"Voor futureproof ondernemen in flex"
SLUIT MENU

Zzp’er grote kans op opdracht via bemiddelaar

De zzp’er heeft de meeste kans op een opdracht als hij zich registreert bij een bemiddelaar: bijna zeven op de tien (68%) zzp’ers scoort een opdracht, nadat hij zich bij een bemiddelaar heeft ingeschreven.

Daarmee is dit kanaal effectiever dan inschrijving op een marktplaats (63%), inschrijving op LinkedIn (49%) of inschrijving op Facebook (34%). Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 519 zzp’ers, in opdracht van Yacht.

Zie de infographic

“Inschrijven bij een bemiddelaar levert op. Let er als zelfstandige wel op dat je je inschrijft bij een bemiddelaar met een groot netwerk aan interessante opdrachtgevers en opdrachten die ertoe doen,” aldus Ton Hopmans, directeur Yacht.

ZZP-Barometer, kanalen voor scoren van opdrachten

Effectiefste kanalen
De zzp’er gebruikt vele kanalen in zijn zoektocht naar opdrachten: het merendeel is zakelijk actief op LinkedIn (88%), via bemiddelaars (70%), op marktplaatsen (67%), op Facebook (38%), op Twitter (35%), op Google Plus (18%), op Pinterest (6%) en op Instagram (4%). De effectiviteit van deze kanalen loopt echter zeer uiteen: waar op LinkedIn één op de twee leden minimaal één klant scoort via het netwerk (49%), en bij Facebook één op de drie (34%), is dat bij Twitter één op de vijf (21%) en bij Google Plus (17%), Instagram (13%) en Pinterest (3%) zelfs nog lager.

Minder afhankelijkheid
Desalniettemin is slechts één op de vijf zzp’ers afhankelijk van bemiddelaars, een lichte daling (-3%) ten opzichte van het afgelopen jaar. Zeven op de tien zzp’ers (70%) is bij minimaal één bemiddelaar geregistreerd, en gemiddeld is de zzp’er bij 3,6 bemiddelaars aangesloten. Het aantal zzp’ers dat via een bemiddelaar werkt, is het afgelopen jaar wel licht gedaald (-6%). Twee op de vijf zzp’ers is van mening dat bemiddelaars van toegevoegde waarde zijn, een daling van 18% ten opzichte van het afgelopen jaar.

Over het onderzoek
De onderzoeksresultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 519 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan één miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, 2015). Dit zzp-onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Yacht, kennispartner van ZZP Barometer op het gebied van “Bemiddeling en marge”.

Bron: ZZP Barometer, 21 juli 2015

Hinke Wever is een creatieve verbinder van werk- en levensterreinen. Ze was als redacteur vanaf de start betrokken bij FlexNieuws.