"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

YoungCapital – New Generation Recruitment Guide 2016

Stel, je bent een man met een prachtige hipsterbaard, maar het bedrijf waar je solliciteert, wil je alleen aannemen als je je baard afscheert. Hoe flexibel ben je dan als jong talent?

Heel flexibel, zo blijkt uit onderzoek door YoungCapital, dat vanaf vandaag te lezen is in de New Generation Recruitment Guide 2016, gratis verkrijgbaar.

Gemiddeld zouden maar liefst acht van de tien Europese jongeren het scheermes in hun baard zetten voor een baan. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 5.500 jongeren tussen de 17 en 35 jaar, afkomstig uit zeven Europese landen. Kenniscentrum TNO analyseerde de data van het onderzoek.

Met het onderzoek heeft YoungCapital de werkflexibiliteit van de nieuwe generatie in kaart gebracht. “Werkgevers doen er goed aan zich wat beter te verdiepen in de mindset van jongeren”, zegt CEO Ineke Kooistra. “De war for talent dient zich aan. Sterker nog, in de sectoren IT en techniek is die al lang begonnen. Toch zien wij om ons heen nog steeds een traditionele werkgeversmentaliteit, die bedrijven zich eigenlijk niet meer kunnen veroorloven. De eisen die zij stellen, liegen er niet om. Denk aan perfect met de functie matchende diploma’s, hoge cijferlijsten, een minimumaantal jaren werkervaring; en dat alles voor een starterssalaris. Uit ons onderzoek blijkt dat jongeren bijzonder flexibel zijn richting hun werkgever. We vinden het dan ook logisch dat werkgevers een brug slaan naar dit jonge talent. Zij hebben elkaar hard nodig.”

Nederlandse jongeren verkiezen een tijdelijk contract
Ook wat contractsvorm betreft, is flexibiliteit het codewoord bij Nederlandse jongeren. Zo geeft de meerderheid (57,3 procent) aan – op dit moment in hun leven – een tijdelijk contract te verkiezen boven een vaste aanstelling. Wel hechten zij zeker waarde aan een vast contract. Paul Preenen, die het onderzoek bij TNO aanstuurde, denkt dat het jongeren vooral gaat om de praktische voordelen die gepaard gaan met baanzekerheid op de lange termijn, zoals het verkrijgen van een hypotheek. “Zekerheid en een huis kopen staan in deze samenleving nu eenmaal voor velen nog gelijk aan een vast contract. Ouderwets? Jazeker. Maar veel alternatieven zijn er nog niet.”

Duitser wil baby, Spanjaard wil trouwen
De belangrijkste reden voor jongeren in Europa om toch een vast contract te ambiëren, is financiële zekerheid. Daarin zijn ook opvallende verschillen waar te nemen. Zo zijn de Duitsers relatief veel met hun kinderwens bezig: 28 procent noemt dit de belangrijkste reden om een vast contract te willen. In vergelijking met de andere landen denken relatief veel Fransen (34 procent) aan het kopen van een huis, en zijn Spanjaarden veel bezig met het plannen van hun bruiloft (16 procent). Ook opvallend: veel Belgen (16,2 procent) en Duitsers (21 procent) vinden een vast contract belangrijk, omdat ze het zien als een vorm van waardering van hun baas. In de andere Europese landen speelt dit veel minder.

Nederlanders zijn de moeilijksten niet
Naast het afscheren van de eerdergenoemde hipsterbaard (79,4 procent) zijn Nederlandse jongeren sowieso de moeilijksten niet wat betreft het aanpassen van hun uiterlijk. Een piercing verwijderen (71,8 procent), een tattoo bedekken (80 procent), kledingstijl aanpassen (69,3 procent), zelfs wat kilootjes afvallen (22 procent) – de meesten zouden het allemaal doen voor de baas. De Nederlanders lijken wat dat betreft erg op de Belgen, die ook heel ver gaan voor hun werkgever. De Fransen zijn het minst bereid iets aan hun uiterlijk te veranderen. Maar liefst 21 procent zegt zelfs stellig helemaal niets te wijzigen voor de baas, tegenover een gemiddelde van 11 procent.

Bron: YoungCapital, 26 januari 2016

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.