Hinke Wever 20 december 2016 0 reacties Print Radi Jaarsma, Director Global Digital & Social Strategy bij ManpowerGroup USAFemke van Soest, FaseVijf, interviewt Radi Jaarsma, Director Global Digital & Social Strategy bij ManpowerGroup USA. Radi woont en werkt sinds april 2016 in Milwaukee, Wisconsin, USA. Wat was je eerste baan? “In 1998 ben ik gestart op een klein reclamebureau in Hilversum. Hier ben ik na mijn studie Economie aan de slag gegaan als projectmanager. Dit was in de tijd van de internet bubble. Klanten wilden hun eerste website laten maken. Het was het begin van een nieuw tijdperk, waarin wij moesten nadenken over wat voor soort mensen wij nodig hadden voor het maken van die websites. En wat moesten deze mensen verdienen? Het leidde tot allerlei nieuwe situaties en vragen. Zo rolde ik na een algemene keuze voor de studie Economie in een vakgebied op het snijvlak van strategie, marketing en technologie.” Wat is je huidige functie? “Bij ManpowerGroup ben ik als Directeur Global Digital & Social Strategy enerzijds bezig met het beleid voor de lange termijn. De markten veranderen razendsnel door de digitalisering. De bedrijven binnen ManpowerGroup vormen samen een zogenoemd ‘Workforce Platform’ waarmee wij onze kandidaten op verschillende momenten in hun werkende leven verder kunnen helpen. We denken er over na hoe we dit vormgeven, wat ervoor nodig is en op welke manier wij werken met data, technologie en innovatieve diensten. Anderzijds houd ik mij bezig met onderwerpen voor de kortere termijn zoals social media waarbij Facebook het grootste platform is. Hoe gaan we hier als ManpowerGroup wereldwijd mee om? Hoe gaan we social customer care integreren, welke kanalen gebruiken we, et cetera. Naast de aandacht voor deze onderwerpen ben ik afgelopen maanden bezig geweest met een start-up. Deze start-up (LearnUp) biedt online trainingen voor de job waar je op solliciteert, waarbij je wordt begeleid door een virtuele coach.” Welke verschillen zijn er met de Nederlandse flexmarkt? “Het grootste verschil met Nederland is dat flexwerkers in de Verenigde Staten niet op contract werken, maar met ‘assignments’. Ze kunnen in principe net zoveel assignments doen als ze zelf willen. Er zijn geen beperkingen. Daardoor is de toetredingsbarrière voor deze markt laag met als resultaat dat er ruim 6.000 verschillende bedrijven actief zijn in de Staffing Industry. De markt is erg versnipperd en zelfs de grote drie (Alegis, Adecco en Manpower) hebben ieder een relatief klein marktaandeel. Daarnaast zijn er ook grote verschillen tussen de Staten onderling. In sommige Staten is de uitzendmarkt volwassen, in andere Staten loopt Amerika daarmee vergeleken 15 jaar achter.” Kun je kort omschrijven hoe het uitzenden (flex) werkt in jouw land “In mijn rol heb ik minder te maken met de dagelijkse operatie, waardoor voor mij niet iedere dag wet- en regelgeving centraal staat. De beste omschrijving is wellicht dat flexibel hier ook echt flexibel is. Zoals gezegd zijn er geen contracten of wettelijke beperkingen in de duur van de opdracht. Meer algemeen zien we niet alleen hier maar wereldwijd een toenemende nadruk op het ontwikkelen van de juiste skills. Voor flexmedewerkers, die regelmatig bij andere organisaties werken, geldt misschien nog wel meer dan voor de rest van de markt, dat een continue ontwikkeling van nieuwe skills van groot belang is. Het dagelijks werk verandert door digitalisering heel snel en dat geldt ook voor wat je moet kunnen om van waarde te zijn. De motivatie om jezelf te willen blijven ontwikkelen noemen we bij ManpowerGroup ook wel ‘Learnability’.” Wie zijn jouw concurrenten, hoe ziet het speelveld eruit? “In Amerika heeft de grootste speler circa 3 tot 6% van de markt. In Nederland heeft de grootste speler 34% van de markt. Dit zorgt voor een andere dynamiek, er zijn meer spelers in een grote flexmarkt. De belangrijkste traditionele concurrenten hier zijn Alegio, Kelly Services, Randstad, Adecco en Robert Half. Bij onze andere diensten ziet het speelveld er weer anders uit. Wanneer het gaat om complexere HR solutions hebben we bijvoorbeeld meer te maken met Accenture en Deloitte.” Wat vind je het leukst aan het werken in het buitenland? “De uitdaging! Vanuit ons hoofdkantoor bekijken wij de situatie wereldwijd. Het is als het ware alsof je in een vliegtuig zit, naar beneden kijkt en het grotere geheel overziet en analyseert. Je