loading
views

PEAK-IT succesvol in HR- en ICT-oplossingen

PEAK-IT succesvol in HR- en ICT-oplossingen

Outsourcing, co-sourcing en detachering van ICT’ers

Het hoofdkantoor is gevestigd in Naarden, de organisatie telt 60 interne medewerkers, detacheert 400 ICT-medewerkers en ondersteunt 8000 werkplekken.

PEAK-IT“Service en ICT gaan bij ons hand-in-hand.
In de transformatie van detachering naar co- en outsourcing hebben we groei bereikt.”

Maarten Cobelens
“We hebben de laatste jaren intensief geïnvesteerd in duurzame dienstverlening, door deta+, co-sourcing en outsourcing aan te bieden,” zegt Maarten Cobelens, COO van PEAK-IT.

Cobelens is een van de oprichters, samen met Cok Mudde en Guido Vervelde. In 2012 heeft Marco Verver de aandelen overgenomen van laatst genoemde oprichters en vormt Cobelens samen met Verver de directie.

Keuze in regie
“Bij ons personeelsaanbod voor helpdesk, netwerkbeheer, applicaties en andere ICT-oplossingen kiezen klanten zelf of ze de regie willen behouden of de aansturing deels of helemaal uitbesteden. Ons werkgebied beslaat de grote Randstad, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Utrecht, Almere, Lelystad, Arnhem, Nijmegen en Den Bosch.”

Effect crisis
“Tot aan 2009 groeiden wij in een hoog tempo. De financiële crisis bracht een plotselinge daling van de vraag en dus van onze inkomsten. In maart van dat jaar moesten we snel terugschakelen in het aantal medewerkers. Onze klanten hebben een deel van de medewerkers overgenomen, daarnaast konden we gebruik maken van natuurlijke uitstroom. Het afschalen ging redelijk soepel, maar de impact zette ons flink aan het denken.

Onze gedetacheerde medewerkers werken vrijwel allemaal op een vast contract. Daar kiezen we bewust voor. Het zijn onze eigen mensen, we kennen ze en hebben een band met hen. Slechts 4 of 5% van de mensen werkt via ons op zzp-basis.”

Schokbestendig
“In de herfst van 2009 trok de markt weer aan. We zijn in die jaren onmiddellijk gaan werken aan een robuust business model met toegevoegde waarde, dat minder afhankelijk is van schommelingen in de markt en ook minder afhankelijk is van het contact tussen de salesmedewerker en de klant.

We hebben geïnvesteerd in duurzame dienstverlening door deta+, co-sourcing en outsourcing aan te bieden. De transformatie vroeg in het begin veel geduld, omdat onze klanten niet gewend waren dat wij doorvroegen naar de vraag achter de vacature van de medewerkers die ze nodig hadden en naar de situatie op de werkvloer. Ze zagen ons toen vooral als personeelsleverancier, in plaats van als partner in ICT- en HR-oplossingen. Toch hebben we die koers doorgezet. Met succes.”

Partner van de klant
“De samenwerking die wij leveren zorgt vrijwel altijd voor kwaliteitsverbetering en meer continuïteit bij de klant en vervolgens ook voor een grotere tevredenheid bij zijn klanten, omdat de kwaliteit van de oplossing precies aansluit bij de behoefte van de organisatie. Intussen zien klanten het voordeel van onze benadering. ‘Wij maken het verschil’, zeggen ze nu.”

Coaching IT-professionals
“Onze gedetacheerde IT-professionals werken langdurig voor ons. Iedere IT-professional heeft bij ons een eigen loopbaancoach. We kijken samen twee jaar vooruit en plannen opleidingen die aansluiten bij de persoonlijke doelstellingen. Naast het aanbieden van deze opleidingen is werkervaring belangrijk. We streven naar matches die aansluiten bij de ambities van onze medewerkers. Door het jaar heen organiseren we verschillende kennissessies waar de nieuwste ontwikkelingen in de ICT ter sprake komen. Ieder kwartaal voert de loopbaancoach een gesprek met de IT-professional om het twee-jarenplan waar nodig te optimaliseren.”

Foto Maarten Cobelens, PEAK-IT, door www.emmelyvanmierlo.nl

Ondernemersgeest
“De onderlinge communicatie is voor ons belangrijk. Onze regionale sales accountants krijgen veel verantwoordelijkheid, we stimuleren de interne ondernemersgeest. We zijn niet bang om te veranderen en zoeken veranderingen juist op. Verkeerde beslissingen draaien we snel weer terug.

We werken in een grote kantoortuin. Daar zit ik zelf ook. Ik ben goed bereikbaar, al heb ik wel leren delegeren om de intensieve transities binnen de organisatie succesvol te kunnen aansturen.”

Perspectief
“Meer dan de helft van onze trouwe klanten is al vijf jaar bij ons. Jaarlijks groeien we met 10%. We draaien een goede marge en zien een stroom van nieuwe klanten. Een mooie basis om verder uit te bouwen.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek