loading
views
0 reacties
Rick Kruiswijk

Innovatieve startups motor economie

Rick Kruiswijk richtte in 1995 HeadFirst op, een onafhankelijke kennisbemiddelaar die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties, met name op het gebied van ICT. Als algemeen directeur van het bedrijf adviseert Kruiswijk diverse grote opdrachtgevers bij de overheid, het bank- en verzekeringswezen, industrie en nutsbedrijven. HeadFirst is marktleider in de Nederlandse ICT-markt, met dagelijks ruim 1.500 deskundigen aan het werk. Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet. Vanuit deze positie, met een grote dosis ervaring, kennis en kunde als inhuurder van tijdelijke deskundigen koos Kruiswijk voor het zelfstandig ondernemerschap. In de visie van Kruiswijk wordt de rol en positie van zelfstandig ondernemers in Nederland steeds belangrijker, waarmee het vraagstuk van uitvoerbaarheid en beheersbaarheid voor klanten (wie huur ik waar, hoe en waarom in) alleen maar groter wordt. X

Innovatieve startups motor van Nederlandse economie
Als algemeen directeur van kennisbemiddelaar HeadFirst zie ik dagelijks het contrast tussen grote organisaties en zelfstandig ondernemers. Ik zie veel grote organisaties in Nederland, onze klanten, van dichtbij ontwikkelen. Met name op het gebied van arbeid, maar ook als organisatie in het algemeen. Ze zijn aan het outsourcen, flexibiliseren, centraliseren en bovenal innoveren. Aan de andere kant zie ik zelfstandig ondernemers. Zichzelf constant onderscheidend, netwerkend, specialiserend en eveneens innoverend. Van heel dichtbij zie ik het verschil in innovatiekracht tussen grote corporate organisaties en jonge kleine challengers, de startups.

Startups
Het is bewezen dat het komen tot de beste nieuwe ideeën en het oplossen van complexe vraagstukken vraagt om een open mind. Het vraagt lef om buiten de gebaande paden te treden. Challengers gaan in tegen de gevestigde orde, doorgaans door gebruik te maken van de nieuwste technologieën. Ze zijn flexibel en kunnen vrij ondernemen. Ze zijn niet log zoals grote organisaties, hebben geen legacy en er zitten mensen achter die veel goede ideeën hebben. De financiering is nog wel eens een probleem, maar voor de beste ideeën zijn altijd financiers te vinden. In steeds meer markten trappen innovatieve startups de markt open. Bekende voorbeelden zijn Uber in de taxi-branche, Buurtzorg in de thuiszorg markt en AirBnB in de hospitality.

Consultancy-markt
Veel markten zitten echter nog muurvast en innoveren minder snel. Een goed voorbeeld hiervan is de Strategy en Management Consultancy-markt, die nu langzaam in beweging komt. Het business model van high-end consulting is niet meer houdbaar. Topconsultants werken niet meer voor de grote bureaus omdat de piramidale hiërarchie hun carrière in de weg staat en inhoudelijke specialisten niet gediend zijn van commerciële targets. Recent zijn twee bureaus onder hun grote pretenties bezweken, waarvan één liet aantekenen dat ze last hadden van de opkomende zelfstandige consultants. Misschien kwam dit ook doordat marges van een factor twee tot drie niet meer geslikt worden door klanten? Consulting as a Service, On Demand Consulting en Networked Consulting nemen het stokje over. Nieuwe startups zoals BrightStone lijken het goed te doen. Er dient zich tevens een nieuwe startup aan: the Virtual Consuling Company (VirtualCC), die 30 oktober zijn perslancering beleefde. Via een wereldwijde virtuele community ontsluit VirtualCC de denkkracht van onafhankelijke top-consultants. Ze maken de Strategy en Management Consulting breder toegankelijk voor zelfstandig professionals, die via een netwerk samen authentieke, creatieve oplossingen creëren en dit van kop-tot-staart implementeren bij de klant. Een echte potentiële gamechanger.

Snelle groei startups
De grootste groei van jonge startups zit in het begin van hun bestaan. Als bedrijven langer bestaan, vlakt de groei vaak af. Ze gaan dan zelf bij de gevestigde orde horen. En nieuwe startups dienen zich aan. InShared is hier een goed voorbeeld van. Zij spraken 2 oktober op het ZorgeloosZeker event. Vijf jaar geleden introduceerden zij hun innovatieve model van online verzekeren met de slogan we all benefit. Inmiddels zijn ze van een challenger geëvolueerd tot een gevestigde naam. Ze moeten oppassen dat ze niet vervallen in de logge houding van moeder Achmea. Ze moeten blijven innoveren. Uit de presentatie van InShared bleek overigens gelukkig nog voldoende innovatiekracht, maar dat terzijde.

Overnemen of samenwerken?
Hoe kunnen grote logge organisaties nou toch innoveren? Ze zouden er goed aan doen te kijken naar startups en met hen samen te werken. Niet overnemen, maar samenwerken. Door te investeren in jonge bedrijven, kunnen grote bedrijven gebruik maken van de innovatiekracht die ze zelf niet hebben, omdat transformaties in grote bedrijven nu eenmaal langzaam gaan of soms zelfs niet van de grond komen. Zo kunnen grote bedrijven innovatiever worden zonder innovatierisico’s te nemen. In 2013 riep Neelie Kroes al op dat Europese startups niet moeten worden overgenomen voordat ze echt groot kunnen worden. Startups moeten volgens haar alle mogelijkheden krijgen om mensen aan te trekken en te groeien, zonder in een keurslijf te zitten. Dan blijven ze langer flexibel en innovatief en kunnen ze tot hun volle wasdom komen. Pas dan kunnen de grote organisaties in Nederland én de Nederlandse economie optimaal van ze profiteren.

Rick Kruiswijk

Reageren:

*

Gerelateerd nieuws

  • Geen gerelateerde berichten gevonden.

Meer uit deze rubriek