loading
views

Het Rijk meest favoriete werkgever in 2016

Uit onderzoek uitgevoerd door Intelligence Group komt Het Rijk als meest favoriete werkgever naar voren. Coolblue, Nike, Van der Valk, het ministerie van Justitie en FrieslandCampina zijn nieuwkomers in de top-25.

Het Rijk is voor de eerste keer in de veertien jaar dat het onderzoek loopt, verkozen tot de meest favoriete werkgever van Nederland in 2016. Hiermee heeft het Rijk het stokje van Shell overgenomen, dat de afgelopen drie jaar op de eerste plaats stond. Shell staat nog wel samen met Rabobank in de top drie.

In de top-25 zijn Coolblue en FrieslandCampina (beide vier keer zo populair geworden) interessante nieuwkomers, evenals Nike, Van der Valk en opvallenderwijs het Ministerie van Justitie en Veiligheid.

De top-tien favoriete werkgevers:

 2016  2015  2014
Het Rijk 1 2 3
Shell 2 1 1
Rabobank 3 4 4
Philips 4 5 5
Google 5 8 9
KLM 6 3 2
ING 7 10 7
Belastingdienst 8 7 10
Politie 9 6 6
Unilever 10 15 16

ING, Google en Unilever populairder
De overheid doet het goed, met drie werkgevers in de top-tien: het Rijk, de Belastingdienst en de Politie. Van deze drie is alleen het Rijk gestegen op de ranglijst. De belastingdienst en de politie leveren beide, respectievelijk één en drie plekken in. Binnen de top-25 doet de non-profit sector het sowieso goed met de posities van Defensie, Rijkswaterstaat, het ministerie van Veiligheid en Justitie, GGZ en het UWV in de top-25. De groei van populariteit van het ministerie van Veiligheid en Justitie valt daarin op gezien negatieve publiciteit in 2016. Grote winnaars in de top-10 zijn ING, Google en Unilever. Het gat met de top-3 is echter in 2016 wel groter geworden als het gaat om de absolute populariteit.

Traditionele merken leveren in
Verder zat er een aantal opvallende stijgers in de lijst die binnen een jaar een enorme sprong hebben gemaakt. De meest opvallende was FrieslandCampina, die dit jaar 144 plekken hoger op de lijst staat. Daarnaast hebben ook Coolblue (+86), Nike (+41) en Van der Valk Hotels (+23) een enorme stijging laten zien. Deze nieuwkomers maken duidelijk dat er een nieuwe generatie van sterke employer brands aan de deur klopt van het arbeidsmarktcommunicatielandschap in Nederland. Dit wordt ook duidelijk als we zien dat traditioneel sterkere werkgeversmerken als Microsoft, Schiphol en KPN uit de top-25 zijn gevallen. Zeker Microsoft en KPN zijn jarenlang trouwe vertegenwoordigers geweest in de top-10 van favoriete werkgevers.

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 15.000 respondenten.

Bron: Intelligence Group, 2 maart 2017

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek