"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

SUSA regelt studenten voor Telekom Deutschland

Nog voor het einde van dit jaar werken er 500 studenten als tijdelijke flexkracht in vijf Duitse klantcontactcentra bij Telekom Deutschland. Het Nederlandse studentenuitzendbureau SUSA regelt en coördineert deze grote operatie, vanuit haar hoofdkantoor in Utrecht.

De grootste telecomprovider van Duitsland is tijdens een pilot overtuigd geraakt van SUSA’s poolconcept en dit zorgt nu voor een doorbraak op de Duitse arbeidsmarkt. Ook in Duitsland realiseert men zich steeds meer dat flexibiliteit de sleutel tot succes is en dat studenten hierbij een interessante oplossing vormen. “Met studenten boren we een nieuw en veelbelovend segment aan“, aldus Matthias Schümann, Directeur Service Center Techniek van Telekom Deutschland.

Poolconcept
Voor Telekom Deutschland is (telefonische) bereikbaarheid cruciaal. Om deze te garanderen, zowel tijdens spitsuren als op minder drukke momenten, streeft zij naar maximale flexibiliteit van werknemers. In Nederland vangen andere grote bedrijven als Triodos Bank, Miele, CZ en Essent al lange tijd deze pieken en dalen op met het poolconcept van SUSA.

Enthousiast geraakt door dit succes, besloot ook Telekom Deutschland in 2013 het beproefde concept met een pilot uit te proberen. “Binnen zes weken moesten we een pool van zestig studenten organiseren voor de klantenservice in Leipzig”, vertelt SUSA-directeur Remco Pouw. “We hadden geen ervaring met de Duitse markt, waren daar onbekend en ook niet fysiek aanwezig. Gewend als we echter zijn om vanuit ons hoofdkantoor in Utrecht studenten in heel Nederland te werven via social media en Skype, slaagden we er ook in Duitsland in om vanuit Utrecht genoeg animo te realiseren onder Duitse studenten.”

Voordelen studenten
De samenwerking met SUSA en dus met studenten, opent voor Telekom Deutschland nu nieuwe deuren. Schümann ziet in studenten niet alleen ideale flexkrachten. “Op lange termijn zijn ze als Young Professionals zelfs van onschatbare waarde voor ons bedrijf. Daarom willen wij hen nu aan ons binden.”

SUSA in Duitsland
Ook SUSA-directeur Remco Pouw ziet door de samenwerking met Telekom Deutschland volop kansen voor studenten en dus ook voor SUSA in Duitsland. “Ons poolconcept bewijst al jaren haar waarde in Nederland. Het garandeert maximale flexibiliteit en optimale bereikbaarheid. Dat zijn ook speerpunten voor Duitse bedrijven. Bovendien zijn studenten slim, communicatief vaardig en zijn het de talenten van de toekomst. Als onze Oosterburen eenmaal bekend raken met deze voordelen van het werken met studenten, is een doorbraak van ons poolconcept in heel Duitsland een reële optie.”

Voor studenten biedt het eveneens verschillende kansen. Zo kunnen zij niet alleen flexibel naast hun studie werken en zo zorgen voor een structureel inkomen, maar werken zij tegelijkertijd aan hun cv en hun netwerk.

Alles online
Dat een multinational als Telekom Deutschland kiest voor een Nederlandse niche-speler, zegt veel over de kracht van het poolconcept, maar ook over de visie en innovatieve werkwijze van SUSA. Dankzij een digitale infrastructuur en diverse online tools, organiseert SUSA al haar werkprocessen vanuit één locatie. “Onze doelgroep is studenten, met hen werk je bij voorkeur online. Om deze reden hebben we jaren terug onze processen aangepast en creëren we nu lagere kosten, een optimale efficiency en kunnen we snel en direct zakendoen.”

Bron: SUSA, 22 september 2015

Redactie van Flexnieuws - interviews, artikelen, aankondigingen en persberichten.