loading
views

Zzp’er netwerkt en deelt kennis via social media

Social-Media

De zzp’er gebruikt social media als Facebook, LinkedIn en Twitter steeds vaker voor contact met collega-ondernemers en het vergaren en/of delen van kennis.

Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.179 zzp’ers in opdracht van Ziggo.

Kennis delen
Het vergaren en/of delen van kennis is nu de belangrijkste reden om zakelijk actief te zijn op social media. De zzp’er gebruikt de genoemde platforms steeds minder vaak om de naamsbekendheid te verhogen (-19%) of de reputatie als expert te bevestigen of te verhogen (-10%).

Opdracht scoren
Bijna één op de twee zzp’ers die actief is op LinkedIn, scoort jaarlijks één of meer opdrachten via het platform (46%); daarmee is het zakelijk netwerk het meest effectieve platform voor zzp’ers. Facebook en Twitter volgen, met respectievelijk één op de drie en één op de vijf zzp’ers die er een opdracht scoren. Google+ (16%), WhatsApp (11%), Instagram (9%) en YouTube (7%) completeren de lijst.

Offline netwerken
De zzp’er besteedt wekelijks 8% meer tijd aan offline netwerken, zoals borrels, bijeenkomsten en verenigingen. Klanten en opdrachtgevers vinden de zzp’er ook voornamelijk offline (66%). Wel is het aantal uren dat de zzp’er wekelijks aan offline netwerkactiviteiten besteedt, nog veel lager in vergelijking met de tijdsbesteding aan social media: slechts 2 uur per week.

Bron: ZZP Barometer, 19 april 2016

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek