loading
views

Onderzoek Vendor Management Systemen

Onderzoek Vendor Management Systemen

Voor de 3e keer verschijnt het onderzoeksrapport naar leveranciers van VMS systemen.

Het is de 1e keer dat ook systemen uit of voor België zijn onderzocht. In totaal zijn 14 verschillende leveranciers geanalyseerd die samen een goed inzicht bieden op wat er in deze niche-markt te verkrijgen is.

> Belangstellenden kunnen het rapport downloaden

VMS’en worden gebruikt om inhuurprocessen van externe medewerkers vanaf de aanvraag tot en met de facturering digitaal te stroomlijnen, inclusief het beheer van talentpools en rapportages.

Het gebrek aan overzicht van deze markt en inzicht ‘in Wie is wie? en Wie kan wat?’ was de reden voor Flex-Beheer, expert op het gebied van inhuur van flexkrachten, samen met de Belgische bedrijf The Flex Academy, om dit onderzoek in 2015 weer uit te voeren.

Onafhankelijk en objectief hebben beide bedrijven onder kritische blik van een Raad van Toezicht de ontwikkelingen en leveranciers in kaart gebracht en vergeleken.

De Raad van Toezicht bestond uit:
1. prof. Arjan van den Born (Professor Creative Entrepreneurship bij Tilburg University, o.a. auteur van het boek: ‘The Fuzzy Firm’)
2. Michel Badeaux (Freelance Flexibele workforce specialist o.a.werkzaam voor universiteiten, zorginstellingen en zakelijke dienstverleners. Voormalig Global Technology solutions director bij Randstad Holding)
3. Suzy Costers (Directeur De Lijn-West Vlaanderen, voormalig Director Purchasing & Supply bij o.a. Euroclear, Bpost, Sabena, e.a.; voormalig docent Masterclass Inkoop en Overheidsopdrachten at Antwerp, Management School; Board Member van PICS Belgium)

Uit het onderzoek blijkt dat deze markt in beide landen nog volop in ontwikkeling is. Er zijn jaarlijks veel updates en upgrades met nieuwe functionaliteit bij de bestaande leveranciers. Er komen ook regelmatig kleine nieuwe leveranciers op de markt met innovatieve oplossingen en tools, maar evenzeer zijn er inmiddels diverse complete oplossingen op de markt met veel mogelijkheden en functionaliteiten. Omdat de onderlinge verschillen groot zijn, is er voor elke klantsituatie en voor ieders smaak en budget wel een oplossing!

Het onderzoeksrapport bevat naast details van alle functionaliteiten tevens uitgebreide leveranciersprofielen, waarin de leveranciers individueel worden beschreven. Hiermee kan een long- en shortlist van interessante leveranciers worden opgesteld door de inlener.
Het maken van een goede keuze uit het grote aanbod wordt hierdoor voor inleners een stuk gemakkelijker en deze kan zeker meer weloverwogen worden gemaakt.

Een van de belangrijkste aanbevelingen uit het rapport is om eerst grondig te inventariseren wat de eigen behoeften en mogelijkheden zijn, ook voor de langere termijn, vervolgens vooraf goed de markt te verkennen, en op basis daarvan een keuze voor een of meer software-tools te maken en bij welke leverancier(s).

Bron: Flex-Beheer en The Flex Academy, 9 april 2015

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek