loading
views

Randstad koopt Monster – waarom?

Randstad koopt Monster – waarom?

Motieven van Randstad voor de overname van Monster

Sociale en technische innovatie, terreinuitbreiding en netwerken

HR-leveranciers hebben veel tentakels nodig in de vijver

Dinsdag werd bekend dat Randstad het Amerikaanse bedrijf Monster overneemt, dat in Nederland actief is als Monsterboard.

Bij strategische overnames gaat het om het kopen van omzet, uitbreiding van werkterrein en het binnenhalen van nieuwe technologie en netwerken. Het is interessant deze overname te bekijken in het licht van recente ontwikkelingen.

Uitzendconcerns leveren meer dan alleen tijdelijk personeel of werving en selectie. Ze ondersteunen werkgevers steeds vaker bij allerlei vraagstukken rondom de inzet van personeel in de meest uiteenlopende sectoren.

De zorg voor het personeel heeft veel raakvlakken met de zorg voor employer branding. Medewerkers hebben dankzij sociale media invloed op het imago van organisaties. Veel interne informatie over bedrijven is online te vinden en de concurrentie in de vijver voor personeel en arbeidsplaatsen neemt toe.

Europa – VS – Japan

Randstad, Recruit, Microsoft overnames - infographic FlexNieuws

 

Beweging van troepen
Monster was volgens ingewijden tien jaar geleden op z’n top. De naamsbekendheid van Monster, het brede bereik van werkgevers en kandidaten, de mobiele applicaties voor de site, dat alles heeft Randstad toch kunnen overtuigen om 387 miljoen euro (omgerekend) te betalen voor de overname.

Monster is onlangs een joint venture aangegaan met het Duitse Kununu dat een concurrent wil worden van het Amerikaanse Glassdoor. Kununu is een dochter van de Duitse netwerksite Xing. Met Kununu kunnen werknemers ratings toekennen aan arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden van bedrijven. Kununu wil graag voet aan de grond krijgen in de VS en dat komt dichterbij via Monster.

Die overname sluit weer goed aan bij de recente overname door Randstad van het Californische bedrijf RiseSmart, dat expertise en technologie levert voor outplacement. Mondige werknemers eisen dat bedrijven hen helpen bij het vinden van een nieuwe baan na reorganisaties. Het aanbieden van coaching bij outplacement is een manier voor bedrijven om hun goede naam als werkgever te bewaken.

Randstad reageert op Recruit
Tegelijkertijd lijkt de overname van Monster door Randstad een reactie op overnames door het Japanse uitzendconcern Recruit Holdings.

Recruit heeft dit jaar de Nederlandse uitzendorganisatie USG People gekocht en wordt daarmee een grote concurrent van Randstad in Europa. Omgekeerd is Randstad een concurrent van Recruit in Zuid-Oost Azië.

Recruit begon in 1960 als een vacaturesite voor Japanse studenten, maar is zich in de loop der jaren steeds meer in de richting van personeelsdiensten gaan bewegen. Recruit is zeer ambitieus en wil in 2020 wereldwijd nummer 1 zijn in de top van hr-dienstverleners. Lees meer

Om dat te bereiken heeft Recruit alvast twee voeten op de grond in de VS via de overname van de Amerikaanse vacaturesites Indeed.com en SimplyHired. De omzet van deze vacaturesites is groter dan die van Monster.

Randstad in Japan
Randstad breidt in reactie op Recruit’s overname van USG de aanwezigheid uit op de Japanse markt.
Dit voorjaar heeft Randstad het Japanse Careo Group gekocht, dat vooral actief is in de regio rondom Tokio.

Randstad in Zweden/Noorwegen, Duitsland, Italië en Frankrijk
Eind vorig jaar kondigde Randstad de overname aan van de Zweedse uitzendorganisatie Proffice. In mei nam Randstad het Italiaanse uitzendconcern Obiettivo over.

Uitbreiding in freelancers en technisch personeel staat ook op het wensenlijstje. Zo kocht Randstad in 2014 het Duitse freelance platform Twago. In juni dit jaar werd een bod uitgebracht op de Franse technische dienstverlener AUSY.

Via de overnames wil Randstad zich vernieuwen. In de overnamepot zit nu nog 100 miljoen euro. “Voorlopig laten we het hierbij en richten we ons op consolidatie,” zei CEO Jacques van den Broek.

Ondertussen vissen er steeds meer partijen in de recruitment vijver, die er van oorsprong niet thuis horen. Zo nam Microsoft in juni netwerksite LinkedIn over, om maar een voorbeeld te noemen.

Sushi
De wereld van werk is een complex strategisch spel. Randstad en Recruit kruisen de degens. Wie maakt sushi van wie?

Bron: Redactie FlexNieuws, augustus 2016, zie ook SIA, FD, VK

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek