loading
views

PEP laat het om mensen gaan

PEP laat het om mensen gaan

Ruimte voor innovatie
PEP maakt urenregistratie van flexkrachten simpel en effectief. Daardoor krijgen intercedenten meer tijd en ruimte voor klanten.
Intercedenten die zich werkelijk kunnen verdiepen in vraagstukken van klanten, maken het verschil.

“Er wordt heel veel gepraat over innovatie in de markt, ook in de uitzendbranche. Het is zoals met zo veel dingen, hoe meer je er over praat hoe minder je er aan doet. Ik betwijfel ook of innovatie maakbaar is. Bij Nedap denken we niet dat sturing van mensen bijdraagt aan innovatie. Wij werken zonder managers.”

“Liefde voor de materie, de markt, het vakgebied van je doelgroep, daar gaat het om.”

Geert Hollander, werkzaam bij Nedap PEP, citeert een gedachte uit het bekende kinderboek Le Petit Prince: ‘Als je mensen een boot wil laten bouwen, moet je ze liefde meegeven voor de zee.’

Als je wilt dat intercedenten zich bezig houden met mensenwerk, geef ze dan die vrijheid. Administratie kun je immers automatiseren of makkelijker maken.

Nedap
Nedap werd opgericht in 1927 en is een beursgenoteerde onderneming. Er wordt gewerkt met secties van medewerkers, die elk een groepsleider hebben. Boven alle groepen staat de directie die vrijheid van werken stimuleert.

Nedap

Innovatieve producten
“Zo ontstaan nieuwe oplossingen. We proberen dingen uit en treden in een vroeg stadium in overleg met klanten over een nieuw idee voor een product. Gebruiksgemak en mooie vormgeving vinden we belangrijk. Hoe simpeler, hoe beter,” zegt Geert.

Creativiteit en de toepassing van mooi design zie je als bezoeker terug in allerlei details in het interieur van Nedap’s kantoor in Groenlo.
Voor uiteenlopende sectoren maakt Nedap geavanceerde producten. Lees meer

PEP
In de flexbranche is PEP een begrip geworden. PEP is ontstaan in 2008 vanuit de Nedap marktgroep Healthcare.
“De directeur van die divisie had 15 jaar ervaring in de uitzendbranche. Hij zag een omslachtige urenregistratie van flexkrachten bij uitzenders, terwijl Nedap voor de urenregistratie in de Thuiszorg al een digitaal product had ontwikkeld. Hij koos ervoor om een digitaal urenregistratiesysteem te ontwikkelen in overleg met uitzenders. Inmiddels bedient PEP circa 150 klanten in de uitzendbranche, van beursgenoteerde multinationals tot en met kleinere uitzendorganisaties.
Voor het proces van uur tot en met pro forma loonberekeningen voor een tot en met duizenden flexkrachten bieden we oplossingen. Het gebruik van de PEP tool groeit: bij Nedap houden zich op dit moment zo’n 14 medewerkers exclusief bezig met PEP. Daarnaast ontwikkelen we nu een roostertool.

PEP is te koppelen met backoffice softwareleveranciers, zoals Pivoton, FlexService, Easyflex, Nocore, Mysolution en andere partijen. Zij voeren bij ons geautomatiseerd de tarieven, onkostenvergoedingen en andere posten in. Wij sturen vervolgens een goedgekeurd urenbriefje terug naar het betreffende backoffice systeem.”

PEP box

Hardware en software
“We hebben zowel hardware als software oplossingen. In elke sector waar flexkrachten werken, kan PEP worden ingezet. In de sector Transport en Logistiek werkt men met onze hardware. In de administratieve en callcenter sectoren wordt onze software gebruikt.”

Communicatie met intercedent
“Je moet er bij PEP niet van opkijken als een ontwikkelaar de telefoon van de servicedesk oppakt of een implementatie doet,” zegt Geert. “Iedereen bij ons, die bezig is met dit product, moet begrijpen wat er speelt in de flexbranche. Daarom hebben we korte lijnen met intercedenten op uitzendvestigingen. Niet alleen onze implementatiespecialisten, ook onze ontwikkelaars communiceren rechtstreeks met intercedenten.”

Gezamenlijke bron voor factuur
“Wij bieden met onze tool aan de uitzendkracht, de inlener en de uitzender een helder overzicht van alle gegevens. Zo hebben zij een gezamenlijke bron en weten ze alle drie waar ze het over hebben. Wij rekenen een vast bedrag per gewerkt uur. Er is geen investering nodig. Dat maakt de gebruikskosten voorspelbaar en overzichtelijk.”

Dieper in gesprek met de klant
“Binnen de betreffende uitzendorganisatie wordt iemand aangesteld als de PEP coach waar intercedenten terecht kunnen met vragen over de implementatie van de tool. Een van die coaches is vestigingsmanager en heeft zelf ervaren wat de tool kan doen voor het contact. ‘Toen ik met PEP bij de klant kwam, werd het gesprek meteen naar een ander niveau getild,’ vertelde ze. ‘Ik kon op een veel dieper niveau met hem praten over de interne kostenverantwoording. De tool bood mij en de klant inzicht in vragen zoals: hoeveel uren heb je per kostenplaats gemaakt, welke flexkrachten vallen daaronder, zouden we dat misschien ook anders of beter kunnen organiseren?’
Daardoor communiceer je met de klant over essentiële delen van zijn werkproces. De relatie wordt dan meteen gelijkwaardiger, je bent op dat moment gesprekspartner.”
Nedap PEP, Geert Hollander

Mens maakt het verschil
“Het is toch de mens die het verschil maakt. De aandacht die een intercedent geeft aan een klant is goed voor de relatie, maar ook voor de business.
Wij hebben dat laten onderzoeken ter voorbereiding op onze nieuwe roostertool. De psycholoog en de software interactie specialist die werkzaam zijn bij Nedap, hebben wij op pad gestuurd met de vraag: onderzoek eens in de markt waardoor een goed lopende vestiging zich onderscheidt van een minder goed lopende. Uit de gesprekken die zij met uitzenders voerden, bleek: hoe dieper een intercedent met de klant in gesprek is over de werkprocessen, hoe beter hij of zij daarover met de klant communiceert, hoe beter de business loopt.

In de uitzendbranche is de intercedent de spin in het web van de business. Als die zich minder bezig hoeft te houden met administratieve handelingen die geautomatiseerd kunnen worden, krijgt hij of zij tijd om zich te verdiepen in de vraagstukken van de inlener.”

Interview: Hinke Wever, FlexNieuws

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek