"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

TNO en Schiphol aantrekkelijkste werkgevers 2016

Dit jaar zijn TNO en Schiphol de winnaars van de Randstad Award voor aantrekkelijkste werkgever van Nederland in de categorie profit en non-profit.

Nederlanders vinden een aangename werksfeer nog steeds het belangrijkste voor de keuze en aantrekkelijkheid van een werkgever. De financiële gezondheid en flexibele werktijden winnen aan populariteit. Dit blijkt uit het jaarlijkse werkgever imago-onderzoek van Randstad onder 15.300 respondenten (mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar).

Het belang van carrièremogelijkheden nam af onder respondenten, terwijl meer werknemers de ‘kwaliteit van het product’ belangrijk vinden als ze een nieuwe werkgever zoeken. Opleidingsmogelijkheden blijven belangrijk voor 16% van alle ondervraagde personen. Dit onderzoek is de basis voor het toekennen van de Randstad Award.

Randstad Awards 2016 voor TNO en Schiphol

Er is een discrepantie tussen wat talent belangrijk vindt en hoe zij werkgevers hierop beoordelen. Talent in Nederland zoekt vooral een fijne werkomgeving en goede arbeidsvoorwaarden. Juist deze twee factoren komen niet voor in de top 10 van bedrijfseigenschappen, blijkt als de respondenten gevraagd wordt om bedrijven die ze kennen hierop te scoren. Er is veel meer aandacht voor zaken als salaris en baanzekerheid. Dat betekent dat er geen goede match is tussen wat Nederlandse werkenden wensen en wat organisaties in hun perceptie aanbieden.

De top 10 belangrijkste aspecten van goed werkgeverschap voor werknemers:
1. Aangename werksfeer 65%
2. Salaris/arbeidsvoorwaarden 62%
3. Baanzekerheid 52%
4. Balans werk/privé 43%
5. Financieel gezond 42%
6. Flexibele werktijden 40%
7. Interessant werk/inhoud 40%
8. Goed bereikbare werklocatie 36%
9. Carrière mogelijkheden 29%
10. Goede opleidingsmogelijkheden 16%

Bron: Randstad, 20 april 2016

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.