk en qua vernieuwing zeer betrokken bij ARTRA. Eén ding was voor mij essentieel: ik wilde mij volkomen op mijn gemak voelen bij degene die ik zou kiezen.”

Tamara Donkervoort

Tamara Donkervoort

Kiezen met het hoofd en het hart
“We hebben met iedere kandidaat twee gesprekken gevoerd. Een formeel en een informeel gesprek. Een van mijn senior adviseurs heeft het formele gesprek gevoerd. Ik heb, om daadwerkelijk kennis te maken met de kandidaten, gekozen om met elk van hen een wandeling te maken. Tijdens de wandeling hebben we over allerlei onderwerpen van gedachten gewisseld. En daarnaast, voor mij heel belangrijk, gekeken of we ons bij elkaar op ons gemak konden voelen. Alle kandidaten waren capabel voor de job, maar voor mij sprong Tamara er tijdens de wandeling direct uit. Zij vult mij qua persoon het best aan, merkte ik. Zij is stabiel, relaxed en inventief. Ze is ook een uitstekende mediator.”

Tamara, gepokt en gemazeld in de uitzendbranche
“Ik werk al 20 jaar in de uitzendwereld,” vertelt Tamara. “Ik ben begonnen als intercedent en ontdekte snel dat het een prachtig vak is. De basisopleiding van ARTRA en het SEU-examen heb ik in die beginperiode gedaan. Vervolgens stroomde ik door naar diverse leidinggevende rollen, van vestigingsmanager tot area- en regiomanager. In de eerste jaren heb ik gewerkt bij Kelly, Vedior en Adecco. De laatste jaren was ik business unit manager zakelijke dienstverlening bij Olympia. Naast mijn focus op productontwikkeling is de ontwikkeling van medewerkers voor mij altijd een belangrijk aandachtspunt geweest. Ik begeleidde medewerkers met coaching on the job en heb daarnaast veel trainingen gegeven.”

Intercedenten zijn cruciaal voor het succes van uitzendorganisaties
“Mijn drive is het besef dat de intercedenten in het veld het echte werk doen. De ontwikkeling van de intercedent vind ik dan ook ontzettend belangrijk. Met hun vaardigheden en capaciteiten bepalen zij de kracht van de business. Het zijn over het algemeen jonge mensen, voor wie deze baan de eerste stap in hun werkzame leven is. Je ziet dat het uitzendvak ontzettend vormend is. Als intercedent leer je ongelooflijk veel en heb je een enorm incasserings- en doorzettingsvermogen nodig. Het is een veelzijdig vak, het vraagt mensenkennis, organisatorisch inzicht, juridische kennis én gevoel voor commercie. Daarnaast wordt een hoge mate van zelfstandigheid van een intercedent verwacht. Als intermediair moet hij/zij de weg vinden tussen de vragen van werkgevers en de wensen van werkzoekenden. Het vak van intercedent heeft een enorme maatschappelijke waarde die elke keer weer moet worden vertaald naar een commerciële oplossing, waar alle betrokkenen baat bij hebben.”

Second in command
“Wat mij tot een goede COO (Chief Operations Officer) maakt? Ik ben ondernemend, maar vind het nog veel leuker om nieuwe initiatieven procesmatig te vertalen en te consolideren.”

Afkicken
“Als ik iets doe, wil ik het goed doen” zegt Ellen. “Natuurlijk wordt het voor mij ook afkicken, maar in deze fase van de organisatie hebben we een manager nodig die alle processen gaat stroomlijnen en met het team nieuwe systemen gaat implementeren. Tamara is echt fit-for-the-job. Ik krijg vrijheid om de mogelijkheden van nieuwe initiatieven te verkennen. En, ik ben niet weg. Ik houd me alleen bezig met andere dingen. Om een paar te noemen, heb je nog even…?”

Einde van het interview, maar we zitten nog zeker een half uur op het zomerse terras waarbij het ene na het andere idee voorbij rolt. Tamara kijkt op de klok. Zij moet naar haar volgende afspraak. Tijd om de spectaculaire groei van ARTRA te consolideren, zodat er meer bij kan. “Ik vind het een geweldige uitdaging. Het is ongelooflijk wat ARTRA allemaal te bieden heeft,” zegt ze.

Het laatste woord is aan Ellen: “Ik vind het essentieel dat wij de organisatie zo inrichten dat we optimaal bereikbaar blijven voor klanten. Echt nabij zijn. Niet alleen om producten af te nemen, maar vooral ook om te sparren. Dat realiseren wij nu.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek