loading
views

Flextra – ‘We doen iets extra’

Flextra – ‘We doen iets extra’

De Flextra-Groep bemiddelt flexkrachten – waaronder veel zzp’ers – in de Schildersbranche, Bouw, Techniek, Brandpreventie, Conservering, Industrie, Metaal, Infra, UTA.

‘Wij zijn goed voor onze mensen, we doen iets extra.’

Directeur Eric J.H. Mijnsbergen komt uit de schildersbranche, heeft ervaring opgedaan bij een detacheringsorganisatie voor bemiddeling van schilders en vaklieden voor de bouw en de metaal. In 1997 richtte hij Flextra op samen met een investeerder uit de accountancybranche.

Flextra Flextra biedt vanuit het hoofdkantoor in Barendrecht backoffice voor de vestigingen in Tilburg, Andelst, Lunteren, Amsterdam, Roden, Dedemsvaart en Amersfoort.

Aantrekkende markt
“In 2016 werken naar schatting 1000 vaklieden via ons,” zegt Mijnsbergen. “De markt begint flink aan te trekken. We zenden nu circa 800 vaklieden uit. Het laatste half jaar heeft voor een piek gezorgd die langer doorloopt.

Het aantrekken van de markt voor schilders en vaklieden in de bouw en metaal gaat gelijk op. De bouw heeft het wel het zwaarst te verduren gehad in de afgelopen jaren. Er zijn veel klanten failliet gegaan. Daar hebben we op moeten afschrijven, vooral in 2012. Dat was het enige jaar dat wij verlies draaiden, verder behaalden wij altijd positieve cijfers.

Nu de markt weer aantrekt, is het de kunst om goede mensen te vinden en goed voor ze te zijn. Jonge mensen worden geen schilder, loodgieter of timmerman, hoewel ze daarmee tegenwoordig meer kans hebben op werk dan mensen in de administratieve sector. Dat wordt wel eens vergeten.”

Delen
Elke vestiging wordt geleid door een vakman afkomstig uit de schildersbranche, metaal of bouw, die de taal van zijn klanten spreekt. De vestigingsmanager is mede eigenaar van de desbetreffende vestiging en deelt daardoor mee in de opbrengst van zijn vestiging.

“Wij kennen de aandeelhouders, die zich eerst een aantal jaren bij ons hebben bewezen,” zegt Mijnsbergen. “Het zijn waardevolle partners voor ons. Door de opbrengst te delen, is het eenvoudiger om ons team bij elkaar te houden. De vestiging is hun bedrijf en wij faciliteren hen met de financiering en de backoffice.

Onze interne medewerkers werven we uit de branche waaraan we leveren. Ze kennen het vak van binnenuit, ze spreken de vaktaal, praten graag mee aan de tekentafel over het bestek, kortom, ze hebben inzicht en weten hoe ze de juiste vakman op de juiste plek kunnen plaatsen.

In het verleden hebben wij, door tekorten aan vaklieden in Nederland, geworven in het buitenland. Dat doen we nu nog sporadisch. We hebben daar goede vakmensen geworven, maar de begeleiding en huisvesting vroeg ook veel aandacht en investering van ons team. Veel van deze vaklieden hebben nu een eigen living in Nederland opgebouwd en werken nog steeds bij ons. Momenteel is de Nederlandse markt van vakmensen nog toereikend om de juiste mensen te vinden, hoewel deze al wel oververhit begint te raken.

Hypotheek voor vaklieden
Onze werknemers zijn net zo belangrijk als onze opdrachtgevers. Wij bieden onze werknemers, die in de afgelopen periode normaal hebben gewerkt, een hypotheek tegen zeer gunstige tarieven. Flextra werkt al jaren samen met een professionele partij die onze vaklieden daarbij helpt en onafhankelijk adviseert. Vaklieden waarderen dat. Hun uitzicht op pensioen wordt steeds minder. Zij kopen graag een huis dat nog onderhoud nodig heeft. Ze knappen het zelf op en zien dat als de beste investering in hun pensioen.

Daarnaast kunnen ze bij ons professioneel gereedschap, bouwmaterialen en verf kopen bij de groothandel tegen zeer hoge kortingen, waar menig aannemer niet voor in kan kopen.

Ook als onze mensen financiële problemen hebben en er advies of bemiddeling nodig is vanwege loonbeslagen, ondersteunen wij hen, zodat zij zich kunnen concentreren op hun werk. Dat is een sociale taak van ons, in wederzijds belang.

Waardevol databestand
Veel cv’s van vakmensen zijn opgeslagen in Vacaturebank en vergelijkbare job boards. Die zijn echter lang niet allemaal goed ingericht voor profielen in de bouw en vertegenwoordigen vaak alleen het huidige aanbod.

Daarom hebben wij in de afgelopen jaren diverse websites gemaakt, waar wij veel data uit hebben kunnen halen per branche of vakgroep. Zo hebben wij inmiddels profielen van 5000, goed gefilterde, schilders. Nog niet zo lang geleden waren er nog 30.000 schilders. Dit betekent dat wij een groot gedeelte van de markt in kaart hebben gebracht, in onze ogen een voorwaarde om nu en in de toekomst succesvol te kunnen ondernemen.

We krijgen vaak nieuwe vakmensen via ons netwerk, vaklieden die voor ons werken. Ze weten uit betrouwbare bron dat we goed voor hen zijn. We bezoeken ze op het werk, regelen werkkleding, een kerstpakket, een borrel met hapjes. Een gezellige, sociale sfeer is belangrijk voor het onderlinge contact en verhoogt de betrokkenheid.

Tijdig betalen
We zijn betrouwbaar met onze betalingen. Via ons krijgen de zzp’ers binnen 21 dagen het geld op hun rekening. Bij heel veel aannemers worden ze pas na 2 tot 3 maanden betaald. Dat is een onzekere situatie, waar ze niet mee kunnen leven. Ook daarin bieden wij zekerheid en vertrouwen.

Eric Mijnsbergen

Effect van wetgeving DBA
De VAR-verklaring geeft momenteel duidelijkheid voor ondernemers. Heel veel opdrachtgevers zijn voltijds bezig met het aannemen van werk om mensen productie te laten draaien. Zij hebben geen tijd en aandacht voor juridische rompslomp. Bij de nieuwe wetgeving DBA wordt de opdrachtgever verantwoordelijk voor de juridische status van de arbeidsrelatie. Er wordt meer risico gelopen achteraf. Dat zal ervoor zorgen dat nog meer van deze taken worden uitbesteed. De controle van de zelfstandige status van zzp’ers nemen wij uit handen van onze opdrachtgevers. Wij doen dat nu al, maar zeker met deze nieuwe wetgeving, wordt onze taak nog veel belangrijker en staan wij garant voor een juiste toetsing van de feitelijke situatie op de werkvloer.

Outsourcing complete personeel
Opdrachtgevers zijn sterk teruggegaan in vast personeel. Ze willen weten wat iemand kost per uur en daar moet alles bij zijn inbegrepen. Voor ons levert het bemiddelen van zzp’ers lagere marges op vergeleken met uitzendkrachten, maar zij dragen zelf de risico’s.

Voor steeds meer bedrijven faciliteren wij alles rondom HRM – van de receptioniste tot en met de vakman, de zzp’er. We doen samen met de opdrachtgever de planning, begeleiden het verzuim, regelen het transport en de juridische zaken.

De eigenaar van het bedrijf zorgt ervoor dat er werk wordt binnengehaald. De rest faciliteren wij, waardoor we nog meer betrokkenheid kunnen creëren. We zien deze ontwikkelingen vooral toenemen in de Randstad. Het betreft inmiddels circa 10% van onze business.

Visie op faillissementen
In deze branches gaat het vaak mis wanneer een bedrijf naar verhouding veel mensen in dienst heeft met een onevenwichtige leeftijdsopbouw en veel ziekteverzuim. Wanneer wij het personeelsbeleid uit handen kunnen nemen, leidt dat tot een succesvolle samenwerking.

Als we de juiste klanten kiezen, die een bedrijf starten met werk, maar zonder personeel, hebben wij een klant die goed is voor de omzet. Bij zo’n klant lopen wij in verhouding veel minder risico.
Wanneer een bedrijf veel personeel had en failliet is gegaan, is dat voor ons geen reden om geen zaken met de betreffende ondernemer te doen. Met een goede ondernemer die in het verleden heeft bewezen dat hij altijd voldoende werk binnenhaalde, gaan wij graag het gesprek aan.

Een kredietverzekeraar geeft hem of haar misschien geen krediet, maar gaat in onze ogen uit van een verkeerde inschatting. Wij kijken niet zoals een bank dat doet. Flextra komt zelf uit de branche, wij weten hoe deze markt werkt. Op basis daarvan bepalen wij onze strategie.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek