"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Han Mesters: zp’ers hebben het dna van de toekomst

De markt voor de zelfstandige professional (zp’er) verandert snel. De zp’er vormt steeds vaker de flexibele schil bij instituten en grote bedrijven.

In een interview met de Kamer van Koophandel schetst Han Mesters, Sector Banker Zakelijke Dienstverlening ABN Amro Bank het belang van zelfstandige professionals.

Hoe definieert u de zp’er?
“Zzp is een containerbegrip. Ik maak onderscheid tussen zelfstandigen zonder personeel met een hbo of wo opleiding, de zogenaamde zelfstandige professionals (zp’ers), en de groep die lager dan hbo heeft. De dynamiek van deze groepen is heel verschillend. De zp’ers hebben de wind mee in de huidige kenniseconomie. Zij hebben het dna van de toekomst. Omdat zp’ers projectmatig werken komen ze in verschillende leeromgevingen en verloopt hun ontwikkeling sneller.”

Met welke ontwikkelingen krijgt de zp’er de komende jaren te maken?
“De veranderende arbeidsmarkt vraagt om creativiteit, initiatief en empathie. In een situatie van haperende omzetgroei is het voor grote organisaties van belang te investeren in ‘exploration’ (onderzoek doen, verkennen, ontdekken). Dat betekent meer investeren in het aantrekken van creatieve mensen. Momenteel zijn de meeste bedrijven nog gericht op ‘exploitatie’. Dat wil zeggen dat deze bedrijven een focus hebben op procesoptimalisatie. Daarvoor heb je analytische mensen nodig. Dat is een heel ander soort mens. De tweede verandering die op de arbeidsmarkt plaatsvindt, is de vraag naar empathische mensen. Verwar empathie niet met sociale vaardigheden. Bij empathisch vermogen gaat het om inlevingsvermogen. Iets wat je bijvoorbeeld in toenemende mate nodig zult hebben in zelfsturende teams. De derde verandering is de verschuiving van de institutionele economie van grote bedrijven naar een netwerkeconomie die veel gebruikt maakt van tijdelijke krachten. Dat betekent dat zowel zp’ers als alle medewerkers initiatief nemende en zelfsturende mensen moeten zijn.”

In uw publicatie (geschreven in samenwerking met Fastflex) ‘De zp’er komt eraan: Waarom organisaties nú al moeten nadenken over de nieuwe generatie professionals’ (2016) zegt u dat flexibele inhuur een innovatiebron is. Kunt u dit uitleggen?
“Instituten worden minder belangrijk. Je ziet dat steeds meer instituten zich ontwikkelen richting de markt. Ze gaan steeds meer ‘agile’ werken. Dat wil zeggen in een kort tijdsbestek wendbaar werken. Flexibiliteit is nodig omdat de wereld om ons heen steeds sneller verandert. Veel grote organisaties creëren geen arbeidsplaatsen meer. Grote organisaties vinden het steeds belangrijker dat zij de beschikking hebben over bepaalde vaardigheden. En uit die flexibele schil komt de innovatie en dat is de plek waar de zp’ers zitten. De rol van de zp’er wordt daarmee steeds belangrijker. De ‘war of talent’ is nu gaande. De zp’er wordt onderdeel van het innovatief vermogen van de grote organisaties.”

Heeft u tips voor zp’ers?
“De pool van mensen die zp’er zijn wordt steeds groter, daarom is een aantal punten heel belangrijk, namelijk:
• Zorg voor personal branding. Zorg dat je een website hebt en gevonden wordt.
• Schrijf je in bij allerlei bureaus. Hiermee wordt het makkelijker om projecten te vinden.
• Investeer in je eigen ontwikkeling. Zorg dat je een goeroe wordt in je vakgebied. Kies een specialisme.
• Train jezelf agile te zijn. Snel kennis opdoen en flexibel zijn.
• Je eigen softskills worden belangrijk omdat het werken in teams steeds belangrijker wordt. Denk hierbij aan empatisch vermogen. De cultuur wordt namelijk steeds meer feminien (vrouwelijk).”

Hoe doen de zp’ers het in Nederland?
“We doen het in Nederland best wel goed. Dit heeft te maken met twee kenmerken die Nederland heeft:
• Het Nederlandse volk is heel informeel.
• In Nederland zijn we doorsnee feminien, dat wil zeggen ‘zorgen voor anderen’ zit in ons dna.
Wij hebben hiermee een win-win cultuur. Alleen Nederland en Scandinavië hebben deze kenmerken. Daarom is het voor zp’ers zo belangrijk om je aan te sluiten bij deze ontwikkeling. Sluit je aan bij netwerken, ofwel zorg dat je ‘connected’ bent.”

Bron: ABN AMRO en KvK

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.