loading
views

Valory, wetenschapsnetwerk voor bedrijven

Valory, wetenschapsnetwerk voor bedrijven

Valory biedt het bedrijfsleven toegang tot waardevolle kennis van wetenschappers.

De kennis is inzetbaar als feedback op vraagstukken van het bedrijfsleven. Onafhankelijk en betaalbaar.
Valory_Mobilizing_Academic_Knowledge

‘Transforming the way business leaders communicate with the world’s smartest people’

Interview met founder Arian Oosthoek.

Tijdens de finale van het FlexInnovatieFonds 2015 won Arian Oosthoek met zijn businessplan voor Valory de hoofdprijs van 79.000 euro.

Systematisch kennis delen
“Passie voor wetenschap en mijn idee voor Valory baseer ik op ervaringen tijdens mijn studie Economie aan de Erasmus Universiteit. Ik vond een aantal colleges enorm interessant en inspirerend, waardoor ik besefte dat wetenschappers – naast hun hoofdtaak doceren en onderzoeken – veel kunnen bijdragen aan de wereld buiten de universiteit, de maatschappij. Op voorwaarde dat hun kennis effectief wordt ontsloten. Ik wil bedrijven toegang geven tot inzichten uit de wetenschap. Daarom hebben we een netwerkorganisatie opgezet die systematische kennisdeling tussen bedrijven en wetenschappers mogelijk maakt.”

Mooi, maar het idee roept een aantal vragen op. Is het niet de praktijk dat bedrijven pas afgestudeerde wetenschappers aannemen om daarmee toegang te krijgen tot actuele kennis? En wat is de rol van consultancybureaus? Vervang je die door wetenschappers?

Zet je wetenschappers op de stoel van consultants?
“Nee, dat doen we niet. Wetenschappers zijn geen consultants. De uitvoerende taak van consultants interesseert hen niet. Hun focus ligt bij onderzoek en onderwijs. Wetenschappers wil je als bedrijf het liefst raadplegen in een vroeg stadium, wanneer je helderheid moet krijgen over de aard van een probleem. In welke richting moet je denken? Waar zoek je de oplossing? Het gaat in veel gevallen dus om de anamnese, de periode waarin je op een probleem stuit, maar het nog nader moet duiden en actuele oplossingsrichtingen wilt vinden.
Dat is een kostbare fase, waarin de uren van consultancybureaus (te) duur zijn en je niet veel tijd wilt verliezen. Zodra de oplossingsrichting is vastgesteld, kun je preciezer bepalen waar en hoe en door wie je de oplossing laat uitvoeren. De inzet van wetenschappers in deze fase scheelt dus tijd en geld.”

Vanaf mei 2014 werkt Arian meer dan fulltime aan het opzetten en uitbouwen van het netwerk. Al zijn spaargeld gaat erin, momenteel is het bikkelen. “Het idee is niet nieuw, veel mensen hebben het geopperd, maar ik geloof erin en ik wil het realiseren, omdat het veel waarde toevoegt en ook internationaal potentie heeft.

Als je bedenkt hoeveel gemeenschapsgeld via de kas van de overheid naar de wetenschap gaat, spreekt het toch vanzelf dat dat ook weer ten goede moet komen aan het bedrijfsleven?” zegt hij. “Uiteindelijk is dat de motor van de samenleving. Wetenschappers hebben zelf weinig of geen tijd voor het leggen van contacten met bedrijven. Via ons netwerk kunnen zij kennis delen met bedrijven, incidenteel meedenken of in sommige gevallen uitgebreider onderzoek doen. Uit de cases die het bedrijfsleven aandraagt, distilleren onderzoekers weer nieuwe onderzoeksvragen. Het netwerk is dus vruchtbaar voor beide partijen.

Wij hebben inmiddels voor 14 bedrijven netwerksessies georganiseerd met wetenschappers. In alle gevallen was het inspirerend. De bedrijven gaven aan enorm verrast te zijn door de hoeveelheid kennis die hierdoor voor hen werd ontsloten op tactisch of operationeel niveau. De matching is net als bij recruitment tijdrovend, vandaar dat deze cases ons alleen maar inspireerden om nog meer te investeren in de automatisering van het proces. Wij willen zoveel mogelijk bedrijven helpen zich te ontwikkelen door hen te koppelen aan deze gepassioneerde experts.”

Brainstorm, telefonische feedback, rond-de-tafel
De inzet van wetenschappers kan worden georganiseerd in de vorm van een brainstorm, een telefonisch consult, of een rond-de-tafel-sessie. Ook het inhuren van een expert voor het vinden van een meer uitgewerkte oplossing voor een complex vraagstuk behoort tot de mogelijkheden.

Valory richt zich op bedrijven met meer dan 200 medewerkers en ook op overheidsorganisaties. Zij kunnen een abonnement nemen op het kennisnetwerk voor € 95 per maand.

Het abonnement geeft recht op:

  • Toegang tot het netwerk van wetenschappers waarin je onbeperkt experts kunt zoeken en de mogelijkheid krijgt om vraagstukken te omschrijven en te plaatsen onder de experts.
  • Hulp bij het omschrijven van je vraagstukken.
  • 3 x per jaar een kennispakket met de laatste wetenschappelijke artikelen die interessant zijn voor je bedrijf.
  • Exclusief toegang tot het jaarlijkse seminar waar het bedrijfsleven en de wetenschap samen worden gebracht.

Crowdfunding – investeerders
“Wij staan open voor investeerders die de potentie zien van ons concept,” zegt Arian Oosthoek, “ik wil graag opschalen. Wij moeten ons team uitbreiden, zodat we bij de lancering in juni zoveel mogelijk bedrijven kunnen helpen.”

Arian Oosthoek Dennis_Eikelenboom

Op dit moment bestaat het team uit drie mensen, waaronder Arian als oprichter en Business Developer. Dennis Eikelenboom is betrokken als IT-developer. Paola Florentina is Knowledge Developer.

“We werken nu aan het optimaliseren van de structuur van het netwerk.”

Hoe werkt het?
“We maken een overzicht van topics die we voorzien van tags. Daarmee koppelen bedrijven hun probleem aan kennisgebieden. Members kunnen zelf zoeken naar wetenschappers in onze database. Het is ook mogelijk om het probleem te omschrijven en het vervolgens aan te bieden in het netwerk. Het verschijnt dan op de tijdlijn van de deskundigen. Die reageren erop en voorzien elkaar ook weer van feedback. Zo ontstaat een community van kennis.”

Lancering
“Wij lanceren ons netwerk voor bedrijven in juni dit jaar. In de tussentijd zijn wij vooral bezig met het vergroten van ons netwerk van wetenschappers, het verrichten van wat business cases en het optimaliseren van het gebruik.”

FlexInnovatieFonds 2015
Jurylid en ondernemer Hein Pouw heeft Arian Oosthoek gecoacht toen bekend werd dat hij als een van de zes deelnemers was genomineerd voor de finale. “Meedoen aan de finale was ongelooflijk leuk en inspirerend,” zegt Arian. “Een fantastisch georganiseerd event, ik was erdoor verrast. De communicatie met Hein was ook erg waardevol en droeg bij aan de succesvolle presentatie.”

Arian presenteerde zijn plan helder, rustig en enthousiast. Ook het vragenvuur van de juryleden in de eindfase doorstond hij glansrijk.

Arian Oosthoek, Valory, wint FlexInnovatieFonds_2015

De jury waardeerde zijn plan met de hoofdprijs.
Valory krijgt hierdoor middelen, advies en support om de BV Nederland te valoriseren en kennis van wetenschappers voor bedrijven te ontsluiten.

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek