"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Faillissementswet | Wetgevingsprogramma Herijking Faillissementsrecht

Wetgevingsprogramma Herijking Faillissementsrecht
Het wetgevingsprogramma Herijking Faillissementsrecht bestaat uit drie pijlers, te weten (i) fraudebestrijding; (ii) versterking van het reorganiserend vermogen van bedrijven; en (iii) modernisering van het faillissementsrecht. Het op 4 juni 2015 bij de Tweede Kamer ingediende en op 21 juni 2016 aangenomen wetsvoorstel Wet continuïteit ondernemingen I valt onder de tweede pijler en is erop gericht onnodige faillissementen zoveel mogelijk te voorkomen.


Download Wetsvoorstel wijziging Faillissementswet 2015


Doel van de regeling is het formaliseren van de mogelijkheid tot het aanwijzen van een beoogd curator om de afwikkeling van faillissementen te faciliteren en de doorstart van levensvatbare bedrijfsonderdelen na faillissement te bespoedigen zodat waarde en werkgelegenheid behouden kunnen blijven (de zogenaamde pre-pack). De regeling sluit aan bij een praktijk die zich in de afgelopen jaren bij een aantal rechtbanken heeft ontwikkeld. Het beoogt die praktijk een juridisch kader te bieden bestaande uit procedurevoorschriften en regels over de taken en bevoegdheden van de betrokkenen.

Het wetsvoorstel bevat echter ook een aantal maatregelen gericht op de bestrijding van faillissementsfraude en misbruik van het faillissementsrecht. Wanneer tijdens de pre-pack of tijdens een daarop volgend faillissement blijkt dat een bestuurder of feitelijk leidinggevende een verzoek tot aanwijzing van een beoogd curator heeft ingediend op grond van onjuiste informatie, heeft hij zijn taak onbehoorlijk vervuld en wordt vermoed dat onbehoorlijke taakvervulling een belangrijke oorzaak is van het faillissement (artikel 2:138/248 BW). Uit de toelichting blijkt dat het moet gaan om het oneigenlijk gebruiken of hebben willen gebruiken van de pre-pack. Hiermee wordt het voor een curator gemakkelijker om een bestuurder of feitelijk leidinggevende aansprakelijk te stellen voor de daaruit voortvloeiende schade. Ook kan de beoogd curator in dat geval de rechter verzoeken om aan de desbetreffende personen een civielrechtelijk bestuursverbod op te leggen.

Voor het vennootschapsrecht is verder nog van belang dat met betrekking tot een verzoek tot aanwijzing van een beoogd curator wordt voorgesteld i) om artikel 2:107a BW bij een N.V. en alle overige regelingen ten aanzien van de besluitvorming door de algemene vergadering buiten toepassing te laten; en ii) om de raad van commissarissen een goedkeuringsrecht te geven.

Amendement 34218-9 op Wetsvoorstel wijziging Faillissementswet
Amendement dat regelt dat een vertegenwoordiger van de werknemers zal worden benoemd als lid van de voorlopige commissie van schuldeisers die door de rechtbank wordt ingesteld bij de faillietverklaring alsmede dat ingeval bij de onderneming een ondernemingsraad of een personeelsvertegenwoordiging is ingesteld, de rechtbank bij de aanwijzing van een beoogd curator als voorwaarde stelt dat deze ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging bij de ‘stille voorbereidingsfase’ voorafgaand aan het faillissement wordt betrokken, tenzij het belang van de onderneming zich hiertegen verzet.

| Download Amendement 34218-9 op Wetsvoorstel wijziging Faillissementswet |

Amendement 34218-13 op Wetsvoorstel wijziging Faillissementswet
Amendement dat regelt dat de bepalingen inzake rechten van werknemers bij overgang van een onderneming wel van toepassing zijn bij de overgang van een onderneming ingeval de werkgever in staat van faillissement is verklaard en de onderneming tot de boedel behoort, ingeval sprake is van een doorstart na een faillissement waarbij een gelieerde partij 15% of meer van het geplaatste kapitaal van de verkrijger verschaft.

| Download Amendement 34218-13 op Wetsvoorstel wijziging Faillissementswet |

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.