loading
views
0 reacties
Paul van Leeuwen

ZP-Facts – inzicht in trends

Paul van Leeuwen, Manager Supplier Relations, HeadFirst Paul van Leeuwen (1967) is sinds 2004 werkzaam bij HeadFirst, de bemiddelaar die de bij zelfstandig professionals en leveranciers (bedrijven met professionals op de payroll) aanwezige kennis rechtstreeks verbindt aan MKB, middelgrote en grote opdrachtgevers. HeadFirst heeft een speciaal deel van zijn organisatie ingericht voor het opbouwen van een bestendige relatie met zp’ers en leveranciers, waar Van Leeuwen de manager van is. Zo weet hij als geen ander wat er speelt onder zelfstandig professionals en wat belangrijk voor hen is. Voordat Van Leeuwen bij HeadFirst aan de slag ging, werkte hij onder meer bij de Rabobank, Flex Group Nederland en Rijnhaave (Syntegra). X

HeadFirst presenteerde onlangs de nieuwe monitor voor de markt van Zelfstandig Professionals: ZP Facts

Waarom? Om Zelfstandig Professionals (ZP’ers) en Opdrachtgevers iets concreets in handen te geven waar ze iets aan hebben; inzicht in concrete ontwikkelingen en trends in de markt van Zelfstandig Professionals in de zakelijke dienstverlening. Maar bovenal willen we nog meer transparantie aanbrengen in de flexibele arbeidsmarkt.

Transparantie aanbrengen in de minst homogene groep werkenden in Nederland, de steeds grotere groep zzp’ers, is een uitdaging. Een derde van deze groep zelfstandigen bestaat uit hoogopgeleide kenniswerkers, maar ook dit deel van de zelfstandigen is verre van homogeen. Zelfstandige kenniswerkers verhuren hun specialistische kennis in zeer uiteenlopende vakgebieden, van management tot HR en IT tot marketing. Om inzicht te krijgen is het noodzakelijk om big data afkomstig van deze groep om te zetten in een betrouwbare monitor van en voor de markt van ZP’ers.

Wij zijn deze uitdaging aangegaan. We hebben een groot netwerk van ZP’ers en kennen ze als geen ander. Om het ‘evidence based’ aan te pakken, hebben we onze zorgvuldig opgebouwde data van meer dan tienduizend professionals uit ons netwerk door de Universiteit van Tilburg laten analyseren. Duizenden profielen van professionals en door HeadFirst ontvangen en uitgevoerde opdrachten zijn wetenschappelijk getoetst en gevalideerd. Hieruit is de nieuwe monitor ZP Facts ontstaan. Vanaf begin dit jaar wordt elk kwartaal een nieuw rapport uitgegeven.

Waarom is inzicht in de ZP-markt zo belangrijk en wat kan je ermee?
Terwijl de groep ZP’ers een belangrijk onderdeel van werkend Nederland is en dus ook van de Nederlandse economie, wordt er nog onvoldoende onderzoek gedaan naar het reilen en zeilen van deze groep. Het onderzoek dat wordt gedaan is vaak onvolledig, gebaseerd op subjectieve enquêtes, niet onafhankelijk of het is ad hoc. En officiële instellingen als het CBS hebben wel inzicht in aantallen, maar niet in de details van wat de ZP’er bezighoudt.

Doorlopend kwantitatieve inzage in de ZP-markt
ZP Facts biedt doorlopend een kwantitatieve kijk op de markt voor Zelfstandig Professionals in de zakelijke dienstverlening. Vaste ontwikkelingen op vaste thema’s als aantal opdrachten, tarieven, contracturen en opdrachtduur komen elk kwartaal aan bod door het af te zetten tegen het voorgaande kwartaal en hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Daarnaast wordt ZP-Facts elk kwartaal uitgebreid met een specifiek wetenschappelijk onderzocht thema. Hiermee biedt het een unieke beeld, dat veel verder gaat dan onderzoek uit enquêtes en interviews met ZP’ers.

In het eerste rapport is bijvoorbeeld een verdieping gemaakt op het reisgedrag van ZP’ers binnen Nederland. Ze reizen bijna drie keer zolang als de gemiddelde Nederlander. In combinatie met het feit dat het aantal ZP’ers toeneemt en dat zij veelal met de auto reizen, is de conclusie te trekken dat de filedruk op de Nederlandse snelwegen de komende jaren alleen maar gaat toenemen.

Wat heeft de ZP’er aan deze nieuwe monitor?
Met de monitor hebben we ook voor ogen ZP’ers handvatten te bieden in de keuzes die ze maken. We bieden ze nog beter inzicht in vraag en aanbod in de markt. Komt er uit de monitor bijvoorbeeld naar voren dat er gedurende een periode weinig opdrachten op een bepaald vakgebied zijn, dan kan het verstandig zijn voor een ZP’er die actief is in dat vakgebied ook eens te kijken naar een ander vakgebied. Een vakgebied waar wel veel opdrachten in te vinden zijn en dat dichtbij zijn ‘core’ vakgebied licht, waar hij ook interesse in heeft en waarin hij zijn kennis kan uitbreiden. Zo gokt hij niet op één paard en stuurt hij zijn carrière bij op basis van deze monitor. Daarbij kunnen ZP’ers zich aan de hand van de geboden informatie meten aan hun zogenoemde peers om te beoordelen hoe zij in de markt liggen.

Enkele opmerkelijke cijfers uit het eerste rapport
De eerste editie die begin 2015 verscheen, stond in het teken van een terugblik op de afgelopen 2 jaar en geeft daarmee een indicatie voor de ontwikkeling in 2015.

Enkele feiten:
In 2013 steeg het aantal opdrachten, in 2014 was hierin een lichte daling. Daartegenover staat een sterke stijging van het aantal zzp’ers in Nederland. De gemiddelde opdrachtduur de afgelopen twee jaar bedroeg 16,5 maand, een verrassend feit. Vrouwelijke ZP’ers werken gemiddeld 29 uur per week, mannen 33 uur. Het gemiddelde uurtarief is sinds 2013 continu afgenomen, in totaal zo’n 10 euro in 2 jaar.

Bekijk het volledige eerste rapport.

De tweede editie komt half april 2015 uit. Wilt u hiervan op de hoogte gehouden worden, meld dit op www.zpfacts.nl.

Paul van Leeuwen

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek