"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Consolid – personeel Vervoer & Veiligheid

Interview met Dennis Mortier, Directeur Consolid

Dennis en Arian Mortier zijn beiden Directeur/Eigenaar van de organisatie.

Consolid is actief in heel Nederland in een breed uiteenlopend gebied aan functies, die zich allemaal in het domein Vervoer & Veiligheid bevinden. In de afgelopen jaren heeft de organisatie veel nieuwe chauffeurs en beveiligers zelf opgeleid.

ConsolidGestart in 1990 met buschauffeurs
Consolid heeft in oktober het 25-jarig jubileum gevierd met 125 kantoormedewerkers en circa 2.500 werkzame flexkrachten.
“Het begon met een idee voor een pool van buschauffeurs die in piekperioden konden worden ingehuurd,”” vertelt Dennis Mortier.

“Consolid ontstond als een uitzendbureau voor buschauffeurs. Onze vader was werkzaam in het Open Vervoer. Hij zag dat er behoefte was aan tijdelijke buschauffeurs. In oktober 1990 startte hij met de eerste groep chauffeurs die op tijdelijke basis aan het werk ging.
In de jaren die volgden werd het werkterrein steeds weer uitgebreid met nieuwe functies. Vrachtwagenchauffeurs, beveiligers, tram- en metrobestuurders en zelfs machinisten. De laatste uitbreiding ligt in de wereld van de Automotive.

Focus op uitzenden en detachering
In 2000 hebben wij ook een bedrijfsonderdeel overgenomen dat werkgelegenheidsprojecten ondersteunde via re-integratie. Het werd een groot bedrijf met 80 medewerkers en 4000 cliënten. Toch was het moeilijk om dit bedrijfsonderdeel rendabel te maken. Ieder jaar waren we genoodzaakt mee te dingen bij aanbestedingen door het UWV, wat leidde tot druk op de marges.
In 2007 hebben we ons hierop beraden en dit onderdeel verkocht om ons volledig te richten op onze core business: uitzenden en detachering.

In 2008 hebben wij via een management buy out het bedrijf overgenomen van onze vader, Ricus Mortier, en zijn compagnon Remo Hofman.
We werden meteen geconfronteerd met de economische crisis, maar hebben die goed het hoofd kunnen bieden. We wisten Consolid in de afgelopen zeven jaren uit te bouwen tot een grote speler in deze markt.

Ieder jaar nieuwe functies
In 2009 zijn we geaccrediteerd door het Ministerie voor de levering van uitzendkrachten aan de spoorsector.
In 2013 konden we expertise voor nog meer technische functies toevoegen in het domein Vervoer en Veiligheid en ieder jaar schalen wij daarin op. Voor het openbaar vervoer bieden we toezichthouders en verkeersregelaars via een 24/7 dienstverlening.

We onderhouden jarenlange relaties met klanten. Contactpersonen bij onze opdrachtgevers geven ons jaar op jaar een hoog waarderingscijfer. Onze interne medewerkers werken langdurig bij ons, ze hebben veel kennis van zaken en zijn goed op elkaar zijn ingespeeld. Om hen tegelijkertijd alert te houden, bieden we hen loopbaantrajecten en educatie om zich te blijven ontwikkelen en zich, wanneer ze dat ambiëren, verder te specialiseren in vervoer & veiligheid.

Verzorging complete recruitmentproces in het openbaar vervoer
Opdrachtgevers in het openbaar vervoer besteden steeds vaker het complete recruitmentproces aan ons uit. Wij verzorgen de instroom, werving, opleiding en on boarding van de medewerkers. Ze komen de eerste 18 maanden bij ons op de payroll en stromen daarna door in vaste dienst bij de opdrachtgever.
De doorstroming naar vaste dienstverbanden betreft meestal nieuw opgeleide mensen in de leeftijd van 20 tot 40 jaar. In het algemeen zien we een toename van het aantal medewerkers dat voor langere periodes op flexibele basis werkt.

Sinds 2014 is de vraag in het personenvervoer toegenomen. In 2015 zagen we een enorme toename in de vraag naar personeel voor bus- en tramvervoer. We zijn nu bezig met een groot wervingstraject voor de aanname van personeel in mei 2016.
Dennis Mortier
Het nieuwe personeel stroomt in tijdens een aantal vastgelegde data in het jaar. Door de vergrijzing is er een stijgende behoefte aan nieuwe instroom van medewerkers.

Sterke toename werving personeel huis-aan-huis distributie
Een aantal jaren geleden zagen we ook de vraag naar huis-aan-huis distributie aantrekken. Denk aan opdrachten voor PostNL, DHL, AH online.
Juist voor functies in de logistiek en het vervoer zijn mensen nodig die zeer betrouwbaar zijn, omdat ze in huis afleveren en in veel gevallen ook de bezorging van boodschappen met de klanten zelf afrekenen.
De werving voor deze vraag aan personeel stelt nieuwe eisen aan het recruitmentproces. Er is een grote functiedifferentiatie en een scala aan sollicitatiestappen nodig.
Kandidaten solliciteren online en worden ook online getest. De werving start heel breed en via een enorme trechter met testen en gesprekken wordt alle kandidaten teruggebracht tot een selecte groep. Uitstraling, stem en taal zijn immers belangrijk in de kritische klantcontacten die onderdeel zijn van huis-aan-huis-services. Voor dit proces van het zowel online als persoonlijk testen van kandidaten werken we samen met Meurs HRM.

Hausse in vraag naar beveiligingspersoneel
Naast deze sterk groeiende markt zien we dat de vraag naar beveiligingspersoneel extreem is gestegen door de recente toestroom van asielzoekers. We leveren niet rechtstreeks beveiligers aan het COA, maar leveren onze medewerkers aan Trigion, G4S en andere organisaties in de branche, die dit in opdracht van het COA uitvoeren. Ook hier leiden we grote groepen flexkrachten voor op.

Opleidingen zijn een speerpunt in onze organisatie
Voor de verplichte nascholing van bus- en vrachtwagenchauffeurs hebben wij inmiddels 8 opleidingen zelf in huis. Elke beroepschauffeur moet iedere vijf jaar 35 uur nascholing volgen of een keer per jaar 7 uur. Ook dit houden wij bij en plannen wij in voor al onze flexkrachten en medewerkers. Deze nascholing is vanaf 2016 verplicht in de transportsector. In het openbaar vervoer geldt de verplichte nascholing al vanaf 2013. Klanten waarderen onze zorg voor dit proces.

Voor de nascholing die wij bieden staan twee docenten op onze loonlijst. Wij hebben hen gecontracteerd via de beroepsopleiding voor verkeersscholen.

Sinds 2013 participeren wij in een opleidingsinstituut voor de spoorsector.

In de toekomst leggen wij nog meer focus op het opleiden van medewerkers in Vervoer & Veiligheid. Daarnaast blijven we ons richten op alle vormen van het ter beschikking stellen van personeel in deze sectoren: uitzenden en payrolling, maar ook outsourcing van het complete HRM-beleid, en bemiddeling van zzp’ers.”

Kijk voor meer informatie op www.consolid.nl

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.