loading
views

Durf jij te innoveren? FlexInnovatieFonds 2015!

Durf jij te innoveren? FlexInnovatieFonds 2015!

Durf jij te innoveren? FlexInnovatieFonds 2015

Schrijf je in!

De finale is op 12 februari 2015
Reserveer alvast die datum!

FlexInnovatieFonds 2015... Wie durft?

Vernieuwen is een kwestie van durven en doen.
Daarom is het thema van deze editie ‘Durf’.

Dat zegt Ed van Viegen, juryvoorzitter van het FlexInnovatieFonds.

Voor de derde keer zullen, na een voorronde, zes finalisten met elkaar strijden. De inschrijving is geopend en de eerste plannen zijn al binnen.

Deelnemers kunnen hun businessplan indienen tot uiterlijk 31 december 2014 via de website. Op de website is ook te vinden aan welke criteria je plan moet voldoen. Een filmpje waarin je jezelf en jouw plan voorstelt is ook deze 3e editie een verplicht onderdeel.

De wedstrijd is inmiddels een bekend event geworden in de branche.

In de Jury zitten experts uit de flexbranche, arbeidsmarkt en overheid. Het event genereert gerichte media-aandacht en het interactieve programma van de finaledag, waarbij publiek, deelnemers en jury aanwezig zijn, daagt iedereen uit om echt met elkaar in gesprek te gaan.

Wil je vooruit? Wil je vernieuwing, ga er dan voor. Denk out-of-the-box en tegelijk pragmatisch. Innovatie gaat niet alleen over techniek. Zagen we vorig jaar nog dat er veel plannen werden ingediend die gericht waren op technische innovatie, dit jaar hopen we ook dat bedenkers van sociale innovatie zich weer meer laten zien. Want zulke ondernemers hebben we net zo hard nodig om de markt te vernieuwen.
Grafiek ingediende plannen naar soort innovatie

In het diagram is te zien wat de verhouding is van de ingediende plannen in de afgelopen twee edities naar soort innovatie.

“De winnaars van 2013, Magnet.me, hebben door de media-aandacht en de omvang van de prijs (€ 79.000) in geld en praktische diensten, een enorme kick-start gekregen.

In 2014 was Vicancy de winnaar. Ook zij hebben door dit event een brede naamsbekendheid gekregen en praktische ondersteuning in geld en support van de sponsors. Beide winnaars zullen op 12 februari ook van de partij zijn, want het is mooi om met iedereen te delen wat de verkiezing hen heeft gebracht.

Stonden er de eerste twee edities mannen als winnaar op het podium, daarmee is zeker niet gezegd dat vrouwen wars zijn van innovatieve ideeën. Maar zoals onderstaande grafiek uitwijst zijn vrouwen wel in de minderheid.
Grafiek ingediende plannen naar geslacht

Vrouwen zijn bij 31% van de ingediende plannen betrokken en 21% van het totaal wordt volledig door vrouwen uitgevoerd. Van Viegen: “Niet voor niets hadden we in 2013 een tweede positie voor de zussen Lotte en Anne van Oudheusden van Seniorenstudent.”

We zagen de laatste editie ook meer deelnemers die van oorsprong niet uit de flexbranche komen. Hieraan zie je dat het speelveld verandert. De vertrouwde grenzen tussen sectoren vervagen. Nieuwe spelers komen met een frisse blik en kunnen met een vaart de kussens komen opschudden.”

Hoe waren de verschillende regio’s vertegenwoordigd?

Grafiek van ingediende plannen naar regio

“Uit de grafiek blijkt een oververtegenwoordiging vanuit Noord-Holland. Overijssel en Gelderland bewijzen ook voor innovatie te gaan. Opvallend: Utrecht doet als provincie nog helemaal niet mee! Hetzelfde geldt voor provincies Drente en Flevoland, maar dat beeld vind je ook terug bij een uitverkiezing als de FD Gazellen, die snelgroeiende bedrijven ranken.

Startende en jonge bedrijven voeren de boventoon. Reden om dit jaar de vertegenwoordigers van de grote, gevestigde uitzendorganisaties nadrukkelijk uit te nodigen, juist omdat we denken dat zij innovatieprikkels goed kunnen gebruiken.

De Jury bestaat uit een team van intensief betrokken deskundigen. Marc Drees is na twee edities gestopt vanwege drukke bezigheden. Ellen van Hierden (directeur van ARTRA en Trecens) en Ineke Kooistra (CEO Young Capital) treden als nieuwe leden toe tot de Jury. Ellen kan als ras-onderneemster en branchekenner veel toevoegen en Ineke vertegenwoordigt bij uitstek een challenger in de flexbranche.

Onze doelstelling voor 2015 is dat er tenminste 20 plannen worden ingediend en dat we 200 mensen in de zaal krijgen, die benieuwd zijn naar vernieuwers met durf en met visie.

Dus, heb je een goed plan en zoek je een podium? Zorg dan voor een goede presentatie, een goed business plan en een duidelijk filmpje. De jury zal je plan zuiver beoordelen op waarde. En het ontbreekt je niet aan support, want net als vorig jaar worden de finalisten toegewezen aan een jurylid, die hen coacht tot aan hun presentatie. Tja, wie staat in de startblokken? Wie gooit er met de kussens? Wie schudt de flexbranche op met een briljant plan? Wie durft? Jij?!

Zie voor meer informatie en inschrijving: FlexInnovatieFonds

Gerelateerd nieuws


Meer uit deze rubriek