"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Angst werkgevers geeft uitzendsector een boost

‘Na twee jaar groei hadden we nu eigenlijk de beweging van flex naar vast moeten zien, maar dat gebeurt niet’, zegt Jurriën Koops, directeur van de ABU, in het FD.
Jurriën Koops - ABU
Onzekerheid over de economie en ingewikkelde regelgeving zijn de oorzaak, zo blijkt uit een rondgang in de uitzendsector.

In 2015 kwamen er ruim 70.000 flexkrachten bij
“Werkgevers zien nog te veel onzekerheden voor de nabije toekomst vanwege de grilligheid van de markt. Daarom durven ze nog geen vaste contracten aan te bieden.” Daar profiteren uitzendbedrijven van. Het aandeel van flexwerk, dat nu op 25% ligt, groeit volgens de ABU door naar 30% tot 35% over vier jaar. “Daar komt de conjuncturele groei bovenop. Dat betekende in 2015 ongeveer 10% groei voor de branche en dat zijn ruim 70.000 extra uitzendkrachten.”
Marco Bastian - NBBU

Uitzenders als risicomanager
Hoe ingewikkelder het personeelsbeleid is, hoe meer uitzendorganisaties zich als een risicomanager kunnen opstellen. “Het is zo complex geworden dat het als ondernemer af en toe hogere wiskunde is om geen fouten te maken bij je personeelsbeleid”, aldus Marco Bastian, directeur van de NBBU. “Dat is een gat in de markt. Voor de nieuwe wetgeving bestaat nog geen jurisprudentie, daardoor zal deze situatie nog wel even duren.”

Ineke Kooistra - YoungCapital

Payroll heeft geen verdienmodel
Ook Ineke Kooistra, CEO YoungCapital, komt in het artikel aan het woord. “Bedrijven maken gebruik van payrollbedrijven, omdat ze hun nieuwe medewerkers anders na twee jaar in vaste dienst moeten nemen. Via uitzendwerk kunnen ze dat moment vijfenhalf jaar voor zich uit schuiven en leggen ze ook het risico van ziekteverzuim bij uitzenders. Payrolling jaagt daardoor de omzetgroei van grote uitzenders aan, maar daar zit geen verdienmodel achter.”

YoungCapital kiest een andere aanpak, zegt Ineke Kooistra: “Vooral sinds de tweede helft van 2015 groeit bij ons het aantal aanvragen voor vacatures logistiek, sales, klantcontact, wat in die periode bij ons een omzetgroei van 50% heeft opgeleverd.”

Bron: FD, 18 februari 2016

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.