"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Yacht geeft professionals tips voor zakelijk netwerken

Yacht organiseert in augustus een campagne om professionals te helpen zichzelf te profileren via online netwerken.

Bijna de helft van de hoger opgeleiden vindt het lastig zichzelf te ‘verkopen’ via zakelijk netwerken, zo blijkt uit onderzoek op initiatief van Yacht.

Nederlanders zijn nogal passieve netwerkers zijn. Het merendeel komt pas in actie wanneer ze werk of een opdracht nodig hebben. Opvallend in deze digitale tijd is dat 68% van de respondenten meer waarde aan fysieke ontmoetingen hecht dan aan online. Geen persoonlijke ontmoeting? Dan ook geen digitale uitnodiging voor iemands netwerk. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Raphaels in opdracht van Yacht onder 644 professionals.

Meest gebruikte netwerken door professionals:
Linkedin 81%
Facebook 50%
Opleiding/cursus/workshop/training 48%
Bedrijfsborrel/collega’s 43%
Netwerkbijeenkomst 32%

Netwerken wordt belangrijk gevonden. Immers voor acht op de tien mensen leverde het netwerk in het verleden eens een baan of opdracht op. Toch is het niet ieders hobby. Ondervraagden doen het omdat ze vinden dat netwerken hoort bij werk en professionele ontwikkeling. De voornaamste reden om te netwerken, is het onderhouden van relaties en persoonlijke groei. Een netwerk moet verder vooral kennis, inspiratie en connecties opleveren.

Ton Hopmans, Algemeen Directeur Yacht: “We merken dat hoger opgeleiden vaak voor uitdagingen komen te staan bij ‘netwerken’. Zo hebben professionals moeite zichzelf te profileren en vinden ze moeilijk raakvlakken met gesprekspartners. Dat terwijl netwerken toch zeer waardevol blijkt, mensen houden hier immers banen en opdrachten aan over. Met name startende professionals kunnen wel wat hulp gebruiken. Vandaar dat we in augustus een campagne starten om juist hen wegwijs te maken.”

Kieskeurig
Professionals zijn selectief in het toelaten van mensen in hun netwerk (73%). Het gaat bij netwerken niet om de grote aantallen (slechts 37% wil zo veel mogelijk mensen in netwerk). Zeven op de tien professionals vindt het moeilijk om op te vallen door de vele netwerkvormen.

Wat je niet moet doen als je netwerkt
Netwerken brengt ook ergernissen met zich mee. Wat je volgens ondervraagden absoluut niet moet doen bij netwerken:
Te opdringerig gedrag, ‘stalken’ 76%.
Niet vertrouwelijk/netjes met contacten van anderen omgaan 50%.
Jezelf beter voordoen 49%.
Te veel drinken op netwerkevenementen 43%.
Alleen maar vragen en nooit iets terug doen 37%.

Persoonlijke ontmoeting relevanter
Online netwerken worden veel gebruikt en bieden in de ogen van professionals veel voordelen (laagdrempelig, sneller, grotere netwerken, contacten van anderen toegankelijker). Toch vindt de meerderheid face-to-face ontmoetingen relevanter. Het is persoonlijker en je kunt iemand beter beoordelen.

Bron: Yacht, 19 juli 2016

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.