zoekt naar patronen, naar grote lijnen, maar ook naar verschillen. Amerika zelf is een mix van gebieden waarin men 15 jaar voor loopt en gebieden waar men nog 15 jaar achter loopt. Het gaat erom dat wij de juiste bruggen slaan; waar groeit de markt naar toe? Hoe organiseren en faciliteren wij dat? Hier op het hoofdkantoor zit ik dichter bij de beslissers van ManpowerGroup. Het is hard werken, zeer uitdagend en het geeft mij veel voldoening om op deze plek te kunnen bijdragen aan de transformatie van ManpowerGroup.” In welke landen ben je werkzaam geweest? “Ik ben altijd werkzaam geweest in Nederland, vaak in internationale functies. De Verenigde Staten is het eerste land waar ik ook daadwerkelijk als expat werk.” Wat is je meest bijzondere ervaring in het land waar je nu werkt? “Ik heb er een paar, want het land is zo bijzonder, zowel qua oppervlakte als natuur. Met mijn gezin heb ik afgelopen zomer in twee weken een road trip gedaan van 4400 kilometer door tien Staten naar South Carolina. De reis ging via delen van de Route 66, langs de oude woonplaats van Lincoln, de muziek van Nashville, de bergen van de Great Smokey Mountains, de historie van Charleston, de Civil War en de plantages, en weer terug door de Rust Belt van Ohio en Indiana, de motorspeedway van Indianapolis en Lake Shore Drive langs de kust van Chicago. Ik vind het ook een feest iedere dag langs Lake Michigan te rijden. De omgeving heeft een grote diversiteit aan kleuren en sferen, soms ziet het eruit als een tropisch eiland, dan weer als een stormachtige zee, heel bijzonder. Laatst liep ik tijdens de lunch even buiten in het zonnetje, nabij het hoofdkantoor in Milwaukee. Daar zag ik mijn dochtertje met een groep aan komen varen in een kayak over de Milwaukee river langs het kantoor zo downtown in. Het geeft mij een heel bijzonder gevoel om hier te zijn geland met het hele gezin.” Wat mis je het meest van Nederland? “Ik mis mijn vrienden en de enige echte hagelslag puur van De Ruijter! Verder (nog) helemaal niets. Het is een luxe om hier te mogen zijn. De sfeer en cultuur in dit deel (Midwest) van Amerika is echt fantastisch; het glas is half vol, mensen zijn bescheiden en zijn oprecht geïnteresseerd. Soms mis ik nog de Hollandse directheid. Nederland kent een andere cultuur, direct en transparant. Wij Nederlanders zien dat als een groot goed, een deugd, maar hier, en in veel andere landen, vindt men het vaak brutaal en niet respectvol. Het is daarom handig om jezelf te oefenen in een diplomatieke manier om je te uiten.” Welke boodschap wil je meegeven aan de mensen die in deze branche werkzaam zijn en ook graag hun carrière in het buitenland willen vervolgen? “Zet voor jezelf een stip op de horizon. Dan zul je zien dat alles wat je doet, bewust en/of onbewust je naar die stip laat bewegen. Binnen ManpowerGroup heb ik twee jaar terug kenbaar gemaakt dat mijn stip Milwaukee was. En zie het resultaat: de kans deed zich voor en mijn gezin en ik zijn vertrokken. Natuurlijk moest ik bij de landing in Chicago even ‘knipperen met mijn ogen’, ik besefte: het wordt geen vakantie, maar de start van ons nieuwe leven. Verder kan ik iedereen aanraden om contact te leggen met collega’s in het buitenland. Denk over grenzen heen, maak gebruik van elkaars kennis en netwerken.” Hoe zie je het uitzendbureau van de toekomst? “Het uitzendbureau van de toekomst is onderdeel geworden van een groter platform dat zich volledig richt op de reis die je werkend maakt in je leven. Vanaf je eerste baan, je promotie, je training, je persoonlijke ontwikkeling via assessments tot je stopt met werken. Dit ManpowerGroup concept noemen we het ‘Workforce Platform’. Bedrijven, werk en werkzoekenden ontmoeten elkaar hier zowel digitaal als door de inzet van real life coaches en interviews waar het nodig is om succesvol te zijn en te blijven in werk. Deze visie sluit helemaal aan bij waar wij voor staan als ManpowerGroup: ‘doing well by doing good’. Wij geloven dat betekenisvol en structureel aan het werk blijven een enorme kracht is in het leven van ons allemaal. Als onze kandidaten, onze klanten en onze medewerkers succesvol zijn in hun werk, dan zijn wij als organisatie ook succesvol.” Interview: Femke van Soest, FaseVijf Global Digital Social Strategy, ManpowerGroup, USA Print Over de auteur Over Hinke Wever Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws. Bekijk alle berichten van Hinke Wever